Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2019


davst946

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Nej, men hade gärna velat ha en liter sportdryck med mig för att täcka upp svackor.

2. Jag var nog den enda i de främre delarna som hade en ryggsäck (utan vätskesystem). Visste inte vad jag hade att vänta så hade lagt ner vindjacka, en flaska vatten (långt ner och omöjligt att komma åt), extra skruvtrugor, handskar och någon gel och en bar. Hade gels lite halvavigt nedpackade men tog bara en vid kris, annars är kontrollerna så tätt så det behövs inte. Hade mäktigt skav på ryggen vid målgång...

3. Hade planerat fint med dropbags men i slutändan bytte jag ingenting, inte ens handskar. Hade en väldigt fin dag.

 

Håller med om seedningen, ganska tuff. Samtidigt känns det svårt att veta hur man ska ta seedningen på ett sånt lopp, känns helt sjukt att man kan klara Nordenskiöld under maxtid och inte nå VL9. Som någon sa, inget att köra för att hoppa upp något led.

Vad hade du för ryggsäck och hade de testat innan hur det är att åka med med grejor i. Jag skulle tro att man måste packa med omsorg och det som är störst chans till användning överst eller i sidofickor, om det finns. Vad var det som gav  skav, något i packningen eller remmarna ?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med vätskerygga - Coxa, med starkt blandad sportdryck. Hade även tumvantar och tjock mössa i ryggan, om de skulle behövas i motvinden. Kom dock inte till användnig förr än till natten. Tyckte det funkade bra med ryggan och vätskan. Har inte haft det vid tidigare lopp, men kommer att fortsätta med det.

Hade pannlampa i säcken vid Njavve. Blev sedan ganska frusen innan nästa säck vid Randijaure. Där hade jag överdragsbyxor, väst och pjäxöverdrag att ta på.

Snittpulsen, första timmarna var den nog ungefär som vid kortare lopp. Sedan sjönk den i takt med att tempot sjönk.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade du för ryggsäck och hade de testat innan hur det är att åka med med grejor i. Jag skulle tro att man måste packa med omsorg och det som är störst chans till användning överst eller i sidofickor, om det finns. Vad var det som gav  skav, något i packningen eller remmarna ?

Körde med en löpryggsäck från Inov-8 som jag sprungit en del bergslopp i. Den har tyvärr inte jätteåtkomliga fickor när man har stavar på händerna. Skavet tror jag framförallt kom från en liten flaska med sportdryck jag hade för krissituationer som låg ner mot botten. Var mest ett problem efter målgång i duschen, kände faktiskt inget under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...