Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanoja Öppet Spår (Sön+Mån) 2019


senmathal

Recommended Posts

Det ändras hela tiden och även om variationerna är små känns det som dom är avgörande för föret. Kommer det snö eller inte och hur mycket. Blir det plusgrader så det töar i snön eller inte och hur kommer det att frysa ihop. Just nu är jag tveksam om det kommer att vara klisterföre i Sälen på morgonen. Det som är positivt är att snömängden ser ut att ha minskat rejält. Kanske kommer det inte så mycket att det påverkar och det blir det väl klister lika fullt. 
 

Men gissningsvis är det svårt att kvällen före dra några säkra slutsatser.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker att det verkar lite svårtytt vad det gäller för men det är nog som du säger. Inte så mycket nytta med den då. Det man skulle vilja ha en rapport på är hur och när spåren kommer att dras. Det gjorde väl inget om dom drogs någon dag i förväg men då hinner dom väl åkas sönder på vissa ställen.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl om spåren dras om under natten lörd/sönd och får andra egenskaper än tex lörd em? Lördag dag verkar ju bli plusgrader medan sönd morgon kl 07 kan bjuda på nån minusgrad? Som det verkar nu tror jag på nåt universalklister .

Funderar dock över rill men lutar åt 2 mm rak med risk för tröga första 2-3 mil. Ngn som kompletterat 2 mm rak med 1 mm rak och märkt ngn skillnad?

Frågan är om klister fungerar i början av loppet om det inte blir fler plusgrader än vad det ser ut på lördag. Dessutom verkar det bli mulet på lördag så solen kommer inte att göra sitt till för att omvandla snön. Om det hade gått med ruggat i början och sedan har man en klistertub i fickan.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om klister fungerar i början av loppet om det inte blir fler plusgrader än vad det ser ut på lördag. Dessutom verkar det bli mulet på lördag så solen kommer inte att göra sitt till för att omvandla snön. Om det hade gått med ruggat i början och sedan har man en klistertub i fickan.

 

/Mats

Går det verkligen att lägga klister i rugg ?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig tänkt på det med det kanske det inte gör. Nu har jag inte riktiga ruggskidor utan ruggar mina vanliga skidor och rugga brukar man väl göra innan man lägger både kallvalla och klister men kanske inte med så grovt sandpapper. Men om man sätter på silikon kanske det är svårt att få klistret att fästa.

 

Kanske det vore en bättre idé att lägga klister och sedan täcka med en kallvalla. Är lite nojig då jag misslyckats i liknande före.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det går nog. Men jag tror att det är värre att få nån stil på vallningen med den iskalla klistertuben.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Man får se till att ha den nära kroppen. Sedan är det ju inte så kallt fram på dan och dessutom är väl ett varmare klister lite mjukare. Det brukar fungera på fjällturen i de flesta fall. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Enl den senaste väderprognosen skall det komma en hel del snö i morgon, vilket gör det mer komplicerat att välja valla. Utan snö hade valet varit enkelt dvs klister, men nu känns det mer tveksamt. Återstår att se hur varmt det blir på lördag och om tempen kryper under noll natten mot söndag. En viss ledning kan man få av vallarekommendationen till Tjejvasan, Kortvasan på fredag blir nog burkvalla ty då skulle det hålla sig på minussidan.

En visitation av spåren dagen före kan ge god vägledning inför vallavalet.

Link to comment
Share on other sites

Enl den senaste väderprognosen skall det komma en hel del snö i morgon, vilket gör det mer komplicerat att välja valla. Utan snö hade valet varit enkelt dvs klister, men nu känns det mer tveksamt. Återstår att se hur varmt det blir på lördag och om tempen kryper under noll natten mot söndag. En viss ledning kan man få av vallarekommendationen till Tjejvasan, Kortvasan på fredag blir nog burkvalla ty då skulle det hålla sig på minussidan.

En visitation av spåren dagen före kan ge god vägledning inför vallavalet.

Vi ses alltså i starten Volevodin ? 

Link to comment
Share on other sites

Enl den senaste väderprognosen skall det komma en hel del snö i morgon, vilket gör det mer komplicerat att välja valla. Utan snö hade valet varit enkelt dvs klister, men nu känns det mer tveksamt. Återstår att se hur varmt det blir på lördag och om tempen kryper under noll natten mot söndag. En viss ledning kan man få av vallarekommendationen till Tjejvasan, Kortvasan på fredag blir nog burkvalla ty då skulle det hålla sig på minussidan.

En visitation av spåren dagen före kan ge god vägledning inför vallavalet.

 

Jo det är helt och hållet den snön som oroar mig. Den har funnits med i rapporten några dagar nu. Jag har svårt att tro att +4 grader några timmar på lördag hinner omvandla snön till grovkornigt klisterföre. Det ser ju ut att vara någon minusgrad vid starten vilken gör det än mer svårt med klister. Men sedan längre fram på dagen kan nog klister fungera. Kanske lila burk fungerar uppför första backen.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja fast inte så mycket plusgrader. Bara mitt på dan på lördag så jag undrar om snön som spås komma på torsdag hinner omvandlas till grovkornigt klisterföre.

 

Men om det blir klisterföre är det nog bra att ha något riktigt segt och hårt i botten som sitter kvar. Chola var ju populärt ett tag men kanske ett skarklister också fungerar.

 

/Mats

Det sägs att eskimåerna har över 200 ord för snö, men på den lokala dialekten uppe på myrarna mellan Sälen och Mångsbodarna finns det noll ord för grovkornig omvandlad snö.
Link to comment
Share on other sites

ÖS Måndag start 07.30 - första Vasaloppet

 

SMHI prognos just nu: -2 kl 07.00

Fungerar Tejp - REX med tjära ?

 

Förmodar att det inte är lämpligt med klister i starten om det gäller? Och backar vid Evertsberg

 

Omvallning i Oxberg ( 3 grader)  till Start Universal + Rode Rossa ?

 

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl komma 5,6 mm på torsdagen och sen var det väl någon minus på natten fredag-lördag och -1 natten lördag-söndag medan natten mot måndag skulle vara på plussidan. Avgörande är då om nysnön på torsdagen hinner frysa ihop och

vad arrangörerna gör med spåren fram till ÖS. Kortvasan går på fredagen och Tjejvasan på lördagen, så sista 3 milen blir spåren flitigt använda. Blir det någon minusgrad mot söndag kan spåren hålla ganska bra på ÖS söndag, men utan minusgrader före ÖS måndag kan det nog bli svårt att få spåren att hålla ihop. Om man kommer dagen före loppet och inte har möjlighet att åka ut och kolla spår och snökvalitet blir det lite av ett lotteri med vallningen mao får man då lita på de vallningsråd som läggs ut före loppen.

 

Jag har väl en idé om hur jag skall valla om nysnön hinner omvandlas, dock inte Skigo lila i botten som 2015, ty det bromsade en hel del.

Hur tänker du om nysnön hinner blandas med den gamla snön efter lite tö på lördag?

Klister eller burk? Grov rill?

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Se min kommentar ovan i tråden

Vill du ha reserv har du en burk sprejklister med dig, som du lägger i tunt lager ovanpå tejpen sista tredjedelen. När jag har testet tidigare har det fäst ganska bra ovanpå tejp. Och om det hjälper dig mellan Vasslan och Hökberg gör det kanske inte något om det slitits bort sista platta biten från Hökberg och in?

För all del vanligt universalklister att lägga ovanpå tejpen, om du har något bra trick att få ut det jämnt på en kall skida utan att tillföra värme?

Link to comment
Share on other sites

Vi ses alltså i starten Volevodin ? 

Jag har varit inne på att åka ganska länge, men bilen pajade för en månad sedan och det blev inget långlopp i Nybro och sen har jag letat bil, men inte hittat någon som passade mig och min plånbok. Det slutade med att jag lämnade in den till min reparatör och på måndag skall han kolla upp och ge ett bud på kostnaden. Det innebär att det kan bli tufft att finansiera ett ÖS även om jag kan anmäla mig på plats i Mora söndag em. blir det omöjligt att genomföra ditt "stålsicklingserbjudande". Så, sorry det blir nog inget lopp, annars hade det varit trevligt att träffas  "i vår rätta miljö". :)

Link to comment
Share on other sites

ÖSM: Rossa-Wide mix, troligtvis täckt med någon burk. Chola eller Gurumix som grund för min del. 

 

1mm RC, troligtvis med stopp på rillern, åtminstone bak. Nya whitebase skidorna får nog tjänstgöra som det känns nu.

 

Men prognoserna verkar gå åt rätt håll, med någon minusgrad på natten innan. Kanske får omvärdera litegrann framöver om det blir ännu kallare.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha reserv har du en burk sprejklister med dig, som du lägger i tunt lager ovanpå tejpen sista tredjedelen. När jag har testet tidigare har det fäst ganska bra ovanpå tejp. Och om det hjälper dig mellan Vasslan och Hökberg gör det kanske inte något om det slitits bort sista platta biten från Hökberg och in?

För all del vanligt universalklister att lägga ovanpå tejpen, om du har något bra trick att få ut det jämnt på en kall skida utan att tillföra värme?

OK, Vilken spray universal är bäst ? Är 2-3 grader enl prognos på eftermiddagen Snön bör väl vara omvandlad efter söndagen värme eller ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...