Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

VM i Seefeld

• Vänligen logga in för att kunna svara
134 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 314 inlägg

Vad heter obstruktion på norska? ;)

Hindring såklart

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 314 inlägg
Tjejernas skiathlon. Dom gör det igen! Karlsson och Kalla kör ihop och ramlar.
Vad försegår i damlandslaget? Med såna vänner behöver man inga fiender..

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

I Johaug sitt første VM-løp var hun 18, hun ramlet, men tok bronse. Karlsson er 19, ramlet og var 12 sekunder unna bronse. Men Johaug hadde en stor fordel da som Karlsson ikke har nå. Johaug måtte ikke gå mot Johaug.

Norsk turist og sofagris

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Stavås Skistad var forresten aldri aktuell på sprintstafetten. Hun har ikke det samme nivået relativt seniorene i klassisk som hun har i fristil. Blir Østberg og Falla for Norge, Nilsson og Dahqvist for Sverige, i følge Petter Skinstad på Twitter. Gode uttak synes jeg.

Norsk turist og sofagris

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 377 inlägg

Väldigt välförtjänt och roligt att Sjur Roethe tog guldet i skiathlonloppet, otroligt att han med de förutsättningarna lyckades få sitt guld till sist. (han har haft sin reumatism att kämpa mot) Snygg tiondeplats för Jens Burman i sitt bästa lopp för säsongen. :)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Väldigt välförtjänt och roligt att Sjur Roethe tog guldet i skiathlonloppet, otroligt att han med de förutsättningarna lyckades få sitt guld till sist. (han har haft sin reumatism att kämpa mot) Snygg tiondeplats för Jens Burman i sitt bästa lopp för säsongen. :)

Håller med om Röthe. Och Bolshunov gör en Södergren och drar en massa utan att vinna.

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

I alla andra sporter kallas det obstruktion när man försöker tränga nån annan. 

klæbo er først.. han har ikke kontroll på alle som er bak. Han har selvfølgelig rett til å ta innersving. Bare tull å snakke om obstruksjon.. skulle han gå ut til siden for å slippe fram russeren? Da hadde han jo forresten sperret for noen andre. Det er soleklar feil av ustiugov. Skulle likt å se kommentarene om rollene var byttet og klæbo gikk bak for å gå løs på russer etterpå. Ustjugov slipper billig unna. Seriøst.. Klæbo er en 100 prosent grei, snill og ærlig gutt. Såpass ok at han ikke engang klager på russeren etterpå

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 314 inlägg
Vad det spelar för roll om kläbo är en 100 prosent grei, snill og ærlig gutt för denna situation vet jag inte, men han ska ju upp i rätten 3 dagar efter vm så vi får väl se då..

OlaM

OlaM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 437 inlägg

Vad det spelar för roll om kläbo är en 100 prosent grei, snill og ærlig gutt för denna situation vet jag inte, men han ska ju upp i rätten 3 dagar efter vm så vi får väl se då..

Han var først inn i svingen, så den situasjonen er helt grei. I trafikksituasjonen var han nr 2, bilen foran begikk ikke obstruksjon...

Norsk turist og sofagris

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

han liker å kjøre fort

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Han var først inn i svingen, så den situasjonen er helt grei. I trafikksituasjonen var han nr 2, bilen foran begikk ikke obstruksjon...

han kjørte i røven på bilen foran... MEN, løp ikke ut som ustjugov for å slå og knuffe han i blien foran

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jag brukar ju alltid hacka på de svenska åkarnas oförmåga att köra taktisk och förstå hur slipstream fungerar. 
...men, man kan alltid lita på att ryssarna är sämre.  :P 

Kan någon förklara det där med att ryssarna alltid ligger i tät och klyver vind i kilometer efter kilometer. Eller på sprintlopp alltid är de som går ut först i backarna? Det är som att de inte ens vill vinna utan ser någon slags heder i att förlora med flaggan i topp, varenda lopp.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Slovenien på andra plats! Det måste väl ändå vara dagens roligaste överraskning?  :D  
Kul!

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 419 inlägg

Jag brukar ju alltid hacka på de svenska åkarnas oförmåga att köra taktisk och förstå hur slipstream fungerar. 

Kan någon förklara det där med att ryssarna alltid ligger i tät och klyver vind i kilometer efter kilometer. Eller på sprintlopp alltid är de som går ut först i backarna? Det är som att de inte ens vill vinna utan ser någon slags heder i att förlora med flaggan i topp, varenda lopp.

Det är väl kapplöpningen till månen som satt standard i Ryssland?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Det är väl kapplöpningen till månen som satt standard i Ryssland?

Nu blev det här väldigt Off Topic. :D 

Men just "tävlingen" att landa på månen först är lite intressant då det bara fanns en tävlande. 

Det USA och Sovjet egentligen tävlade om var ju vem som kunde få ut satelliter och människor i rymden.
Mig veterligen försökte aldrig Sovjet att landa på månen. Däremot var de först med både människor och satelliter. 

Jag var på väg att skriva att det som skiljer skidåkningen från "rymdkapplöpningen" är att FIS inte flyttar på mållinjen och ändrar reglerna mitt under pågående tävling. Men sen slog det mig att ju är precis det som FIS brukar göra.  :D

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 696 inlägg

Jag var på väg att skriva att det som skiljer skidåkningen från "rymdkapplöpningen" är att FIS inte flyttar på mållinjen och ändrar reglerna mitt under pågående tävling. Men sen slog det mig att ju är precis det som FIS brukar göra.  :D

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 377 inlägg

Men Bolsjunovs otaktiska åkning gav dock en silvermedalj. Jag klandrar inte Calle för att han följde uppgjord taktik och inte kastade sig först utför backen, men i efterhand kan man spekulera om det inte hade gett tillräckligt försprång så att han kunnat hålla undan för italienaren, åt Klaebo fanns inget att göra, han håller en klass för sig.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 018 inlägg
Stina var stabil, Maja var magisk, Oscar var obeveklig. Calle var lite passiv när det gällde.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 696 inlägg
Inga tävlingar idag. Jag har abstinens!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Men Bolsjunovs otaktiska åkning gav dock en silvermedalj. Jag klandrar inte Calle för att han följde uppgjord taktik och inte kastade sig först utför backen, men i efterhand kan man spekulera om det inte hade gett tillräckligt försprång så att han kunnat hålla undan för italienaren, åt Klaebo fanns inget att göra, han håller en klass för sig.

Calle tar i princip alltid fel beslut och har sällan en vinnande taktik han följer.
Nu hade han bestämt sig för att inte vara först ut i backen, gött så men då måste man ju veta vad som ska göras i steg 2, när förste man slänger sig ut i backen gäller det ju att hänga på där och inte vänta, då blir det ingen slipstream. 

Hade Calle agerat snabbt när Bolsjunov gick uti backen hade det blivit medalj. Nu väntade han till 4-5 man och fick slipstream på Italien som i sin tur hade långt upp till Ryssland och Norge.

Alla var ju lite tveksamma när Bolsjunov gick, så i efterhand kanske det hade lönat sig för Calle att sticka direkt utför backen när de andra stannade, sånt är ju dock svårt att veta innan.
Dock var det dåligt taktiskt att inte vara snabbt på Bolsjunov ut, sånt måste man ju ha tänkt igenom hela vägen innan hela poängen med att inte gå först är att få slipstream  men då får man ju inte vara för långt efter heller...

Intervjun efteråt är bara tragisk men följer tyvärr ett mönster när det gäller Calle. En grym fysik och teknik i världsklass men skalle i korpklass tyvärr.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar