Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla ser fram emot Ski Tour 2020 i stersund - Trondheim

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja Öppet Spår (Sön+Mån) 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Ja fast inte så mycket plusgrader. Bara mitt på dan på lördag så jag undrar om snön som spås komma på torsdag hinner omvandlas till grovkornigt klisterföre.

Men om det blir klisterföre är det nog bra att ha något riktigt segt och hårt i botten som sitter kvar. Chola var ju populärt ett tag men kanske ett skarklister också fungerar.

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

dubbelpost

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Det skulle väl komma 5,6 mm på torsdagen och sen var det väl någon minus på natten fredag-lördag och -1 natten lördag-söndag medan natten mot måndag skulle vara på plussidan. Avgörande är då om nysnön på torsdagen hinner frysa ihop och

vad arrangörerna gör med spåren fram till ÖS. Kortvasan går på fredagen och Tjejvasan på lördagen, så sista 3 milen blir spåren flitigt använda. Blir det någon minusgrad mot söndag kan spåren hålla ganska bra på ÖS söndag, men utan minusgrader före ÖS måndag kan det nog bli svårt att få spåren att hålla ihop. Om man kommer dagen före loppet och inte har möjlighet att åka ut och kolla spår och snökvalitet blir det lite av ett lotteri med vallningen mao får man då lita på de vallningsråd som läggs ut före loppen.

Jag har väl en idé om hur jag skall valla om nysnön hinner omvandlas, dock inte Skigo lila i botten som 2015, ty det bromsade en hel del.

Hägerstensdiagonalaren

Hägerstensdiagonalaren

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Om prognoserna håller i sig och det blir på gränsen mellan burk och klister - skulle ni oavsett detta köra med ex. Madshus Redline Plus? Eller ska man köra på Madshus Redline Cold? Är det alltid fel att köra på Plus även om det skulle bli (på gränsen) burkvalla på första halvan ev. påbättrat med klister i dagsmejan längre fram på dagen? 

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Det skulle väl komma 5,6 mm på torsdagen och sen var det väl någon minus på natten fredag-lördag och -1 natten lördag-söndag medan natten mot måndag skulle vara på plussidan. Avgörande är då om nysnön på torsdagen hinner frysa ihop och

vad arrangörerna gör med spåren fram till ÖS. Kortvasan går på fredagen och Tjejvasan på lördagen, så sista 3 milen blir spåren flitigt använda. Blir det någon minusgrad mot söndag kan spåren hålla ganska bra på ÖS söndag, men utan minusgrader före ÖS måndag kan det nog bli svårt att få spåren att hålla ihop. Om man kommer dagen före loppet och inte har möjlighet att åka ut och kolla spår och snökvalitet blir det lite av ett lotteri med vallningen mao får man då lita på de vallningsråd som läggs ut före loppen.

Jag har väl en idé om hur jag skall valla om nysnön hinner omvandlas, dock inte Skigo lila i botten som 2015, ty det bromsade en hel del.

Frågan är väl om spåren dras om under natten lörd/sönd och får andra egenskaper än tex lörd em? Lördag dag verkar ju bli plusgrader medan sönd morgon kl 07 kan bjuda på nån minusgrad? Som det verkar nu tror jag på nåt universalklister .

Funderar dock över rill men lutar åt 2 mm rak med risk för tröga första 2-3 mil. Ngn som kompletterat 2 mm rak med 1 mm rak och märkt ngn skillnad?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det ändras hela tiden och även om variationerna är små känns det som dom är avgörande för föret. Kommer det snö eller inte och hur mycket. Blir det plusgrader så det töar i snön eller inte och hur kommer det att frysa ihop. Just nu är jag tveksam om det kommer att vara klisterföre i Sälen på morgonen. Det som är positivt är att snömängden ser ut att ha minskat rejält. Kanske kommer det inte så mycket att det påverkar och det blir det väl klister lika fullt. 

Men gissningsvis är det svårt att kvällen före dra några säkra slutsatser.

/Mats

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg
Testade att gnugga hf i skinnet och sedan borsta, och hade riktigt bra glid i grovt blötföre igår. Så det blir nog hårt rillade skinskidor + en flytande glidvalla och några savetter i fickan.

regular guy

regular guy

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
swix.no lägger ut dagliga tips.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Men bara för rätta Vasaloppet. Hittar inget om ÖS.

/Mats

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 246 inlägg

Swix vallatips som kommer varje dag gäller ju för VasaloppsSPÅRET den aktuella dagen. Iaf dom som kommer på facebook.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Jag tycker att det verkar lite svårtytt vad det gäller för men det är nog som du säger. Inte så mycket nytta med den då. Det man skulle vilja ha en rapport på är hur och när spåren kommer att dras. Det gjorde väl inget om dom drogs någon dag i förväg men då hinner dom väl åkas sönder på vissa ställen.

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Frågan är väl om spåren dras om under natten lörd/sönd och får andra egenskaper än tex lörd em? Lördag dag verkar ju bli plusgrader medan sönd morgon kl 07 kan bjuda på nån minusgrad? Som det verkar nu tror jag på nåt universalklister .

Funderar dock över rill men lutar åt 2 mm rak med risk för tröga första 2-3 mil. Ngn som kompletterat 2 mm rak med 1 mm rak och märkt ngn skillnad?

Frågan är om klister fungerar i början av loppet om det inte blir fler plusgrader än vad det ser ut på lördag. Dessutom verkar det bli mulet på lördag så solen kommer inte att göra sitt till för att omvandla snön. Om det hade gått med ruggat i början och sedan har man en klistertub i fickan.

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Frågan är om klister fungerar i början av loppet om det inte blir fler plusgrader än vad det ser ut på lördag. Dessutom verkar det bli mulet på lördag så solen kommer inte att göra sitt till för att omvandla snön. Om det hade gått med ruggat i början och sedan har man en klistertub i fickan.

/Mats

Går det verkligen att lägga klister i rugg ?

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Har aldrig tänkt på det med det kanske det inte gör. Nu har jag inte riktiga ruggskidor utan ruggar mina vanliga skidor och rugga brukar man väl göra innan man lägger både kallvalla och klister men kanske inte med så grovt sandpapper. Men om man sätter på silikon kanske det är svårt att få klistret att fästa.

Kanske det vore en bättre idé att lägga klister och sedan täcka med en kallvalla. Är lite nojig då jag misslyckats i liknande före.

/Mats

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Går det verkligen att lägga klister i rugg ?

Det går nog. Men jag tror att det är värre att få nån stil på vallningen med den iskalla klistertuben.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Ser ju ut att bli en fin dag i alla fall oavsett hur vallan lyckas. Soligt och vinden i ryggen, eller nästan i alla fall.

/Mats

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Det går nog. Men jag tror att det är värre att få nån stil på vallningen med den iskalla klistertuben.

Man får se till att ha den nära kroppen. Sedan är det ju inte så kallt fram på dan och dessutom är väl ett varmare klister lite mjukare. Det brukar fungera på fjällturen i de flesta fall. 

/Mats

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Enl den senaste väderprognosen skall det komma en hel del snö i morgon, vilket gör det mer komplicerat att välja valla. Utan snö hade valet varit enkelt dvs klister, men nu känns det mer tveksamt. Återstår att se hur varmt det blir på lördag och om tempen kryper under noll natten mot söndag. En viss ledning kan man få av vallarekommendationen till Tjejvasan, Kortvasan på fredag blir nog burkvalla ty då skulle det hålla sig på minussidan.

En visitation av spåren dagen före kan ge god vägledning inför vallavalet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Enl den senaste väderprognosen skall det komma en hel del snö i morgon, vilket gör det mer komplicerat att välja valla. Utan snö hade valet varit enkelt dvs klister, men nu känns det mer tveksamt. Återstår att se hur varmt det blir på lördag och om tempen kryper under noll natten mot söndag. En viss ledning kan man få av vallarekommendationen till Tjejvasan, Kortvasan på fredag blir nog burkvalla ty då skulle det hålla sig på minussidan.

Vi ses alltså i starten Volevodin ? 

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Jo det är helt och hållet den snön som oroar mig. Den har funnits med i rapporten några dagar nu. Jag har svårt att tro att +4 grader några timmar på lördag hinner omvandla snön till grovkornigt klisterföre. Det ser ju ut att vara någon minusgrad vid starten vilken gör det än mer svårt med klister. Men sedan längre fram på dagen kan nog klister fungera. Kanske lila burk fungerar uppför första backen.

/Mats

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar