Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rapport: Stålsicklat eller stenslipat?


Niklas

Recommended Posts

Alla måste få framföra sin åsikt i ett forum som detta. Tycker inte att Dan J behöver skärpa sig. Själv tycker jag nog du Kjell ska ta och fundera över din onödigt aggressiva ton. Jag ser inte vilka egna erfarenheter du lyfter fram som för debatten framåt. Då tycker jag ändå att Dan J redovisar sina erfarenheter på ett bättre sätt. Sedan är det upp till var och en att tolka vad de själva vill tro på. Något jag själv tycker bidrar till ett ”löjaktigt skimmer” över hela sickeldiskussionen på detta forum, är att man ska anses som bakåtsträvande bara för att man inte anammar Kuzmins teorier.

 

Jag har med intresse läst testerna, och extra noga de som Leaf har gjort. Det lilla jag själv lyckades testa i vintras, så gav sicklat ovallat sämre glid än slipat vallat. Detta var innan jag åkt någon längre sträcka på skidorna. Dock ändrades förhållandena så mycket så jag aldrig lyckades testa efter jag åkt några längre sträckor. Därför skrev jag tidigare att det jag vill testa nästa vinter är hur mycket vallade skidor tappar i glid efter x antal km vid olika förhållanden och glidvallor.

 

Själv är jag skeptisk till hårteorin. Förstår inte varför detta skulle påverka skidor efter x antal åkta km. Jag utesluter dock inte att paraffinerat belag kan ta åt sig smuts på annat sätt än rent belag. Därför är tester både av amatörer som mig och av duktigare åkare av intresse, samt självklart de som är redovisade. Problemet är ju bara att de pekar åt lite olika håll. Vidare tester nästa vinter blir nog nödvändigt. Jag ska se om jag kan göra några. Antingen för egen del, eller sådana som kan duga att skriva ner. Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply
jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla' date=' men Lata personer blir inga bra skidåkare...[/quote']

När blev man vältränad av att valla?! Jag skulle vilja vända på det hela. Jag ägnar hellre min dyrbara tid åt att träna än att stå i vallaboden och hålla på med massa tester. Det ger garanterat högsta farten i spåret!!

det var väl lite ironi i den där sista meningen:)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla' date=' men Lata personer blir inga bra skidåkare...[/quote']

När blev man vältränad av att valla?! Jag skulle vilja vända på det hela. Jag ägnar hellre min dyrbara tid åt att träna än att stå i vallaboden och hålla på med massa tester. Det ger garanterat högsta farten i spåret!!

Själv tycker jag det är en avkoppling att ställa mig att valla. Ytterligare ett sätt att komma ifrån snoriga skrikiga barn. Någon sa någon gång, "att glidvalla är bara hårt arbete", med innebörden att det är inte är detta som är det svåra. Antingen uppfattar man det som ett nödvändigt ont, eller så tar man det som en avkoppling. Men tyvärr har jag insett att träning behövs också. Skämt åsido så får vi väl fortsätta bråka om det är kul eller tråkigt att valla. Jobbigt tycker jag det bara blir före tävlingar, främst om man ska valla upp flera par.

Link to comment
Share on other sites

Härligt!!!! nu tog det lite fart i debatten igen :)

 

Först vänder jag mig till Dan J. Både Kjell och Jo gav dig lite "snytingar" och jag kan väl delvis hålla med dem i flera av påståendena. Stålsickling är inget nytt och ingen har påstått det heller men, som Jo påpekar, kan det vara nytt för motionärer med inte allt för många år i skidsporten. Varför är det nytt för dem?.......kan det hänga ihop med att hemlighetsmakeriet runt skidpreparering är så stort?

 

Om de rykten du hört stämmer är inte jag man att svara på men det verkar märkligt och jag har svårt att tro det. Vallabranschen har haft drygt 1 år på sig att försvara sig, tillfällena har varit många men tystnaden total. Att de då skulle försökt det du säger och sedan hålla tyst verkar ju minst sagt märkligt!

 

Jag hoppas att du fortsätter med inlägg och när vintern kommer deltar i testandet och redovisar resultaten tillsammans med oss andra. Det skulle föra kunskapen framåt och i slutändan har vi alla något att vinna på det!

 

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla

Jag blir tårögd när jag läser detta.......ett erkännade.........stort! ;)

 

 

Som vi skrivit i rapporten är det mycket testande som återstår och många stenar som skall vändas. Stålsickling är INTE liktydigt med ovallat, det kan visa sig att stålsicklat och vallat är ett mycket bra alternativ. Eller så är stenslipning+vallning det ultimata för det bästa glidet. Vi vet inte utan kan bara dra slutsatser av de nu redovisade fakta. De indikerar ändå att det verkar vara någonting med stenslipningen som "spökar". Jag delar inte Dunderklumpens skeptiska inställning till hårteorin men som sagt, fler tester och vi kommer att komma en bit till i kunskap.

 

Testa, redovisa och debattera!

Link to comment
Share on other sites

Det talas mycket här om att stålsickling o ovallat är ett bra alternativ.Om ngn kommer fram till en annan slutsats dyker det ofta upp argument som att stålsickling är ett bra val för åkare under eliten,från led 3,4 osv.

Varför vill ej dessa åkare ha "det bästa glidet"?De om några borde ju få en betydligt

behagligare resa på vasaloppet med ett toppglid.

 

Likaså dyker det ständigt upp att det skall vara enkelt o inte ta mycket tid.Men herregud så många skidpar har väl inga motionärer?

 

 

 

 

 

-Vinterdäck är bäst men sommardäck funkar bra för att man slipper byta-?

Link to comment
Share on other sites

Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!

Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten, men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte bevisar något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.

 

Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)

 

Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.

 

Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).

det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

 

 

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)

Link to comment
Share on other sites

Härligt!!!! nu tog det lite fart i debatten igen :)

 

Först vänder jag mig till Dan J. Både Kjell och Jo gav dig lite "snytingar" och jag kan väl delvis hålla med dem i flera av påståendena. Stålsickling är inget nytt och ingen har påstått det heller men, som Jo påpekar, kan det vara nytt för motionärer med inte allt för många år i skidsporten. Varför är det nytt för dem?.......kan det hänga ihop med att hemlighetsmakeriet runt skidpreparering är så stort?

 

Om de rykten du hört stämmer är inte jag man att svara på men det verkar märkligt och jag har svårt att tro det. Vallabranschen har haft drygt 1 år på sig att försvara sig, tillfällena har varit många men tystnaden total. Att de då skulle försökt det du säger och sedan hålla tyst verkar ju minst sagt märkligt!

 

Jag hoppas att du fortsätter med inlägg och när vintern kommer deltar i testandet och redovisar resultaten tillsammans med oss andra. Det skulle föra kunskapen framåt och i slutändan har vi alla något att vinna på det!

 

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla

Jag blir tårögd när jag läser detta.......ett erkännade.........stort! ;)

 

 

Som vi skrivit i rapporten är det mycket testande som återstår och många stenar som skall vändas. Stålsickling är INTE liktydigt med ovallat, det kan visa sig att stålsicklat och vallat är ett mycket bra alternativ. Eller så är stenslipning+vallning det ultimata för det bästa glidet. Vi vet inte utan kan bara dra slutsatser av de nu redovisade fakta. De indikerar ändå att det verkar vara någonting med stenslipningen som "spökar". Jag delar inte Dunderklumpens skeptiska inställning till hårteorin men som sagt, fler tester och vi kommer att komma en bit till i kunskap.

 

Testa, redovisa och debattera!

har väl aldrig sagt att det inte ger ett dugligt glid i många fören "träningsglid". tycker också att det är så tråkigt om man ifrågasätter sikling så får man bara skit tillbaka.

 

 

Sen alla de timmar det tar att valla. Jag kan mätta 19´0par på 4h... tävlingsvallning tar de tid?? max tre påläggningar + pulver + borstning - 1.1,5 timma.. sen är de enbart brister i handhavandet som gör att det tar längre tid för vissa.. den tiden är bara bra så man har något att göra kvällen innan.´

Link to comment
Share on other sites

Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!
Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten, men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte bevisar något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.

 

Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)

 

Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.

 

Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).

det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

 

 

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)

Jag är kritisk mot att det har blivit en "hype" på just stålsikling, så bra är de inte. Tror inte många av er "motionärer" har ställt er på att just detta par unikt för detta före. perfekt slipstruktur, optimal valla. får rysningar i kroppennär ja tänker på de. man får knappt på sig skidorna för att dom är så "halkiga"det har jag inte varit i närheten av när jag testat stålsiklat.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte många av er "motionärer" har ställt er på att just detta par unikt för detta före. perfekt slipstruktur, optimal valla. får rysningar i kroppennär ja tänker på de. man får knappt på sig skidorna för att dom är så "halkiga"det har jag inte varit i närheten av när jag testat stålsiklat.

Jo det låter onekligen som en våt (vit) dröm... =)

 

Jag har aldrig haft sådant superglid själv, men i Vasaloppet har det ju hänt ibland att det susat förbi någon som helt uppenbart har alldeles sagolikt glid, klart bättre glid än alla andra, och man har undrat hur i allsin dar de bär sig åt när man själv tycker att man sugit åt sig alla knep man någonsin hört och ändå aldrig får till det där riktiga superglidet själv. Eller rättare sagt, alla knep utom att ha optimal struktur för dagen, för äger man bara 1-2 bra skidpar så kan man bara ha max 1-2 stenslipade strukturer.

 

Kanske därför som mina vasaloppsvallningar alltid tar klart längre tid än vad du beskrev. För eftersom jag aldrig fått värst glid av alla blir slutsatsen lätt att man kanske borde putsa lite till mellan varje vallalager för att få bort ännu mer av överflödig valla och få ännu mer "högblank" yta. Kanske skulle jag ha satsat på att fråga runt för att få råd om vart man kan få en bra slipning istället?

Link to comment
Share on other sites

Det talas mycket här om att stålsickling o ovallat är ett bra alternativ.Om ngn kommer fram till en annan slutsats dyker det ofta upp argument som att stålsickling är ett bra val för åkare under eliten,från led 3,4 osv.

Varför vill ej dessa åkare ha "det bästa glidet"?De om några borde ju få en betydligt

behagligare resa på vasaloppet med ett toppglid.

 

Likaså dyker det ständigt upp att det skall vara enkelt o inte ta mycket tid.Men herregud så många skidpar har väl inga motionärer?

 

 

-Vinterdäck är bäst men sommardäck funkar bra för att man slipper byta-?

Jag kan ju förklara varför jag har köpt stålsickling och ovallat rakt av.

 

För två år sedan bestämde jag mig för att nu ska jag sattsa på VL och andra långlopp några vintrar. Dels för att jag behöver nya mål med min träning och för att det är så roligt att åka skidor på längden. Jag har alltid tränat mycket skidor på vintern men aldrig vallat med mer än fästvalla. Inför satsningen började jag planera för vad jag behövde för material, skidor, valla mm, läste mycket om hur man preparerar glid på bästa sätt. Plötsligt började suget efter att tävla minska. Ska det vara så j-vla svårt och dessutom blir det väldigt dyrt att skaffa allt man behöver. Av en slump ramlade jag över K's avhandling precis när den hade publicerats. Precis vad jag behövde! Jag ville ju ha roligt på träning och tävling inte börja ett nytt liv som vallare! Men lite grejor blir det att hålla reda på i alla fall men sickling, borstning, rillning och sedan fästvallning inför tävling räcker gott och väl för mig. Sedan dess har jag åkt 2 VL och 7 andra långlopp + lite små tävlingar alla utan glidvalla. Den subjektiva känslan under loppen har oftast varit att jag haft bra glid jämfört med mina konkurrenter (1:a ledsåkare på VL). Många blir väldigt förvånade när man efter loppet sagt att man kört ovallat. Har också testat glid innan start mot många andra och lika många gånger som jag glidit kortare har jag glidit längre. Sedan det bästa av allt hur många brukar umgås med familjen i lugn och ro på lördag eftermiddagen innan VL? Jag brukar sickal, borsta och strukturera skidorna med strukturen jag tror på detta tar 15min. Sedan innan jag går och lägger mig vallar jag fäste, tar ytterligare 15min. Thats it!!

 

Jag tror säkert att vallat kan vara bättre många gånger men det är en väldigt marginell skillnad. Varför jaga det optimala glidet till varje pris om man inte tycker det är roligt?

 

Flytta fokus från vallaboden till träningen i stället. Det ger för dom allra flesta bäst sluttid på loppen. Har man tid att ha full fokus på båda, ja då är man elitåkare!!

Link to comment
Share on other sites

Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!
Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten' date=' men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte [i']bevisar[/i] något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.

 

Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)

 

Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.

 

Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).

det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

 

 

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)

Jag är kritisk mot att det har blivit en "hype" på just stålsikling, så bra är de inte. Tror inte många av er "motionärer" har ställt er på att just detta par unikt för detta före. perfekt slipstruktur, optimal valla. får rysningar i kroppennär ja tänker på de. man får knappt på sig skidorna för att dom är så "halkiga"det har jag inte varit i närheten av när jag testat stålsiklat.

Jag förstår att det är en grym känsla. Jag förstår även att det är mycket erfarenhet bakom för att få till det på det viset och att jag aldrig kommer att uppleva det, för jag har ETT par finskidor som jag hittills har slipat en gång per år, och så ser det antagligen ut för rätt så många. Att åka längdskidor är en av de saker som ligger närmast passion för mig men jag hatar att valla, hur det nu går ihop sig. Det är inte konstigt att man dras till stålsickling när man ser att åkare som Ronnie Löf hänger med ens någorlunda där framme. Noterade under förhandsgranskningen av mitt inlägg att JO och Niklas i stort sett beskrev mina tankar om ämnet.

Link to comment
Share on other sites

har väl aldrig sagt att det inte ger ett dugligt glid i många fören "träningsglid". tycker också att det är så tråkigt om man ifrågasätter sikling så får man bara skit tillbaka.

 

 

Sen alla de timmar det tar att valla. Jag kan mätta 19´0par på 4h... tävlingsvallning tar de tid?? max tre påläggningar + pulver + borstning - 1.1,5 timma.. sen är de enbart brister i handhavandet som gör att det tar längre tid för vissa.. den tiden är bara bra så man har något att göra kvällen innan.´

Nu är du lite kittslig, Finn2!. Det var MYCKET ironi och självdistans i mitt inlägg och även du försöker dig på ironi emellanåt. Och just du är väl en som aktats högt av mång av oss här på forumet!?

 

Tycker inte vallaförespråkare får skit när de ifrågasätter. De får mothugg och frågor. Stålsicklare får också mothugg och frågor. Debatt kallas det. Livet är inte svart eller vitt. Skidprepparering är inte heller svart eller vitt utan det som är bra för dig är omöjligt för någon annan.

 

Den ultimata upplevelsen att ställa sig på ett par skidor du beskriver är onekligen en dröm. För att nå den drömmen krävs en del indigrienser. Vore kul att se en lista på vad som behövs för att nå dit!. Hur många skidor med hur många olika slipningar. Vilken vallabox ska till och vilken kunskap krävs det för att nå den sista biten. Jag tror, och det tror jag även du kan skriva under på, att det är en praktisk omöjlighet för 98% av VL åkarna att nå dit. Man kan komma riktigt långt med små medel, men kan man komma hela vägen?

 

Jag upplevde en sådan våt dröm en gång förra vintern. Det var i Torsby tunneln där jag banne mig hade skidor som gick av sig själv. Några få testade mina skidor och fick höga mungipor. Andra fnös och försvann in i pulverångorna. Kanske är drömmen så olika att min dröm är inte din dröm, din dröm är inte hans dröm......................eller är allt bra en stor jävla dröm som just stannar där, som en stor jävla dröm?

Link to comment
Share on other sites

har väl aldrig sagt att det inte ger ett dugligt glid i många fören "träningsglid". tycker också att det är så tråkigt om man ifrågasätter sikling så får man bara skit tillbaka.

 

 

Sen alla de timmar det tar att valla. Jag kan mätta 19´0par på 4h... tävlingsvallning tar de tid?? max tre påläggningar + pulver + borstning - 1.1' date='5 timma.. sen är de enbart brister i handhavandet som gör att det tar längre tid för vissa.. den tiden är bara bra så man har något att göra kvällen innan.´[/quote']

Nu är du lite kittslig, Finn2!. Det var MYCKET ironi och självdistans i mitt inlägg och även du försöker dig på ironi emellanåt. Och just du är väl en som aktats högt av mång av oss här på forumet!?

 

Tycker inte vallaförespråkare får skit när de ifrågasätter. De får mothugg och frågor. Stålsicklare får också mothugg och frågor. Debatt kallas det. Livet är inte svart eller vitt. Skidprepparering är inte heller svart eller vitt utan det som är bra för dig är omöjligt för någon annan.

 

Den ultimata upplevelsen att ställa sig på ett par skidor du beskriver är onekligen en dröm. För att nå den drömmen krävs en del indigrienser. Vore kul att se en lista på vad som behövs för att nå dit!. Hur många skidor med hur många olika slipningar. Vilken vallabox ska till och vilken kunskap krävs det för att nå den sista biten. Jag tror, och det tror jag även du kan skriva under på, att det är en praktisk omöjlighet för 98% av VL åkarna att nå dit. Man kan komma riktigt långt med små medel, men kan man komma hela vägen?

 

Jag upplevde en sådan våt dröm en gång förra vintern. Det var i Torsby tunneln där jag banne mig hade skidor som gick av sig själv. Några få testade mina skidor och fick höga mungipor. Andra fnös och försvann in i pulverångorna. Kanske är drömmen så olika att min dröm är inte din dröm, din dröm är inte hans dröm......................eller är allt bra en stor jävla dröm som just stannar där, som en stor jävla dröm?

Jaha du Stefan nu måste jag verkligen fråga dej en sak.Var det ironi i detta inägg med?

Att det skulle vara praktiskt omöjligt för 98% av Vasaloppsåkarna att få till ett toppglid på Vsalooppet?

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte vallaförespråkare får skit när de ifrågasätter.

Jag håller inte med efter t ex kjells inlägg mot Dan J. Tycker Dan får mer skit än vettig debatt Stefan. Många håller en OK debatt, och jag välkomnar den. Men om man skriver att ens egna erfarenheter är att sicklat ovallat är sämre än vallat, får man genast en rad påhopp på sig, precis som Dan fick. Visst kan påhopp skapa det du kallar debatt, men själv hittar jag inte ett enda nytt argument eller eget test av Kjell, tycker därför inte den debatten är speciellt konstruktiv utan snarare klara påhopp. Sen kan man diskutera om "K" fått omotiverade påhopp eller inte, men jag tycker vi kommit en bit förbi den debatten på det här forumet.

 

Det pratas så mycket om att det ska vara enkelt för gemene VL-åkare. Jag kan mycket väl ställa upp i tester mot någon sickelförespråkare och göra tester med skida vanligt LJ02-slipad och bara BWLF-vallad, ev vid specifika snöförhållanden med någon annan toppning. Tycker åtminstone inte jag borde vara svårare för gemeneman att klara än sicklar och rillar. Borde inte ta speciellt mycket mer tid heller.

Link to comment
Share on other sites

d]

Jaha du Stefan nu måste jag verkligen fråga dej en sak.Var det ironi i detta inägg med?

Att det skulle vara praktiskt omöjligt för 98% av Vasaloppsåkarna att få till ett toppglid på Vsalooppet?

Nej du, Isföre. I det påståendet var det ingen ironi. Men vi har ju haft definitions problematik tidigare. Vad är toppglid?. I mitt svar till Finn2 så refererade jag till det han menade var toppglid, alltså när skidorna är så hala att de knappt går att stå på. Att nå dit kräver:

1. Ett större antal skidpar

2. Välfylld vallalåda

3. Bra utrustning för vallning

4. Mycket goda kunskaper

5. En portion tur (givetvis med skicklighet inblandat)

 

Det Finn2 referar till som toppglid upplever man inte varje tävling utan kanske, eller snarare i bästa fall, någon enstaka gång per säsong om man är en flitig skidåkare.

 

 

Men du får gärna utveckla vad du anser är toppglid och hur man når dit!

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte vallaförespråkare får skit när de ifrågasätter.

Jag håller inte med efter t ex kjells inlägg mot Dan J. Tycker Dan får mer skit än vettig debatt Stefan. Många håller en OK debatt' date=' och jag välkomnar den. Men om man skriver att ens egna erfarenheter är att sicklat ovallat är sämre än vallat, får man genast en rad påhopp på sig, precis som Dan fick. Visst kan påhopp skapa det du kallar debatt, men själv hittar jag inte ett enda nytt argument eller eget test av Kjell, tycker därför inte den debatten är speciellt konstruktiv utan snarare klara påhopp. Sen kan man diskutera om "K" fått omotiverade påhopp eller inte, men jag tycker vi kommit en bit förbi den debatten på det här forumet.

 

Det pratas så mycket om att det ska vara enkelt för gemene VL-åkare. Jag kan mycket väl ställa upp i tester mot någon sickelförespråkare och göra tester med skida vanligt LJ02-slipad och bara BWLF-vallad, ev vid specifika snöförhållanden med någon annan toppning. Tycker åtminstone inte jag borde vara svårare för gemeneman att klara än sicklar och rillar. Borde inte ta speciellt mycket mer tid heller.[/quote']

I det perspektivet kastas det skit från båda håll. Låt oss lämna det och koncentrera oss på debatten!

 

Enkelhet är ju också en definitionssak och det du beskriver är självfallet inget tidskrävande arbete. Ser fram emot tester och vad jag förstått så bor du på Värmdö vilket inte är långt ifrån Södertälje. Borde med andra ord vara enkellt att mötas en vinterdag för lite tester :).

Förstår jag dig rätt att du då har ett par nyslipade skidor som du vallat 1ggr med BWLF?. För ska vi hårddra tidåtgång så är det väl det som i tid motsvarar en stålsickling med efterföljande borstning ;)

 

Jag har tidigare på forumet lagt ut en idé om en "Stortest" under Vasalopsveckan. Har pratat lite med Niklas och Lars-Erik om detta och idén går ut på att bjuda in intresserade att tillsammans testa. Under veckan finns de flesta vallaleverantörerna på plats och det vore ju kul om de också kan vara med. Slipning av skidor kan man ju göra i Mora och vad jag känner till så är väl deras rykte som slipare bra. Ska fundera mer på detta under sommaren och återkomma med en mer genomarbetad idé om exakt hur vi kan göra. Hoppas du är intresserad att vara med!

 

Men vi kan självfallt när som helst under snösäsongen träffas för att göra tester tillsammans.............bara jag slipper under dina "normala" träingstimmar mitt under nätterna :)

Link to comment
Share on other sites

jag skönjer lite kuzmin fanatism här! lite märkligt att ingen (kuzmin expert) ens komenterar mina tidigare inlägg här?

Tycker att alla dina inlägg har blivit kommenterade. Jag har dessutom gjort flera klargöranden när vi missuppfattat varandra.

Är det någon kommentar/klargörande du saknar?

Link to comment
Share on other sites

d]

Jaha du Stefan nu måste jag verkligen fråga dej en sak.Var det ironi i detta inägg med?

Att det skulle vara praktiskt omöjligt för 98% av Vasaloppsåkarna att få till ett toppglid på Vsalooppet?

Nej du' date=' Isföre. I det påståendet var det ingen ironi. Men vi har ju haft definitions problematik tidigare. Vad är toppglid?. I mitt svar till Finn2 så refererade jag till det han menade var toppglid, alltså när skidorna är så hala att de knappt går att stå på. Att nå dit kräver:

1. Ett större antal skidpar

2. Välfylld vallalåda

3. Bra utrustning för vallning

4. Mycket goda kunskaper

5. En portion tur (givetvis med skicklighet inblandat)

 

Det Finn2 referar till som toppglid upplever man inte varje tävling utan kanske, eller snarare i bästa fall, någon enstaka gång per säsong om man är en flitig skidåkare.

 

 

Men du får gärna utveckla vad du anser är toppglid och hur man når dit![/quote']

Haha nejdu Stefan det avstår jag nog ifrån med tanke på inställningen på detta forum.Det är väl knappt någon som törs säga valla eller stenslipat här längre för då blir man ju direkt sågad vid fotknölarna och anklagad som bakåtsträvare eller att man gått på vallaföretagens marknadsföring i syfte att tjäna stora pengar.Dessa anklagelser på andra valla/stenslip förespråkare har ju bla du gladeligen bidragit till så som sagt jag avböjer mig detta.

Link to comment
Share on other sites

Enkelhet är ju också en definitionssak och det du beskriver är självfallet inget tidskrävande arbete. Ser fram emot tester och vad jag förstått så bor du på Värmdö vilket inte är långt ifrån Södertälje. Borde med andra ord vara enkellt att mötas en vinterdag för lite tester :).

Förstår jag dig rätt att du då har ett par nyslipade skidor som du vallat 1ggr med BWLF?. För ska vi hårddra tidåtgång så är det väl det som i tid motsvarar en stålsickling med efterföljande borstning ;)

Vad som exakt i tidsåtgång motsvarar varandra tycker jag är hårklyveri. Om det tar fem minuter hit eller dit tycker jag är oviktigt. Det är väl lite frågan om vad som är enkelt, och det var därför jag förslog en enda valla, möjligen med en enkel toppning. Något som alla klarar snabbt och enkelt. Jag kan förvisso mycket väl ställa upp i en tidskontroll också (ett lager BWLF tar mig nog max 5 minuter), men det tycker jag inte är så relevant. Det jag menar är att jag lovar att ta ett av mina par efter slipning och bara grundvalla med BWLF. Om jag hinner åka på skidorna innan ett test så vallar jag ibland om dem - (vilket inte tar mig mer än 5 minuter).

 

Jag har för tillfället något normalare dygnsrytm. Hur jag jobbar till vintern får vi se. Men det är rätt att jag bor på Värmdö (eller Ingarö).

 

Men som isföre skrev, så är det ju även intressant med ett par vallade skidor som man försöker få så bra glid på som möjligt. Har inget emot sådant test efter långlopp. Det är ju just detta som jag skulle vilja få testat. Just i Mora är det ju platt som en pankaka. Själv är jag onödigt trött och ointresserad minutrarna efter jag passerat Moraportalen (brukar nöja mig med några öl och bussresan hem). Men efter ett annat lopp kanske - du kan ju komma när vi kör nästa Värmdölopp?

Link to comment
Share on other sites

d]

Jaha du Stefan nu måste jag verkligen fråga dej en sak.Var det ironi i detta inägg med?

Att det skulle vara praktiskt omöjligt för 98% av Vasaloppsåkarna att få till ett toppglid på Vsalooppet?

Nej du' date=' Isföre. I det påståendet var det ingen ironi. Men vi har ju haft definitions problematik tidigare. Vad är toppglid?. I mitt svar till Finn2 så refererade jag till det han menade var toppglid, alltså när skidorna är så hala att de knappt går att stå på. Att nå dit kräver:

1. Ett större antal skidpar

2. Välfylld vallalåda

3. Bra utrustning för vallning

4. Mycket goda kunskaper

5. En portion tur (givetvis med skicklighet inblandat)

 

Det Finn2 referar till som toppglid upplever man inte varje tävling utan kanske, eller snarare i bästa fall, någon enstaka gång per säsong om man är en flitig skidåkare.

 

 

Men du får gärna utveckla vad du anser är toppglid och hur man når dit![/quote']

Jag skulle nog säga runt 70-80% av tävlingarna.. ska man kunna få till sådant glid..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga runt 70-80% av tävlingarna.. ska man kunna få till sådant glid..

Imponerande! och jag skulle verkligen vilja träffa dig och tillsammans testa! Mora nästa år?

 

Vad som exakt i tidsåtgång motsvarar varandra tycker jag är hårklyveri.

Visst är det så. Öppenbarligen får jag jobba på min svenska, inte alltid mina försök till humorisitiska undertoner går fram!

Nrä det gäller VL tänkte jag mig test i veckan innan själva loppet. Söndag eftermiddag lär ju inte många vara sugna och måndag lär väl vara rätt folktomt i Mora i jämförelse med veckan innan!. Självfallt är jag intresserada av att komma till Värmdöloppet och en test i samband med det kan ju vara en idé. Eftersom det inte är så långt till Ingarö så kan jag utan problem även åka dit för träning/testning också!

 

Haha nejdu Stefan det avstår jag nog ifrån med tanke på inställningen på detta forum.

Tråkigt om du uppfattar det som du gör. Jag är ingen "Kuzmin-fanatiker" vilket jag också tycker mina tester visar. Jag har b.la lagt inlägg på Pölders forum där jag berömmer dem för slipningen av mina skidor. Tycker inte heller att jag anklagar någon, möjligen ifrågasätter. Är ändå en viss skillnad och jag har alltid skrivit under mitt eget namn vilket är ovanligt. Vi måste ha högt i tak och man får tåla att bli ifrågasatt. Rena perosonangrepp hör inte hemma i en debatt men det tycker jag är ovanligt.

 

 

 

Jag har utmanat Pölder i glidtester. Dessa blev aldrig av. Vi har frågat efter testprotokoll från valla industrin. De har inte visats. Jag har testat och redovisat och jag är beredd att testa bredvid vem så önskar. Jag/Vi har ingenting att förlora, bara kunskap att tillgodogöra mig/oss!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vissa antyder att det skulle vara himla lätt att få till superglid (enligt Finn2:s definition). Dessutom skönjer jag en viss skepsis från vissa till en del av (valla)testerna, att vi som testat inte skulle vara helt kapabla till att få till tävlingsdugliga vallningar. Må så vara. Men varför inte testa, själv rapportera och dra sina egna slutsatser?

 

Flera par skidor med olika strukturer är grundförutsättningen för att nästan varje gång få till superglid - vallat eller ovallat.

 

Med sickling kombinerat med rillning har man bättre förutsättningar att med endast ett par tävlingsskidor få till konkurrenskraftig preparering.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vissa antyder att det skulle vara himla lätt att få till superglid (enligt Finn2:s definition). Dessutom skönjer jag en viss skepsis från vissa till en del av (valla)testerna, att vi som testat inte skulle vara helt kapabla till att få till tävlingsdugliga vallningar. Må så vara. Men varför inte testa, själv rapportera och dra sina egna slutsatser?

 

Flera par skidor med olika strukturer är grundförutsättningen för att nästan varje gång få till superglid - vallat eller ovallat.

 

Med sickling kombinerat med rillning har man bättre förutsättningar att med endast ett par tävlingsskidor få till konkurrenskraftig preparering.

menar inte att det är lätt. men med många års erfarenhet, bra materail, mycket testande. sen mena ja att just appliceringen av glidvallan tar inte så lång tid i sig när man väl vet vad man ska ha på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...