Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävling eller motion


Kim

Recommended Posts

Godkväll!

 

Fundersam på det här med alla klasser som dagens skidlopp är indelade i.

Tillhör inte någon klubb i dagsläget då det inte finns någon klubb i min kommun. Även om det finns i närliggande grannkommuner så känner jag att en klubbmedlemskap inte riktigt är för mig. Som småbarns pappa så har jag ont om tid & tränar själv när tillfälle ges. Skulle ha svårt med fasta dagar & tider, även om det är trevligt och nyttigt att träna med andra.

 

Har väl som många andra anmält mig till Axa SC då vissa tävlingar kräver klubbmedlemskap.

 

I seedinglopp har jag denna säsong anmält mig i tävlingsklass för att få bättre startled i loppen för att kunna jaga bra sluttid som leder till ett bra startled för Vasan.

 

Står just nu i led 3 baserat på förra årets ÖS. Men formen denna säsong säger led 4.

 

Ska man fortsätta i tävlingsklass eller ska man köra motionsklass då man definitivt hamnar på bättre placering i den klassen.

 

Hur resonerar ni?[emoji848]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Är jag där för att tävla? Tävlingsklass. Är jag där för att motionera? Motionsklass. Ser ingen vinning i att bli bra "placerad" i en motionsklass.

Om man ställer upp i en tävling är det väl för att tävla.....eller?

 

Jag ser seeding-loppen som bra träning för Vasan. Men självklart så tävlar jag när jag är på plats-jag åker inte runt och söndags motionerar.

 

Får helt enkelt fortsätta med tävlingsklass

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gå med i en lokal klubb och stöd dess verksamhet på orten som du bor på. Det kostar inte så mycket och kan ge en del bra medlemsförmåner.

Ja nu finns det ju ingen lokal klubb på orten där jag bor. Annars hade jag självfallet varit medlem. Får kolla grannkommunerna och se mig för efter klubbar helt enkelt

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert att åka skidor så att man blir nöjd i båda klasserna men jag tänker nog lite som Lundmark att jag ändå försöker tävla även om jag gör det på motionärsnivå...

Så att vara sist i tävlingsklass och långsammare än många motionsåkare känns ok. Men också att motionsåkarna ska ge plats åt tävlingsåkarna på en tävling. Klassen visar om man vill satsa eller om man bara vill utnyttja ett trevligt arrangemang utan annat prestationskrav än att komma i mål.

Helt enkelt motivationsstyrt.

 

Om det inte finns någon lokal klubb är väl Axa helt ok tycker jag.

Själv är jag med i grannkommunens klubb helt pga tävlingar och klubbfördelar som resor, instruktioner osv.

Efter många år även en fördel med att känna lite fler skidnördar.

Link to comment
Share on other sites

Ska man fortsätta i tävlingsklass eller ska man köra motionsklass då man definitivt hamnar på bättre placering i den klassen.

 

Hur resonerar ni?[emoji848]

 

Hänger du bara kvar i tävlingsklassen länge nog så löser det där sig. Jag plockade hem en fin silverpeng i en tävling förra vintern. Självklart mest för att jag är så duktig, men också lite beroende på att det bara var två startande i min åldersgrupp ;) . 

Link to comment
Share on other sites

Vi har avhandlat detta förut och jag har inte ändrat uppfattning. Om man tar tiden och upprättar en resultatlista är det tävling även om det kallas Motionsklass. Om vi backar bandet till 60 och 70-talet kallades det A och B-klass och i motionslopp var det ingen tidtagning. Minns att jag åkte Dundret Runt på 70-talet med Friluftsfrämjandet som arrangör och det var väldigt avslaget att efter 6 mils skidåkning glida in i målet utan att någon tog notis om det.

I ÖS brukar det efteråt upprättas åldersindelade resultatlistor, vilket blir mer intressant, då man kan jämföra sig med dem i sin egen ålder. I Birken är det annorlunda, ty där finns officiella resultatlistor med veteranklasser.

 

Om inte det finns medlemmar i skidklubbarna kommer verksamheten att tunnas ut och alla mindre långlopp kommer att försvinna i brist på ideella personer, som vill ställa upp och hjälpa till med arrangemanget. Så om man vill att skidsporten skall bevaras löser man medlemsskap i en klubb och ställer upp om klubben behöver hjälp vid arrangemang av sin tävling eller som snövakt vid konstsnöproduktion. Vidare ordnar många klubbar bussresor till vasaloppet och som medlem får man mycket serverat och kan koncentrera sig på förberedelse och skidåkning i loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat någon lämplig klubb (i Stockholmsområdet) trots att det borde finnas flera.

Jag har nog inte heller tid att engagera mig i verksamheten ändå. Det är svårt nog att planera in träningstid på egen hand. Då blir tyvärr Axa alternativet som nödlösning när Vasaloppet mfl. kräver medlemskap i någon klubb. Enkelt att gå med med några knapptryckningar och inga krav därefter. Man borde i så fall stoppa den typen av klubbar och "tvinga" alla att vara medlem i en "riktig" klubb om man vill stödja idrotten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat någon lämplig klubb (i Stockholmsområdet) trots att det borde finnas flera.

Jag har nog inte heller tid att engagera mig i verksamheten ändå. Det är svårt nog att planera in träningstid på egen hand. Då blir tyvärr Axa alternativet som nödlösning när Vasaloppet mfl. kräver medlemskap i någon klubb. Enkelt att gå med med några knapptryckningar och inga krav därefter. Man borde i så fall stoppa den typen av klubbar och "tvinga" alla att vara medlem i en "riktig" klubb om man vill stödja idrotten.

Har du testat den här sökvägen? https://stockholm.skidor.com/StockholmsSF/Hittaforening/

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat någon lämplig klubb (i Stockholmsområdet) trots att det borde finnas flera.

Jag har nog inte heller tid att engagera mig i verksamheten ändå. Det är svårt nog att planera in träningstid på egen hand. Då blir tyvärr Axa alternativet som nödlösning när Vasaloppet mfl. kräver medlemskap i någon klubb. Enkelt att gå med med några knapptryckningar och inga krav därefter. Man borde i så fall stoppa den typen av klubbar och "tvinga" alla att vara medlem i en "riktig" klubb om man vill stödja idrotten.

Du kan vara medlem i en klubb utan att engagera dig. Din medlemsavgift hjälper föreningen.

 

Tänk på att Axa inte fixar några spår eller ordnar träningar. Tycker Skidförbundet ska agera mot klubbar som Axa och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...