Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Seefeld


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag brukar ju alltid hacka på de svenska åkarnas oförmåga att köra taktisk och förstå hur slipstream fungerar. 
...men, man kan alltid lita på att ryssarna är sämre.  :P 

Kan någon förklara det där med att ryssarna alltid ligger i tät och klyver vind i kilometer efter kilometer. Eller på sprintlopp alltid är de som går ut först i backarna? Det är som att de inte ens vill vinna utan ser någon slags heder i att förlora med flaggan i topp, varenda lopp.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ju alltid hacka på de svenska åkarnas oförmåga att köra taktisk och förstå hur slipstream fungerar. 

...men, man kan alltid lita på att ryssarna är sämre.  :P

Kan någon förklara det där med att ryssarna alltid ligger i tät och klyver vind i kilometer efter kilometer. Eller på sprintlopp alltid är de som går ut först i backarna? Det är som att de inte ens vill vinna utan ser någon slags heder i att förlora med flaggan i topp, varenda lopp.

 

 

Det är väl kapplöpningen till månen som satt standard i Ryssland?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl kapplöpningen till månen som satt standard i Ryssland?

Nu blev det här väldigt Off Topic. :D 

Men just "tävlingen" att landa på månen först är lite intressant då det bara fanns en tävlande. 

Det USA och Sovjet egentligen tävlade om var ju vem som kunde få ut satelliter och människor i rymden.

Mig veterligen försökte aldrig Sovjet att landa på månen. Däremot var de först med både människor och satelliter. 

 

Jag var på väg att skriva att det som skiljer skidåkningen från "rymdkapplöpningen" är att FIS inte flyttar på mållinjen och ändrar reglerna mitt under pågående tävling. Men sen slog det mig att ju är precis det som FIS brukar göra.  :D

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ju alltid hacka på de svenska åkarnas oförmåga att köra taktisk och förstå hur slipstream fungerar. 

...men, man kan alltid lita på att ryssarna är sämre.  :P

Kan någon förklara det där med att ryssarna alltid ligger i tät och klyver vind i kilometer efter kilometer. Eller på sprintlopp alltid är de som går ut först i backarna? Det är som att de inte ens vill vinna utan ser någon slags heder i att förlora med flaggan i topp, varenda lopp.

 

 

Men Bolsjunovs otaktiska åkning gav dock en silvermedalj. Jag klandrar inte Calle för att han följde uppgjord taktik och inte kastade sig först utför backen, men i efterhand kan man spekulera om det inte hade gett tillräckligt försprång så att han kunnat hålla undan för italienaren, åt Klaebo fanns inget att göra, han håller en klass för sig.

Link to comment
Share on other sites

Men Bolsjunovs otaktiska åkning gav dock en silvermedalj. Jag klandrar inte Calle för att han följde uppgjord taktik och inte kastade sig först utför backen, men i efterhand kan man spekulera om det inte hade gett tillräckligt försprång så att han kunnat hålla undan för italienaren, åt Klaebo fanns inget att göra, han håller en klass för sig.

Calle tar i princip alltid fel beslut och har sällan en vinnande taktik han följer.

Nu hade han bestämt sig för att inte vara först ut i backen, gött så men då måste man ju veta vad som ska göras i steg 2, när förste man slänger sig ut i backen gäller det ju att hänga på där och inte vänta, då blir det ingen slipstream. 

 

Hade Calle agerat snabbt när Bolsjunov gick uti backen hade det blivit medalj. Nu väntade han till 4-5 man och fick slipstream på Italien som i sin tur hade långt upp till Ryssland och Norge.

 

Alla var ju lite tveksamma när Bolsjunov gick, så i efterhand kanske det hade lönat sig för Calle att sticka direkt utför backen när de andra stannade, sånt är ju dock svårt att veta innan.

Dock var det dåligt taktiskt att inte vara snabbt på Bolsjunov ut, sånt måste man ju ha tänkt igenom hela vägen innan hela poängen med att inte gå först är att få slipstream  men då får man ju inte vara för långt efter heller...

 

Intervjun efteråt är bara tragisk men följer tyvärr ett mönster när det gäller Calle. En grym fysik och teknik i världsklass men skalle i korpklass tyvärr.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Calle gjorde det väldigt bra tycker jag. Han fick inte stryk av någon han borde spöat och de han fick stryk av är alla blivande hall of fame åkare. Svenska herrarna är inte så dåliga som det verkar ibland, konkurrensen är också mördande. Norsken, ryssen och italienaren är alla otroligt slipade.
Link to comment
Share on other sites

Calle gjorde det väldigt bra tycker jag. Han fick inte stryk av någon han borde spöat och de han fick stryk av är alla blivande hall of fame åkare. Svenska herrarna är inte så dåliga som det verkar ibland, konkurrensen är också mördande. Norsken, ryssen och italienaren är alla otroligt slipade.

Nej han gör det bra tills det ska avgöras och en fjärdeplats är egentligen ingenting att säga om, men han saknar det där som krävs i avgörande lägen, han hade haft en gäng medaljer om han haft lite mer taktisk känsla.

 

Herrlaget kan man inte säga så mkt om, flera är yngre än Johan Olsson och Daniel Rickardsson var när de på allvar etablerade sig i eliten. Vi saknar de äldre stjärnorna att luta sig emot .

 

Link to comment
Share on other sites

Dags att flytta upp Maja Dahlqvist från B-landslaget till A-landslaget nu? :)

 

Alltså! Konkurrensen på damsidan är ju helt vansinnig just nu!  :o  

Många av de som var helt cementerade i laget som åkte till Pyeongchang får i år snällt följa VM från TV-soffan.

Det sjuka är ju att inte ens giganter som Charlotte Kalla och Stina Nilsson kan känna sig helt säkra till nästa år, än mindre till nästa mästerskap. 

Jag ser en risk för att ett antal duktiga åkare inser detta och väljer att lägga ned elitsatsningen efter den här säsongen... 

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min svägerska i Sävsjö igår kväll och det verkar som många där är stolta och glada över Frida Karlssons silvermedalj. Hennes mormor och morfar bodde och levde i Sävsjö, där också deras barn Eva-Lena, Ann-Mari samt en son växte upp. Där finns ett elljusspår och en slalombacke, som troligen nyttjades under barnens uppväxt, innan de tog sig ut på den stora längdscenen.

Link to comment
Share on other sites

Skvallret gör gällande att det gjorts en STOR dopingrazzia mot flera av landslagen i Seefeld. 
Vad ska man tro om detta? 
Ett antal strykningar på dagens 15km...

Jag kan inte annat än tycka synd om de arrangörer och eldsjälar som säkerligen jobbat stenhårt med tävlingarna. Men OM det visar sig att Österrikiska åkare är inblandade (vilket väl är regeln numera) så är det nog dödsstöten för längdskidåkning på elitnivå i Österrike. 

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min svägerska i Sävsjö igår kväll och det verkar som många där är stolta och glada över Frida Karlssons silvermedalj. Hennes mormor och morfar bodde och levde i Sävsjö, där också deras barn Eva-Lena, Ann-Mari samt en son växte upp. Där finns ett elljusspår och en slalombacke, som troligen nyttjades under barnens uppväxt, innan de tog sig ut på den stora längdscenen.

 

Och Eva-Lena Frick är numera vd för Vasaloppet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...