Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

Erixon siktar sitt slutml i Smygehuk

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja Öppet Spår (Sön+Mån) 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg
Någon ska väl starta tråden så då gör jag väl det. Än är väl inte rapporterna så pålitliga men om det blir som det ser ut nu? Borde kunna bli riktigt hårt innan det töar upp i spåren fram på dagen. Antar att det skulle bli klisterföre om det står sig. Eller vad tror ni?

Mats

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Äntligen! Jag har också vallanoja! kommer köra glid med KA vallor från Racewax och deras MOO fluorpulver. Sen känns det som skinskidor eller klister...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Det verkar ju bli riktigt kallt i slutet av veckan för att bli mildare till helgen. Om det inte kommer någon snö borde klister funka bra, vilket klister och hur tjockt avgörs efter att ha besiktat spåret.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Hoppas bara att spåren hinner frysa ihop. Har en känsla av att dom brukar fräsa upp för att det inte ska bli isigt. Risken är väl då att det kan bli lite sockrigt efter ett tag.

/Mats

AXL

AXL

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Tiodagarsprognosen har visat sig och med den damp nojjan ner som ett brev på posten. Blir det klister eller burk? Kanske päls?
ÖSS 15: 12:13:42
ÖSS 16: 7:09:40
VL 17:

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 049 inlägg

Slog ihop trådarna om Öppet Spår.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Ser ju fint ut.

Söndag:

tunnt klister toppat med 2xVR 70, 1xVR50 

Måndag

tunnt klister toppat med 1xVR 70, 2xVR50, 

stålsicklat och metallborstat, ingen nylonpolering 

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Denna vinter är det bara päls för min del (t.o.m. 31 mars). Så det blir fuskpäls både söndag och måndag. Glidet blir "Red Creek flour free" som var tillfredsställande ösm-18 (kallt) såväl som Engelbrektsloppet-19 (varmt).

AXL

AXL

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Någon som har koll på när Swix brukar publicera sitt vallarråd?
VL 17:

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Någon som har koll på när Swix brukar publicera sitt vallarråd?

Dagen innan?

Om dem fräser spåren blir det väl inte klisterföre? Möjligen varmare burkvalla? Blir ju omöjligen räls efter några timmars frysning runt nollan?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg
Så varmt som det rapporteras gissar jag att det blir grovkornigt även en big bit ner och då hjälper det nog inte att dom fräser. Men jag är rädd att det blir sockrigt och dåligs spår. Där jag åker nu blir det dock i stort sett ett räls i samma väder som spås inför ÖS. Viss dagar stenhårt trots flera plusgrader och nydragna spår.

Mats

AXL

AXL

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Dagen innan?

Om dem fräser spåren blir det väl inte klisterföre? Möjligen varmare burkvalla? Blir ju omöjligen räls efter några timmars frysning runt nollan?

Tänkte mer klockslag men visst dagen innan är det allt.
VL 17:

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Dagen innan?

Grov/omvandlad snö på plus är egentligen alltid klister oavsett spårkvalitet.
Fräst omvandlad snö på minus kan gå mot burk om inte snön varit för isig, ofta är det ju finare snö på myrarna och grövre sista halvan, nu är det väl bara natursnö vi åker på iår ?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Jo fast tråden handlar om ÖS och då har det ju inte gått några lopp innan. Men spåren körs ju upp ändå och en del sträckor går ju i befintliga spår plus att det verkar ska bli så pass varmt flera dagar gör väl att det lutar åt klister.

På SMHI ser det just nu inte ut att bli några minusgrader precis innan ÖS söndag och måndag. Får hoppas att det blir åtminstone 1 minusgrad. Det brukar inte behövas så mycket för att det ska frysa till och då håller väl spåren en bit i alla fall.

/Mats

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Jo fast tråden handlar om ÖS och då har det ju inte gått några lopp innan. Men spåren körs ju upp ändå och en del sträckor går ju i befintliga spår plus att det verkar ska bli så pass varmt flera dagar gör väl att det lutar åt klister.

På SMHI ser det just nu inte ut att bli några minusgrader precis innan ÖS söndag och måndag. Får hoppas att det blir åtminstone 1 minusgrad. Det brukar inte behövas så mycket för att det ska frysa till och då håller väl spåren en bit i alla fall.

/Mats

Sorry lyfter mitt inlägg då till rätt tråd.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Grov/omvandlad snö på plus är egentligen alltid klister oavsett spårkvalitet.
Fräst omvandlad snö på minus kan gå mot burk om inte snön varit för isig, ofta är det ju finare snö på myrarna och grövre sista halvan, nu är det väl bara natursnö vi åker på iår ?

Vilket klister tänker ni i så fall köra med ? och täcker ni i så fall klistret ? I så fall med vad ?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Vilket klister tänker ni i så fall köra med ? och täcker ni i så fall klistret ? I så fall med vad ?

Jag har varit väldigt förtjust i Start universal (wide) på senare år. Blir det väldigt varmt kanske det behövs blandas med något rött? Kombinationen ett par minus i starten och 5-6 plus andra halvan är kanske inte så enkel - lägga två unna lager blå burk ovanpå som slits av innan Tennäng? Eller hur tänker ni andra? Eller så kör jag mina nya Skintec, håller på att försöka trimma dem med pälsrakning och annat nu.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Just nu ser det ut precis som jag befarat med 5 cm snö på torsdag, minusgrader hela fredag och lördag och sedan 6 grader varmt på söndag. Om det står sig är det nog bara att ställa in sig på att det blir svårvallat och klister kan man nog glömma. Rugg kanske? Gissningsvis kommer det på vissa ställen att rivas upp äldre omvandlad snö och på andra mera nysnö eller finkornigt. 

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det jag skrev nyss gällde Sälen. I Mora ser det ut att bli fem grader varmt på Lördag. Man får nog ha en klistertub i fickan.

/Mats

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Nu ser det ut att bli plusgrader ungefär ett dygn innan start i Sälen och liknande i Mora.  Har för mig att det var liknande temperaturer innan och på årets  Engelbrekt som jag körde. Hade Rode rossa och gul. Funkade utmärkt första varvet men sen började det bli bakhalt - hade slitit bort en hel del. Ska man underlagsklister för att få det att stanna kvar? Chola?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar