Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Igång efter fraktur


Lakota

Recommended Posts

Fixade en fraktur på 6e revbenet vänster räknat uppifrån för 1v sedan och känns som skidåkningen punkterats.

Vad kan man räkna med för resa i tid tillbaka? sjukskriven sedan 1v o alvedonmängden har halverats sedan i måndags.

Kör tens o naprapat besök. 

Tips på övningar för rehab?

Link to comment
Share on other sites

Revben är jobbiga, det tar den tid det tar och det är svårt att göra något åt det. För mig tog det nästan två månader innan det kändes helt bra att träna hårdare igen. Det går ganska snabbt att vara tillräckligt pigg för att kunna träna lite lätt. Efter typ 2 veckor är det betydligt bättre, så det värsta är snart över. Min läkare sa att det är bra att träna, men det ska inte göra ont. Du får testa dig fram. Promenad och cykling funkar tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har brutit revbenen 2 gånger båda efter cykelvurpor och som någon sa ovan så tror jag inte att rehab är nåt att föredra utan hellre vila. Däremot går det väl att alternativträna med löpning och annat som inte gör ont. Jag vill minnas att det tagit 6-7 veckor att läka. Men man brukar minnas varje hostning och nysning i detalj i nån vecka efter frakturen...

 

Är man riktigt hård så går det att åka skidor ändå, Petra Majdic tog väl OS-brons i sprint 2010 efter att ha brutit 4 revben på uppvärmningen... Men det är inget jag skulle rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...