Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanoja Öppet Spår (Sön+Mån) 2019


senmathal

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så varmt som det rapporteras gissar jag att det blir grovkornigt även en big bit ner och då hjälper det nog inte att dom fräser. Men jag är rädd att det blir sockrigt och dåligs spår. Där jag åker nu blir det dock i stort sett ett räls i samma väder som spås inför ÖS. Viss dagar stenhårt trots flera plusgrader och nydragna spår.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Dagen innan?

 

Om dem fräser spåren blir det väl inte klisterföre? Möjligen varmare burkvalla? Blir ju omöjligen räls efter några timmars frysning runt nollan?

 

Grov/omvandlad snö på plus är egentligen alltid klister oavsett spårkvalitet.

Fräst omvandlad snö på minus kan gå mot burk om inte snön varit för isig, ofta är det ju finare snö på myrarna och grövre sista halvan, nu är det väl bara natursnö vi åker på iår ?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo fast tråden handlar om ÖS och då har det ju inte gått några lopp innan. Men spåren körs ju upp ändå och en del sträckor går ju i befintliga spår plus att det verkar ska bli så pass varmt flera dagar gör väl att det lutar åt klister.

 

På SMHI ser det just nu inte ut att bli några minusgrader precis innan ÖS söndag och måndag. Får hoppas att det blir åtminstone 1 minusgrad. Det brukar inte behövas så mycket för att det ska frysa till och då håller väl spåren en bit i alla fall.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jo fast tråden handlar om ÖS och då har det ju inte gått några lopp innan. Men spåren körs ju upp ändå och en del sträckor går ju i befintliga spår plus att det verkar ska bli så pass varmt flera dagar gör väl att det lutar åt klister.

 

På SMHI ser det just nu inte ut att bli några minusgrader precis innan ÖS söndag och måndag. Får hoppas att det blir åtminstone 1 minusgrad. Det brukar inte behövas så mycket för att det ska frysa till och då håller väl spåren en bit i alla fall.

 

/Mats

Sorry lyfter mitt inlägg då till rätt tråd.

Link to comment
Share on other sites

Grov/omvandlad snö på plus är egentligen alltid klister oavsett spårkvalitet.

Fräst omvandlad snö på minus kan gå mot burk om inte snön varit för isig, ofta är det ju finare snö på myrarna och grövre sista halvan, nu är det väl bara natursnö vi åker på iår ?

 

 

 

 

Vilket klister tänker ni i så fall köra med ? och täcker ni i så fall klistret ? I så fall med vad ?

Link to comment
Share on other sites

Vilket klister tänker ni i så fall köra med ? och täcker ni i så fall klistret ? I så fall med vad ?

Jag har varit väldigt förtjust i Start universal (wide) på senare år. Blir det väldigt varmt kanske det behövs blandas med något rött? Kombinationen ett par minus i starten och 5-6 plus andra halvan är kanske inte så enkel - lägga två unna lager blå burk ovanpå som slits av innan Tennäng? Eller hur tänker ni andra? Eller så kör jag mina nya Skintec, håller på att försöka trimma dem med pälsrakning och annat nu.

Link to comment
Share on other sites

Just nu ser det ut precis som jag befarat med 5 cm snö på torsdag, minusgrader hela fredag och lördag och sedan 6 grader varmt på söndag. Om det står sig är det nog bara att ställa in sig på att det blir svårvallat och klister kan man nog glömma. Rugg kanske? Gissningsvis kommer det på vissa ställen att rivas upp äldre omvandlad snö och på andra mera nysnö eller finkornigt. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det ut att bli plusgrader ungefär ett dygn innan start i Sälen och liknande i Mora.  Har för mig att det var liknande temperaturer innan och på årets  Engelbrekt som jag körde. Hade Rode rossa och gul. Funkade utmärkt första varvet men sen började det bli bakhalt - hade slitit bort en hel del. Ska man underlagsklister för att få det att stanna kvar? Chola?

Link to comment
Share on other sites

Ja fast inte så mycket plusgrader. Bara mitt på dan på lördag så jag undrar om snön som spås komma på torsdag hinner omvandlas till grovkornigt klisterföre.

 

Men om det blir klisterföre är det nog bra att ha något riktigt segt och hårt i botten som sitter kvar. Chola var ju populärt ett tag men kanske ett skarklister också fungerar.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl komma 5,6 mm på torsdagen och sen var det väl någon minus på natten fredag-lördag och -1 natten lördag-söndag medan natten mot måndag skulle vara på plussidan. Avgörande är då om nysnön på torsdagen hinner frysa ihop och

vad arrangörerna gör med spåren fram till ÖS. Kortvasan går på fredagen och Tjejvasan på lördagen, så sista 3 milen blir spåren flitigt använda. Blir det någon minusgrad mot söndag kan spåren hålla ganska bra på ÖS söndag, men utan minusgrader före ÖS måndag kan det nog bli svårt att få spåren att hålla ihop. Om man kommer dagen före loppet och inte har möjlighet att åka ut och kolla spår och snökvalitet blir det lite av ett lotteri med vallningen mao får man då lita på de vallningsråd som läggs ut före loppen.

 

Jag har väl en idé om hur jag skall valla om nysnön hinner omvandlas, dock inte Skigo lila i botten som 2015, ty det bromsade en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Om prognoserna håller i sig och det blir på gränsen mellan burk och klister - skulle ni oavsett detta köra med ex. Madshus Redline Plus? Eller ska man köra på Madshus Redline Cold? Är det alltid fel att köra på Plus även om det skulle bli (på gränsen) burkvalla på första halvan ev. påbättrat med klister i dagsmejan längre fram på dagen? 

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl komma 5,6 mm på torsdagen och sen var det väl någon minus på natten fredag-lördag och -1 natten lördag-söndag medan natten mot måndag skulle vara på plussidan. Avgörande är då om nysnön på torsdagen hinner frysa ihop och

vad arrangörerna gör med spåren fram till ÖS. Kortvasan går på fredagen och Tjejvasan på lördagen, så sista 3 milen blir spåren flitigt använda. Blir det någon minusgrad mot söndag kan spåren hålla ganska bra på ÖS söndag, men utan minusgrader före ÖS måndag kan det nog bli svårt att få spåren att hålla ihop. Om man kommer dagen före loppet och inte har möjlighet att åka ut och kolla spår och snökvalitet blir det lite av ett lotteri med vallningen mao får man då lita på de vallningsråd som läggs ut före loppen.

 

Jag har väl en idé om hur jag skall valla om nysnön hinner omvandlas, dock inte Skigo lila i botten som 2015, ty det bromsade en hel del.

Frågan är väl om spåren dras om under natten lörd/sönd och får andra egenskaper än tex lörd em? Lördag dag verkar ju bli plusgrader medan sönd morgon kl 07 kan bjuda på nån minusgrad? Som det verkar nu tror jag på nåt universalklister .

Funderar dock över rill men lutar åt 2 mm rak med risk för tröga första 2-3 mil. Ngn som kompletterat 2 mm rak med 1 mm rak och märkt ngn skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...