Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rapport: Stålsicklat eller stenslipat?


Niklas

Recommended Posts

En fråga till Sport, som jag glömde senast:

 

Har du fått liknande resultat i andra fören också eller redovisade du det resultat du gjorde just för att det avvek extra mycket från vad som diskuterats här tidigare?

 

Är nyfiken på om skillnaden beror p g a skillnder i struktur eller valla eller båda. (D v s hur skulle resultatet ändras om även de stålsicklade skidorna glidvallades med samma glidvalla?)

 

Men nu skall jag försöka komma mig i säng innan Dunderklumpen loggar in... =)

Det var igentligen det första riktiga testet som jag gjort med stålsickel. Eftersom båda paren hade 2mm+3mm i draget så borde de varit strukturmässigt rätt lika. Så skillnaden blev väl i vallningen att pulvret var snabbare än det rena belaget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply
Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat' date=' testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,[/quote']

Härligt med nya test i vårvärmen. Jag förstår att du håller till i Kirunatrakten eller motsvarande där det fortfarande finns snö, åtminstone lite längre upp på fjället.

* Var gjorde du ditt test ?

(Jag var själv över till Narvik för någon vecka sedan och höll föredrag så jag kunde själv konstatera att det på höjderna ovanför Kiruna fortfarande fanns gott om snö.)

 

Det var synd att du inte redovisade testet enligt de regler vi kom överens om, men ditt test är ändå mycket intressant eftersom resulatet ju avviker relativt kraftigt mot vad de andra testarna kommit fram till. Kan det bero på att det gjordes under helt andra (värme) förhållanden ? Vi måste absolut testa mera under dessa förhållanden nästa vinter OCH redovisa för att se om vi kommer till samma slutsats.

 

Jag tycker att det du skriver Sport är så intressant att jag föreslår följande:

 

** Du och jag gör ett GEMENSAMT test (eller flera gemensamma tester) nästa vinter .

Jag stålsicklar mina gamla Vasaloppsskidor (som jag nu bl.a. åkt 5 Vasalopp på de senaste två åren) och du "elitvallar" ditt favoritpar och vi använder din speciella utrustning att mäta glidtid. Vi åker gemensamt en kortare slinga (t.ex. 1-2 km.) och mäter glidtid varje varv. Vi byter skidor med jämna mellanrum så att vi lite eliminerar den faktor att vi själva påverkar (försöker påverka) i någon riktning. Jag föreslår att vi åker minst 50 km. på detta vis och gärna 90 km. om vi båda orkar (men det skall vi väl göra i äkta Moraman anda (Obs vitsen) ).

 

** Accepterar du mitt förslag på gemensamt test ?

 

 

Jag har en ganska perfekt plats på Ormberget i Luleå att göra testet på men är så intresserad av detta att jag nog kan ta mig en tur t.ex. även till Kirunatrakten.

Om du accepterar att komma till Luleå får du givetvis bo och äta hos mig.

 

Slutlig anmärkning: Om du vill fortsätta att behålla din anonymitet så lovar jag att aldrig avslöja den för någon.

Hallå

 

Ja testet gjordes i början på april då det fortfarande var gott om snö. Så jag håller ju till en bra bit från kiruna å luleå. Jag hade tyvärr inte koll på erat sätt å redovisa tester. Visst kunde vi göra sådanna tester men vinter kalendern har en tendens att helgerna inte räcker till. Men jag kommer själv att arrangera sådanna tester med hjälp av andra för att det ska gå fortare, någon gång under vintern, dock har vi igentligen inga intressen av att testa så långt som 50-90km. Men visst är det roligt att testa olika saker.

 

Dock vill jag fortfarande mena att det bästa är och ha 2par testskidor skidor som vallas upp vid test och inte egna skidor.

 

Men visst skulle det visa att det finns en helg över i vinter, vilket är en liten risk, men i så fall hör jag av mig.

Tusen tack Sport för positivt svar. Jag testar gärna istället med "neutrala" testskidor, jag har ju inte tillgång till sådana så bara detta blir en extra upplevelse och resultatet borde ju bara bli säkrare. Jag hoppas att du (förhoppningsvis vi) även testar kombinationen stålsickling+fluorvallning vilket jag tror har en möjlighet att bli ett konkurrenskraftigt alternativ även på kortare sträckor. Jag har även ideér att testa andra

varianter av ytpreparering efter att den senaste tiden läst in mig lite på "glidteori" inom Tribologin.

 

Beträffande intresset att testa så långt som 50-90 km. så är det väl en nästan sjuklig egenhet hos oss Vasalöpare att vi vill försöka få mycket bra glid ( i förhållande till andra) speciellt den senare delen av Vasaloppet men jag testar gärna även kortare distanser. Även detta är givetvis intressant för mig även om jag bara åker Vasalopp/öppet spår numera.

 

Hoppas du kan besöka mig i Luleå för något gemensamt test, jag är öppen även för andra testvarianter DU föreslår.

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat, testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,

Jag kom på en sak till som jag tror inte varit uppe, så det är väl lika bra att fråga: Var det skateskidor, klassiska skidor utan fästvalla eller klassiska med fästvalla?

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat' date=' testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,[/quote']

Jag kom på en sak till som jag tror inte varit uppe, så det är väl lika bra att fråga: Var det skateskidor, klassiska skidor utan fästvalla eller klassiska med fästvalla?

hoppas verkligen att det är skejt heltmeningslöst att testa med fästvalla speciellt i detta före.

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat' date=' testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,[/quote']

Jag kom på en sak till som jag tror inte varit uppe, så det är väl lika bra att fråga: Var det skateskidor, klassiska skidor utan fästvalla eller klassiska med fästvalla?

hoppas verkligen att det är skejt heltmeningslöst att testa med fästvalla speciellt i detta före.

Men om vi förutsätter att det var utan fästvalla, så borde det väl hänga mer på vad man man vill testa för? D v s, är det i klassisk stil man vill glida fort så borde väl glidtester göras med klassiska skidor (och "nästan identiska" skidpar etc som Sport beskrev ovan)?

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat' date=' testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,[/quote']

Jag kom på en sak till som jag tror inte varit uppe, så det är väl lika bra att fråga: Var det skateskidor, klassiska skidor utan fästvalla eller klassiska med fästvalla?

hoppas verkligen att det är skejt heltmeningslöst att testa med fästvalla speciellt i detta före.

Hah det var skejt

Link to comment
Share on other sites

Det har uppenbarligen varit stort intresse att debattera på denna tråd och relaterade trådar

(av Stefan Sand och mig själv) som gav upphov till denna tråd.

Tusen tack för alla fina inlägg som i alla fall berikat min tillvaro det senaste året (men som kanske minskat träningsmängden, dock förhoppningsvis kompenserat att jag nu lägger mycket mindre tid på vallning).

De flitigaste debattörerna (medljörerna) på skidforum och som yttrat sig i någon av dessa trådar synes ha varit:

1. finn2 (851 inlägg)

2. Dunderklumpen 584

3. jo 445

På övriga poängplatser: Boljohan (402), HW (384) , Klas (320)/Stefan Sand (320)

Några andra etablerade debattörer: Kayaker (251), Canyon/Stevens (244), GundeG (243), deas (236), Lars-Erik (232), Ironman (210), Lejonet (210), etc.

Några "runner-ups": Enklaresport (188), Niklas (181), Joo (172), Matte (168), Skåningen (165), etc.

 

Några små funderingar på söndagsmorgonen innan jag ger mig ut på dagens rullskidpass ut till Storvreta och åter:

* Hur mycket total tid har vi spenderat på detta ?

* Hur många av oss har haft fruar som varit irriterade på att vi (som tonårssöner) spenderat aldeles för mycket tid vid datorn . Jag har en !

* Hur mycket har vi lärt oss av detta ? I mitt fall mycket, trots att jag åkt så mycket skidor i mina dar var det en massa jag faktskt inte kände till.

* Hur många har fått nya vänner eller i varje fall bekantskaper på detta sätt ? Jag har fått flera som jag i samtliga fall uppskattar mycket

Link to comment
Share on other sites

* Hur många av oss har haft fruar som varit irriterade på att vi (som tonårssöner) spenderat aldeles för mycket tid vid datorn . Jag har en !

* Hur mycket har vi lärt oss av detta ? I mitt fall mycket, trots att jag åkt så mycket skidor i mina dar var det en massa jag faktskt inte kände till.

* Hur många har fått nya vänner eller i varje fall bekantskaper på detta sätt ? Jag har fått flera som jag i samtliga fall uppskattar mycket

Då jag i min umgängeskrets ofta uppfattas som träningsnörd är det skönt med ett forum där man känner sig "normal". Kul och inspirerande att läsa om allas träningar, råd & tips. Om träningsmotivationen tryter är det bara att klicka in sig på Skidsport.se så kommer den omedelbums.

Visst är man inte alltid så populär hemmavid månaderna innan VL då det blir en del tid framför datorn. Men jag brukar kontra med kommentarer typ "det är väl bättre att jag tränar och håller mig i form än att jag äter chips och fettar till mig eller super och slår barnen...." snacka om långskott.... =) känner att jag måste förnya mig här....

Link to comment
Share on other sites

Det har uppenbarligen varit stort intresse att debattera på denna tråd och relaterade trådar

(av Stefan Sand och mig själv) som gav upphov till denna tråd.

Tusen tack för alla fina inlägg som i alla fall berikat min tillvaro det senaste året (men som kanske minskat träningsmängden, dock förhoppningsvis kompenserat att jag nu lägger mycket mindre tid på vallning).

De flitigaste debattörerna (medljörerna) på skidforum och som yttrat sig i någon av dessa trådar synes ha varit:

1. finn2 (851 inlägg)

2. Dunderklumpen 584

3. jo 445

På övriga poängplatser: Boljohan (402), HW (384) , Klas (320)/Stefan Sand (320)

Några andra etablerade debattörer: Kayaker (251), Canyon/Stevens (244), GundeG (243), deas (236), Lars-Erik (232), Ironman (210), Lejonet (210), etc.

Några "runner-ups": Enklaresport (188), Niklas (181), Joo (172), Matte (168), Skåningen (165), etc.

 

Några små funderingar på söndagsmorgonen innan jag ger mig ut på dagens rullskidpass ut till Storvreta och åter:

* Hur mycket total tid har vi spenderat på detta ?

* Hur många av oss har haft fruar som varit irriterade på att vi (som tonårssöner) spenderat aldeles för mycket tid vid datorn . Jag har en !

* Hur mycket har vi lärt oss av detta ? I mitt fall mycket, trots att jag åkt så mycket skidor i mina dar var det en massa jag faktskt inte kände till.

* Hur många har fått nya vänner eller i varje fall bekantskaper på detta sätt ? Jag har fått flera som jag i samtliga fall uppskattar mycket

* Hur många arbetsgivare är det som är lyckligt ovetande om hur mycket tid som spenderas på detta skidforum :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som först föreslaget här så har vi nu sammanställt en preliminär version av en rapport som sammanfattar vinterns glidtester och diskussioner kring dessa här på Skidforum.se. Ni kan ladda ned rapporten som PDF-fil här.

 

Vi inbjuder nu de som vill och speciellt de som varit med och testat att komma med eventuella synpunkter på innehållet, som till exempel om det är något speciellt ni tycker borde läggas till, tas bort eller ändras i slutversionen, som vi avser presentera före sommaren. Det går säkert inte att göra en slutverion som precis alla 100 % nöjda med, men vi är djupt tacksamma för alla eventuella synpunkter som kommer in och gör vårt bästa att få till en slutversion som vi tycker sammanfattar läget så bra som möjligt.

 

Hjärtligt tack till alla som bidragit med tester, intressanta synpunkter, funderingar och expertkunskaper som varit en stor inspirationskälla till att denna rapport skrevs.

 

 

/ Niklas Grip, Lars-Erik Persson och Stefan Sand

(rapportförfattarna i bokstavsordning)

Imponerande!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter så här långt. Vi tänkte sammanställa den slutgiltiga versionen av rapporten fredagen den 15 juni, så än finns det tid för vidare diskussioner. =)

Det Niklas menar är att efter 15 juni skriver vi vår slutrapport som INTE ändras därefter.

* Fram till dess har ni alla fortfarande möjlighet att påverka innehållet och utformning om ni har något KONKRET och välmotiverat förslag på hur vi skall ändra.

 

Vi kommer givetvis att rätta rena tryckfel (t.ex. att stålsicklaren Ronnie Löf blev 39:a och inte 34:a vid årets vasalopp, 34:a blev han i fjol) men även ta med några andra nya upplysningar t.ex. viktig information av finn2 ,nämna det test som gjordes av Sport i början av April (som visserligen inte följde de regler som vi kommit överens om men som ändå är intressant att redovisa så får läsaren själv dra sina slutsatser och testa själva nästa år) etc.

 

* Den rapport vi då lägger fram får ni givetvis visa upp i de sammanhang ni finner lämpligt, t.ex. i klubbtidningar eller på arbetsplatser.

 

Hur tycker ni eljest vi skall sprida vår rapport ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter så här långt. Vi tänkte sammanställa den slutgiltiga versionen av rapporten fredagen den 15 juni' date=' så än finns det tid för vidare diskussioner. =)[/quote']

Det Niklas menar är att efter 15 juni skriver vi vår slutrapport som INTE ändras därefter.

* Fram till dess har ni alla fortfarande möjlighet att påverka innehållet och utformning om ni har något KONKRET och välmotiverat förslag på hur vi skall ändra.

 

Vi kommer givetvis att rätta rena tryckfel (t.ex. att stålsicklaren Ronnie Löf blev 39:a och inte 34:a vid årets vasalopp, 34:a blev han i fjol) men även ta med några andra nya upplysningar t.ex. viktig information av finn2 ,nämna det test som gjordes av Sport i början av April (som visserligen inte följde de regler som vi kommit överens om men som ändå är intressant att redovisa så får läsaren själv dra sina slutsatser och testa själva nästa år) etc.

 

* Den rapport vi då lägger fram får ni givetvis visa upp i de sammanhang ni finner lämpligt, t.ex. i klubbtidningar eller på arbetsplatser.

 

Hur tycker ni eljest vi skall sprida vår rapport ?

Vad tänker ni skriva som jag sagt.??

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter så här långt. Vi tänkte sammanställa den slutgiltiga versionen av rapporten fredagen den 15 juni' date=' så än finns det tid för vidare diskussioner. =)[/quote']

Det Niklas menar är att efter 15 juni skriver vi vår slutrapport som INTE ändras därefter.

* Fram till dess har ni alla fortfarande möjlighet att påverka innehållet och utformning om ni har något KONKRET och välmotiverat förslag på hur vi skall ändra.

 

Vi kommer givetvis att rätta rena tryckfel (t.ex. att stålsicklaren Ronnie Löf blev 39:a och inte 34:a vid årets vasalopp, 34:a blev han i fjol) men även ta med några andra nya upplysningar t.ex. viktig information av finn2 ,nämna det test som gjordes av Sport i början av April (som visserligen inte följde de regler som vi kommit överens om men som ändå är intressant att redovisa så får läsaren själv dra sina slutsatser och testa själva nästa år) etc.

 

* Den rapport vi då lägger fram får ni givetvis visa upp i de sammanhang ni finner lämpligt, t.ex. i klubbtidningar eller på arbetsplatser.

 

Hur tycker ni eljest vi skall sprida vår rapport ?

Vad tänker ni skriva som jag sagt.??

Det är inte bestämt ännu, det måste vi författare komma överens om. Pers(s)onligen tycker jag att du gjort många intressanta inlägg men det MEST intressanta för omvärlden är föjande:

 

"det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

 

 

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare..."

 

Jag hoppas att det blir det någon rad från detta !

Link to comment
Share on other sites

Vad tänker ni skriva som jag sagt.??

Som Lars-Erik skrev är det väl bäst att vi bestämmer inbördes först, men citatet ovan är också det första jag tänkte på, samtidigt som ju du (liksom Dunderklumpen och kanske nån till som jag inte kommer ihåg omedelbart just nu) även varit noga med att påpeka att du ej förlorat något hopp om stenslipat som bra väg till superglid, så jag hade tänkt mig få med det Lars-Erik citerat ovan men utan att ge intryck av att du är mer stålsickelfrälst än du angett i dina inlägg.

 

Men som sagt är det väl bäst att vi bollar lite förslag inbördes först. Allt som tagits upp i den här tråden får ej plats (skulle nog bli en rätt splittrad och svårläst rapport då), så det blir väl lite avväganden för att lyfta fram det som tillkommit och som känns viktigast/intressantast, och samtidigt försöka hålla oss så nära helhetsbilden (som vi uppfattat den) som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är den slutliga rapporten färdig och finns att ladda ner här: Slutlig rapport

 

Än en hjärtligt tack till alla som bidragit med tester, intressanta synpunkter, funderingar och expertkunskaper som varit en stor inspirationskälla till att denna rapport skrevs. Vi ser fram emot kommande vinter med fortsatta tester och härliga diskussioner!

 

Trevlig sommar!

 

/Stefan Sand, Niklas Grip och Lars-Erik Persson

Link to comment
Share on other sites

Nu är den slutliga rapporten färdig och finns att ladda ner här: Slutlig rapport

 

Än en hjärtligt tack till alla som bidragit med tester, intressanta synpunkter, funderingar och expertkunskaper som varit en stor inspirationskälla till att denna rapport skrevs. Vi ser fram emot kommande vinter med fortsatta tester och härliga diskussioner!

 

Trevlig sommar!

 

/Stefan Sand, Niklas Grip och Lars-Erik Persson

Jag vill bara tillägga att det givetvis nu är tillåtet att sprida rapporten som ni finner lämpigt (t.ex. på arbetsplatser, i klubbtidning, till vänner, etc.)

 

Jag har fått en del folk som ringt till mig, och hittills har alla dessa varit mycket posiva till att vi på detta öppna sätt delgivit våra erfarenheter (och med författarnamn och allt).

 

Vi har själva hittills bara spridit rapporten på följande sätt:

http://www.puls.se/forums/thread.cfm?id=347180

<http://www.skidsport.com/visatrad.asp?TradID=543>http://www.skidsport.com/visatrad.asp?TradID=543

<http://polder.lmdata.se/forum.htm>http://polder.lmdata.se/forum.htm (under "Allmänt om längdåkning")

 

Har du själv något förslag hur detta borde spridas?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...