Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svrd och Optima Ski-gnget testar ny lgerort - Idre Fjll

Sveriges trupp till rullskidvrldscupen i Ryssland

Anton Karlsson diskades - Kasper Stadaas vinnare av Alliansloppet

Kasper Stadaas och Linn Smskar vann Alliansloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja Öppet Spår (Sön+Mån) 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

flowerbeach

flowerbeach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg
Swix rek. borde funka fint.

Jag åker i morgon Måndag, någon som kan delge hur det funkade idag söndag?

Vad ni hade under skidorna mm.

Blomman

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Staffan Larsson la nyss ut ett klipp på Facebook taget 4 km från mål under pågående ÖS. Spåren ser fina ut!

Matteski

Matteski

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Det här gick bra:
Grundklister
Rex gold (hade ingen kx35 och rex lila är inte så bra i plus)
Swix kn44
Rillat 1mm fram och bak (skulle ha satt 2mm bak men hade ingen)

Det var bra glid, gled förbi flera glidvalla-stakare. Efter 6 mil blev det varmt och snömos så då blev det tungt. Men gled inte sämre än någon annan i spåret ändå. Samlades lite snömos i kn44 så där skulle en röd har varit snäppet bättre men jag orkade inte stanna och byta fast den var med. Kunde ändå diagonala upp för alla backar.

Har aldrig åkt i vasaloppsveckan och kom sent till starten så jag köade in i fållan ännu när starten gick. Fick kriga förbi grupp 4 och grupp 3 och slutade på 6:02. Hade anmält mig för 8 timmar. Körde med Madshus redline plus. Hade ett par skins som reserv men tog inte dom. Verkade som att skins fungerade bra tills det blev snömos och då hade många problem med glidet.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Det här gick bra:
Grundklister
Swix kn44

Det var bra glid, gled förbi flera glidvalla-stakare. Efter 6 mil blev det varmt och snömos så då blev det tungt. Men gled inte sämre än någon annan i spåret ändå. Samlades lite snömos i kn44 så där skulle en röd har varit snäppet bättre men jag orkade inte stanna och byta fast den var med. Kunde ändå diagonala upp för alla backar.

Har aldrig åkt i vasaloppsveckan och kom sent till starten så jag köade in i fållan ännu när starten gick. Fick kriga förbi grupp 4 och grupp 3 och slutade på 6:02. Hade anmält mig för 8 timmar. Körde med Madshus redline plus. Hade ett par skins som reserv men tog inte dom. Verkade som att skins fungerade bra tills det blev snömos och då hade många problem med glidet.

Starkt åkt! Du hade uppenbarligen för låga tankar om din kapacitet! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Hägerstensdiagonalaren

Hägerstensdiagonalaren

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Det här gick bra:
Grundklister
Swix kn44

Hade samma valla förutom att jag hade kx35.
Hade jag fått valla om hade jag lagt tunnare i vart fall. Alt skippat kx35. Fastnade när det var kall snö. SF 10 pulver gick bra (+5 - -5) ovanpå högfluor (röd skistarts egna) blandat med svart marathon. 2 mm tryckande rill.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg
Körde med skin. Stämmer som observerats ovan att snömoset gjorde det rejält motigt.
Hade ingen rill och glidet kunde på ett oförutsägbart vis ändra sig även utför i tämligen hårda spår.

Tråkigast var att inte åka i god tid till start, istället för planerade 07:20 blev min starttid 07:53 med sönderplogade utförsbackar första halvan av loppet som följd.
Kom till slut ikapp delar av min startgrupp och slutade på 6:58. Bättrade på förra årets tid med 1:45 (=nöjd).

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
När öppnar de startfållorna? 05.30?

Ölälskare

Ölälskare

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg