Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Betablockarere


Knappen

Recommended Posts

Oselektiva betablockerare t ex propranolol används av Många när de föreläser. Bra mot ofrivilliga darrningar etc, säkert bra för dart. De är även effektiva för att minska symtomen av tyreotoxikos.

Inom kardiologin dominerar de mer beta1-selektiva bisoprolol och metoprolol.

 

Betablockerare har olika indikationer bl a: Hypertoni, hjärtsvikt, frekvensreglering vid förmaksflimmer eller flimmerprofylax (alltså när du gått tillbaka till sinusrytm och vill minska risken för nytt förmaksflimmer.

 

Om du fått betablockerare som första eller andra tablett mot hypertoni tycker jag du ska söka second opinion. Det finns mkt bättre behandlingar som inte ger sig på hjärtfrekvensen utan mera verkar på kärlen. Jag syftar på ACE-hämmare ex enalapril, ramipril, ARB som valsartan, candesartan m fl och calciumflödeshämmare t ex amlodipin, felodipin m fl.

 

Förekommer tyvärr att en del sämre uppdaterade kollegor slänger in betablockad som första medicin vid hypertoni.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det timosol mot högt tryck i ögon...

Märkte att det blev lägre puls än vanligt i långpasset i helgen. Fungerade väl ok men när bekant sa att ämnet var dopingklassat så läste jag på lite mer och insåg att det kan påverka mitt idrottande. Alternativet finns dock inte... jag kan fråga om annan medicin men ögonen skojar man inte bort.

Läste bara något om man kan anpassa sin träning mot mer lågintensiv träning. Visst känns det lugnt också... onaturligt avslappnad inställning...

Link to comment
Share on other sites

Nu är det timosol mot högt tryck i ögon...

Märkte att det blev lägre puls än vanligt i långpasset i helgen. Fungerade väl ok men när bekant sa att ämnet var dopingklassat så läste jag på lite mer och insåg att det kan påverka mitt idrottande. Alternativet finns dock inte... jag kan fråga om annan medicin men ögonen skojar man inte bort.

Läste bara något om man kan anpassa sin träning mot mer lågintensiv träning. Visst känns det lugnt också... onaturligt avslappnad inställning...

Ah sorry. Är inte värst duktig på ögonmedicinering. Det tas förstås upp upp i hela kroppen men lär ge klart lägre systemiska nivåer och mindre hjärtpåverkan än betablockad i tablettform. Blir intressant med dina tester av maxpuls etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...