Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rengöring av rejält skitiga skins

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

Erol

Erol

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Åkte Rallarloppet i Jönköping i helgen, plusgrader, blött, sockrigt, skitigt och klistrigt.

Efter loppet när jag skulle ta hand om skidorna så märkte jag att jag hade samlat på mig klister överallt, på belagen, på fällen, på ovansidan på bindningar, inte undra på att det gick trögt i slutet.

Har en regöringsvätska från Vauhti som hjälpte föga, har ännu inte provat med vallväck, lite oroligt för att det ska lösa upp limmet.

Så till frågan.. hur bör jag göra jag rent mina skins, går det ens eller ska jag knata o köpa nya?

Bifogad fil  skitiga-skins.jpg   338,79K   0 Antal nerladdningar

skitiga-skins.jpg

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Har du testat att överdriva mängden rengöringsvätska? Låter du det verka ett tag?

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Jag tror inte rengöringsvätska iaf inte den som är lacknaftabaserad kommer att lossa skinnet, däremot Starts medel för borttagning av tejp bör man nog akta sig för.

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Och skin ska vara enkelt...

Testa att göra rent med Tokos racing wax remover. Många andra medel brukar ju göra så skinnet släpper. Den brukar jag köra på mina skins om dem är riktigt grisiga, nu har dem aldrig varit i närheten utav de där men ändå. Annars så kanske det är nya skins som gäller.

MatsD

MatsD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Jag brukar använda bromsrengöring, finns på Biltema, Mekonomen eller liknande. Blöter på, låter verka 30 s och drar av med sickel. Kan behöva upprepas om de är bra skitiga.

Erol

Erol

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Tack för svar!

Vauhtis rengöringsvätska verkar egentligen bara vara alkohol så var nog därför den inte fungerade så bra. Köpte en från Swix istället som påminner mer om någon form av avfettningsmedel. Drog på ordentligt och lät det dra, sen sicklade ur sörjan med fiberduk mellan.

Nu är de fria från klister och ser nästan ut som innan loppet.

pohorne

pohorne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Jeg har en påstand om at man kan bruke vanlig vallaväck uten at det er noe problem. Hvis skinn løsner er det vel bare å lime fast igjen.

Noen som kan motbevise min påstand eller har erfaringer om dette?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Jeg har en påstand om at man kan bruke vanlig vallaväck uten at det er noe problem. Hvis skinn løsner er det vel bare å lime fast igjen.

Noen som kan motbevise min påstand eller har erfaringer om dette?

Nej, det kan jag inte, då jag använder Kemetyl T Vit som vallaväck och det luktar exakt likadant som vallaväck och kostar halva priset.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Borde det inte fungera med matolja för att ta bort klistret och sedan lite diskmedel för att få bort oljan i skinnet?

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar