Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla ser fram emot Ski Tour 2020 i stersund - Trondheim

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder- och vallanoja Nattvasan (90 och 45) 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

bonga

bonga

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Med risk för att vara den enda här som nojar över Nattvasan 45.. funderar på hur jag ska göra om det blir som det ser ut just nu, soligt och plusgrader på dagen på fredagen, sedan nedåt nollan på natten. De fräser väl om spåren så det är ingen isräls kvar från dagen. Hur ska man tänka då? Är det runt nollan i luften är det knappast klisterföre i nydragna spår gissar jag?

Körde Nattvasan 90 både förra och förrförra året på tejp med lyckat resultat men ser ut att bli mer svårvallat i år.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Kan noja med dig fast jag inte kör :)

Tror du kan köra tejp i år med

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Jag funderar mer på hur skejtbädden kommer att se ut och om det går att få grepp i underlaget. En fundering gäller, om man kan ha med två par skidor till starten och kunna skicka tillbaka det par som man inte åker på ? Om man bor på skolan vågar man inte lämna kvar några skidor där med risk att de blir stulna innan man är tillbaka.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Det är inte säkert att de fräser om spåren mellan Stafettvasan och Nattvasan. Det gjorde de inte -17 och -18. Fick höra detta av en vasaspårdragare i december.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Det avgörande är om det kommer någon snö och om det blir flera plusgrader på dagarna före. Kommer det ingen snö skulle jag nog välja klister

bonga

bonga

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Jag funderar mer på hur skejtbädden kommer att se ut och om det går att få grepp i underlaget. En fundering gäller, om man kan ha med två par skidor till starten och kunna skicka tillbaka det par som man inte åker på ? Om man bor på skolan vågar man inte lämna kvar några skidor där med risk att de blir stulna innan man är tillbaka.

Med tanke på hur det brukar se ut i lastbilarna där man slänger väskorna så hade inte jag vågat langa in ett par skidor där.. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Den där spårinformationen som finns på vasaloppets hemsida ger den information om snökonsistensen utefter vasaloppsspåret ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Det är draget skatebädd+spår inatt ända in i mål.

bonga

bonga

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Swix har samma fästvallatips - klister - för Nattvasan som för Stafettvasan. Trots att det ska vara minusgrader hela natten nedåt -6 som mest... kan det verkligen stämma? Jag tänker köra på tejp i alla fall.
https://www.swix.no/...2019-fluorfritt

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Ligger tunnt lager puder i spåren fram till Mångsbodarna. Det kommer ligga kvar ikväll, alla stakar i skatebädden på Stafettvasan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar