Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

V 16


rabbit70warhammer

Recommended Posts

Måndag 5 dagen med vila efter förkylning

Tisdag Rullskidor 50 min A1, styrke basövningar 40 min

Onsdag Löpning 90 minuter A2

Torsdag Rullskidor 80 minuter varav 40 min A2 och 30 min A3

Fredag Löpning 140 min A1

Lördag Rullskidor backe 35 min med 10 x 300 m

Söndag Löpning intervaller 1,2,3,4,5,4,3,2,1 intervaller A3 totalt 45 minuter

Link to comment
Share on other sites

Måndag: OL 45min A2, Löp intervaller backe 5st á 1min tot 55min, styrka överkropp 25min och cyckel 25 min A2.

 

Tisdag: Rullskidor distans 1h 40 min A1

 

Onsdag: OL 1h A2, Cyckel 25 min A2

 

Torsdag: Cyckel intervaller 3st á 2,5min A3 + 3st á 40sek A3+, +1h A1 tot 1h 30 min.

 

Fredag: OL-tävling natt 4km A2/A3 33min

 

Lördag: Vila

 

Söndag: OL-tävling 5km A3 43min

Link to comment
Share on other sites

Må: Fysträning 80 min

Ti: Styrketräning överkropp 45 min

Ons: Vila

To: Vila

Fre: 50 min löpning

Lö: Vila (för blåsigt för cykling och träningsvärk i benen)

Sö: 1.5 h cykling (i superseg motvind halvvägs)

 

Ingen premiär för rullskidor ännu...

Link to comment
Share on other sites

Mån vila

Tis 60min Fys med Nockan fotbollskillar-94 (löpning i mycket kuperad skog) 20min styrka

Ons vila

tors 30min Rodd C2, A3 4st 4/2 intervaller

fre 45min terränglöpning, A3 4st 4.30/2.15 intervaller

lör 1tim 15min rullisar stakning, A2

sön 55min A2/A3 terränglöpning, 3 set maghjul + 3 set "omvänd bråsterk"

Link to comment
Share on other sites

Tack Gunde. Funderar att tävla lite i terränglöpning, som du gör. Vet inte hur många sånna tävlingar som går här bara. Måste vara ett superkomplement till längd på sommaren. Annars får man tävla för sig själv på milen:)

 

Jag har lite funderingar kring det här med delkroppsarbeten. Jag upplever att jag blir sliten när jag användt tex benen 3-5 gånger på en vecka, likaså överkroppen. Finns det någon gräns på hur mycket man kan belasta musklerna i kroppen under en vecka? Vore verkligen intressant att höra vad ni har för erfarenheter av det. Jag har inte så många att fråga här hemma.

 

Kan man tex köra ett helkroppspass på gymmet på förmiddagen samtidigt som går ut och kör ett skejtpass (helkropp) på eftermiddagen? Det står lite om det på "röda tråden" på skidor.se men det står inte så mycket där, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tack Gunde. Funderar att tävla lite i terränglöpning, som du gör. Vet inte hur många sånna tävlingar som går här bara. Måste vara ett superkomplement till längd på sommaren. Annars får man tävla för sig själv på milen:)

 

Jag har lite funderingar kring det här med delkroppsarbeten. Jag upplever att jag blir sliten när jag användt tex benen 3-5 gånger på en vecka, likaså överkroppen. Finns det någon gräns på hur mycket man kan belasta musklerna i kroppen under en vecka? Vore verkligen intressant att höra vad ni har för erfarenheter av det. Jag har inte så många att fråga här hemma.

 

Kan man tex köra ett helkroppspass på gymmet på förmiddagen samtidigt som går ut och kör ett skejtpass (helkropp) på eftermiddagen? Det står lite om det på "röda tråden" på skidor.se men det står inte så mycket där, tycker jag.

Jovisst är det härlig träning och sedan är det ju så mycket roligare att kuta runt i skogen i kuperad terräng. Ibland åker stavarna med också. Tyvärr blir det inte så mycket tävlingar i löpning av tidsbrist (ska dock försöka hinna med Kungsholmens minimara i maj). I Gagnef måste det väl finnas hur mycket härlig skog som helst att kubba runt i (i alla fall vad jag kommer ihåg)...

 

Jag blir också sliten när jag kombinerar tuff styrka och hårda konditionspass. Den enda gränsen som finns här är din egen känsla. Om du känner dig sliten kör lite lugnare en vecka. Räcker inte det kör en vecka lugnare igen. Jag försöker variera styrkan & konditionspassen så att om jag kör tuff styrka så blir konditionspasset lugnare och tvärtom. Tänk på att det är när du vilar som kroppen får en chans att bygga upp sig och läka eventuell slitage i muskler och leder. Sedan om du kör hårt behöver du mer sömn och bra/mer kost.

 

Efter en sådan tuff träningsvecka som du skriver om och om du känner dig sliten skulle jag ta minst 4-5 dagar med lättare och kortare A1 träning i kombination med lättare styrkegymnastik (armhävningar etc).

 

Visst kan du köra helkropps gympass på fm och sedan ett skejtpass på em, dock rekommenderas inte att att köra stenhårt på bägge. Antingen tuff styrka och sedan A1/A2 skejt, eller mellantuff styrka och A2-A3 skejt, eller lättare styrka och t.ex A3/A3+ intervaller. Om du vill köra tufft i bägge så kör du endast styrka för överkroppen och kör lite mer backe i skejten för att träna benen hårdare.

 

Kör du periodiserat? (lätt vecka, mellanvecka, tuff vecka osv)

Du kan t.ex köra:

lätt vecka=mycket A1 träning och något A3 pass + 3st tuffa pass styrka (2st tunga pass + 1st med lättare vikter)

mellanvecka= Mindre A1, mer A2 och 2st A3 pass + 2st mellanhårda pass styrka (1st tunga vikter + 1st med lätt vikter)

hård vecka= 1st A1 pass, ev. A2 pass, mer A3/A3+ pass + 2st lättare pass styrka (t.ex styrkegymnastik med enbart kroppsvikten)

 

Du kan hitta på och testa hur många varianter som helst bara det känns bra och är kul. Testa dig fram, du vet ju riktiga Gunde..."ingenting e omöööjligt"....hitta dina egna vägar etc... =)

Link to comment
Share on other sites

Tack Gunde. Härliga svar du ger jämt.

Jodu här i Gagnef är det skog överallt. Jag ska köra mycket löpning nu i vår tänkte jag. Sedan får det bli lite mer rullskidor i sommar.

 

Nu har jag tagit det lite lugnare i två dagar (ett styrkepass). Känner mig faktist ganska pigg redan. Själv känner jag mig väldigt motiverad just nu så jag ska försöka köra hård träning även denna vecka. Allting jag gör i träningsväg känns verkligen vansklitt just nu. Jag har aldrig tränat så här hårt i mitt liv så jag vet inte hur jag kommer reagera på lite längre sikt. Jag känner inte min kropp som Per Eloffsson gjorde.

 

Sedan tror jag också på det där du skrev om styrka. Låter väldigt logiskt. Jag ska prova att köra lättare styrka och hårdare kondition på eftermiddagen. Det där med att köra styrka överkropp och kondition ben låter fränt, det ska jag prova. Det passa bra nu när jag har delat in styrkan i lätt, medel, hård. Som sagt jag ska eksprimentera lite. Det är nog just det här med styrka/kondition som är det viktigaste att kunna vad gäller slitning av kroppen.

 

Tex:

 

Mån: styrka lätt kondition hård

Tis

Ons: styrka medel kondition A2 A3

tors

fre: styrka hård 4x4 intervall

 

Borde bli bra men jag ska prova allt.

 

 

 

Det som gäller nu i framtiden är nog främst att lära känna min kropp så jag vet när det är dags för hårdkörning. Det hela handlar nog om att lära känna "kroppen" som du säger Gunde, precis som per elofsson hela tiden snacka om :) Sedan om några år så kanske man känner själv när det är dags för hårdare träning. Ska testa veckobelastningar också. Allt ska provas :P

 

Tack för dina råd. Jag ska prova och se resultaten och se hur jag reagerar.

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller nu i framtiden är nog främst att lära känna min kropp så jag vet när det är dags för hårdkörning. Det hela handlar nog om att lära känna "kroppen" som du säger Gunde, precis som per elofsson hela tiden snacka om :) Sedan om några år så kanske man känner själv när det är dags för hårdare träning. Ska testa veckobelastningar också. Allt ska provas :P

 

Tack för dina råd. Jag ska prova och se resultaten och se hur jag reagerar.

Önskar jag vore i din situation, att få möjlighet att från tidig ålder kunna testa sina gränser för att se hur bra man kan bli. Svårt att bli riktigt bra när man är 44 bast... men det viktiga är att man tycker det är kul, och det är det ju =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...