Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åka vasaloppet med vätskerygga


patflemming

Recommended Posts

Hej på er

 

Sitter och börjar få lite småpanik inför mitt första Vasalopp och börjar fundera på det här med vätska.

 

Jag har en Mavic Crossmax vätskeryggsäck som jag använder när jag kör mtb som jag börjar funder på ta med mig.

 

Nackdelen är ju att bara väskan väger säkert 1,2 kilo = extra vikt. (Edit kollade upp och den väger 800 gram)

Fördelen = man kan dricka i farten och jag får med mig 3 liter vätska = räcker ju nästan hela loppet. Ryggan har dessutom typ 15 liter förvaring så jag skulle kunna få med mig ett par extra vantar eller nån annan trevlig pinal.

 

Frågan är hur mkt en rygga påverkar själva skidåkningen? Har aldrig provat att åka med vätskerygga och hinner knappt göra det innan pga pressat civilt schema.

 

Har även ett sånt där thermobälte (som alla skidåkare har, väl) men vet inte hur jag kunna dricka i farten ur ett sådant då man ju måste spänna av sig bältet då. Fördelen = väger nästan ingeting och håller vätskan varm längre.

 

Eller ska man köpa sånt midjebälte med slang för att kunna dricka i farten. Tänker då på uswe eller liknande produkter.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att åka något långlopp och vet att du behöver väldigt mycket vätska? 

De allra flesta brukar klara sig utmärkt med den dricka som finns i kontrollerna. Om du vet att det inte funkar utan extra dryck så skulle jag rekommendera dig att använda bälte. 

 

En bra tumregel är att aldrig testa utrustning för första gången på tävling. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag behöver fylla på med energi ganska mkt, då jag vanligtvis kör tom efter ca 1 timma och 45 min. Sen är det säkert lite mentalt också, dvs skönt att veta att man fyllt på med extra energi.

 

Står och väljer mellan att köra 2 liter med hårt blandad sportdryck (Vitargo Electrolyte) i ryggan eller köpa ett midjebälte med slang för att kunna dricka i farten och få med mig 1 liter iaf.

 

Kommer nog få försöka ta en provtur med all utrustning ändå. Lär väl kitta upp mig som en kommandosoldat innan allt är klart. Eller köpa in sig på Enervits lagningsservice.

Link to comment
Share on other sites

Att släpa runt på 3 liter tycker jag verkar helt idiotiskt, det finns ju vätskekontroller. För mig har 1 liter räckt bra, då kan man stöddricka lite mellan kontrollerna. Men många har ju en förmåga att klä sig alldeles för varmt, och då kan det behövas mycket vätska och extra energi, helt i onödan.

Vindtäta kläder borde förbjudas, endast gundekallingar.

Link to comment
Share on other sites

Vad är målet med ditt första VL?

Förstagångsåkare har denna "noja" (jag själv inräknad) och lägger ihop alla "bra att ha" -tips vilket resulterar i alldeles för mycket onödiga saker med. Åk en gång lite förutsättningslöst (svårt att genomföra för ivrig förstagångsåkare) och kom tillbaka året efter med egna erfarenheter. Vi är ganska olika så andras tips är kanske inte tillämpbara för alla.

Åker man inte för topp-500 eller så så är VL åtta skidturer på dryga milen mellan vätskekontrollerna.

En flaska vätska och några energigels kan ändå vara bra att komplettera med.

Har du inte testat att åka motsvarande åtminstone halva sträckan med ryggsäcken så vet du inte om den börjar skava efter några mil.

Link to comment
Share on other sites

Bra inputs från alla. Som förstagångsåkare blir man förvirrad av alla bra-att-ha tips. Man kanske tom behöver ha med en spade typ ifall man behöver gräva en bivack. :)

 

Ryggan får stanna hemma. Frågan är om jag ska nöja mig med mitt thermobälte som jag tycker är lite klumpigt att dricka ur medan man åker eller köpa ett midjebälte med vätskeblåsa på 1 liter.

 

Har fått för mig att det är bättre att kunna få i sig energi var 20:e minut typ under loppet och då vill jag inte behöva stanna och fippla med thermobältet. Därför siktar jag ev på en vätskeblåsa. 

 

Nån som har tips på bra vätexskblåsor. Har bara hittat USWE.

Link to comment
Share on other sites

Bra inputs från alla. Som förstagångsåkare blir man förvirrad av alla bra-att-ha tips. Man kanske tom behöver ha med en spade typ ifall man behöver gräva en bivack. :)

 

Ryggan får stanna hemma. Frågan är om jag ska nöja mig med mitt thermobälte som jag tycker är lite klumpigt att dricka ur medan man åker eller köpa ett midjebälte med vätskeblåsa på 1 liter.

 

Har fått för mig att det är bättre att kunna få i sig energi var 20:e minut typ under loppet och då vill jag inte behöva stanna och fippla med thermobältet. Därför siktar jag ev på en vätskeblåsa. 

 

 

Nån som har tips på bra vätexskblåsor. Har bara hittat USWE.

Köp ett bälte med slang. Är helt rätt att dricka var 20-25 min, bara blanda en stark blandning där det räcker med 2-3 sug.

Link to comment
Share on other sites

USWErygga är sjukt smidiga och har funkat flera Vasalopp. Men som står högre upp. Prova inte på loppet, du behöver ta några rundor innan. Men jag klarar inte av Enervit och behöver dricka var 20-25 min för att hålla i gång kroppen. 

Annars klarar man sig bra på en flaska. Värmebälte skulle jag inte använda på ett lopp. hålla på att knäppa av och på och ha sig går bort.

Link to comment
Share on other sites

En gubbe som bodde på samma ställe som jag inför VL -94 hade med sig en reservskidspets under loppet också. Bara som ett tips...;-)

Det är kanske nödvändigt om man åker på träskidor. Och är ensam på fjället.

Det var länge sedan man såg några i sporthandeln. Annars skulle det säkert gått att lura på någon som åker sitt första Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Vilket startled? Brukar ge god antydan om vilken nytta extra vätska kan ge.

Langning är också ett alternativ och ha flaskbälte.

Alla har nytta av att dricka ofta, tipset är inte fel!

Dock åker de allra flesta utan och det går också bra... själv i startled fyra och utan extra vätska dock ett par gels att ta mot mitten av loppet om det känns rätt.

Ett år drog jag en fel per kontroll och behövde snart dricka vatten... orkade heller inte trycka i mig fler gels på slutet.

Nu mycket försiktigare och tar sportdryck och blåbärssoppa på kontrollerna, ca två muggar per kontroll och sisådär tre minuter från ingång till lämna en kontroll.

Det tar inte mycket tid att dricka i kontroll däremot knepigt att dricka i en kö ute i spåret.

Personligen vill jag inte tappa en rygg eller gå åt sidan i loppet för att dricka...

Vätskebälte kanske går att dricka ur i fartställning efter träning men inte flaska.

Link to comment
Share on other sites

Äh va fan jag köpte en uswe zulo midjeväska. Startar i led 7 och har typ ingen aning om hur loppet kommer gå. Men, skönt att veta att man har lite extra energi att ta emellan de ordinarie kontrollerna.

 

Kommer toppa med några gles oxå, så manäterska på säkra sidan. Kommer typ se ut som Rambo innan start känns det som med ett patronbälte med gels, extra bra-att-prylar-om-månen-faller-ned osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 2/21/2019 at 6:25 PM, NotReallyGunde said:

USWErygga är sjukt smidiga och har funkat flera Vasalopp. Men som står högre upp. Prova inte på loppet, du behöver ta några rundor innan. Men jag klarar inte av Enervit och behöver dricka var 20-25 min för att hålla i gång kroppen. 

Annars klarar man sig bra på en flaska. Värmebälte skulle jag inte använda på ett lopp. hålla på att knäppa av och på och ha sig går bort.

Jag äger en vätskeryggsäck som jag ska testa på mitt nästa Vasalopp. Har testat flaskbälte och det var totalt värdelöst. Har även testat att bara dricka på kontrollerna och det var lika värdelöst. Slangbälte är jag inte särskilt sugen på. Ryms för lite vätska/energi och slangen ska då tejpas fast över kroppen, nej tack.

DÄREMOT undrar jag om nummerlappen behöver sitta utanpå ryggsäcken eller om det räcker med att den är synlig på bröstet.
Vasaloppet hade inte något konkret svar utan hänvisade till nummerlappsutdelningen. Jag tolkar det som att FIS regler gäller och dessa konstaterar att nummerlappen behöver vara synlig på bröstet i nationella långlopp. Vet inte om Vasaloppet klassas som detta.

//A

Link to comment
Share on other sites

För att presentera som bäst behövs 60 - 90 gram kolhydrater i timmen. Ska du får i dig det behövs extra energi antingen genom stark sportdryck eller gels. 

Jag skulle nog vilja säga att midjebälte med slang är min näst bästa skidpryl (efter ski-ergen) med bältet kan en få med sig den vätska och energi som behövs och du kan själv ta det i din egen takt. Energin som finns i kontrollerna räcker inte så långt om du vill få ut max av dig själv. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ett problem i vasaloppet att man tvingas dricka för mycket vid kontrollerna för att energin skall räcka till nästa kontroll. Det gör att man lätt mår illa framåt dagen och tvingas gå vid sidan av spåret för att lätta på trycket. Har aldrig testat, men en behållare med egen vätska borde minska dessa problem samtidigt som risken att gå tom före nästa kontroll minskar. Vid Hemmavasan drack jag lite oftare och mindre sportdryck och egen blåbärssoppa och hade inga problem med magen, så egen komplettering är nog inte fel.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Per Gu said:

För att presentera som bäst behövs 60 - 90 gram kolhydrater i timmen. Ska du får i dig det behövs extra energi antingen genom stark sportdryck eller gels. 

Jag skulle nog vilja säga att midjebälte med slang är min näst bästa skidpryl (efter ski-ergen) med bältet kan en få med sig den vätska och energi som behövs och du kan själv ta det i din egen takt. Energin som finns i kontrollerna räcker inte så långt om du vill få ut max av dig själv. 

Hur mycket vätska tycker du att man behöver? I kontrollerna är det ju relativt mycket vätska per energi så en mugg där plus bälte (eller rygga) och gels räcker antagligen men få bälten är på mer än en liter.

För oss utan möjlighet att byta bälte eller inte hinner fylla på (då kan man fylla magsäcken istället) så känns 1 liter lite fattigt. Men vad är erfarenheten av 1 eller 1,5 liter?

Jag har länge funderat på bälte mest för träning men även för t ex VL.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Knappen said:

Hur mycket vätska tycker du att man behöver? I kontrollerna är det ju relativt mycket vätska per energi så en mugg där plus bälte (eller rygga) och gels räcker antagligen men få bälten är på mer än en liter.

För oss utan möjlighet att byta bälte eller inte hinner fylla på (då kan man fylla magsäcken istället) så känns 1 liter lite fattigt. Men vad är erfarenheten av 1 eller 1,5 liter?

Jag har länge funderat på bälte mest för träning men även för t ex VL.

Jag gör det enkelt, VL 400g sportdryckspulver i 1,5 liter vatten. )Inga gel då det är i princip koncentrerad sportdryck i dyr förpackning.) I vätskebälte. Ger energi för 5 timmar och dricker vatten vid behov på stationera. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Knappen said:

Hur mycket vätska tycker du att man behöver? I kontrollerna är det ju relativt mycket vätska per energi så en mugg där plus bälte (eller rygga) och gels räcker antagligen men få bälten är på mer än en liter.

För oss utan möjlighet att byta bälte eller inte hinner fylla på (då kan man fylla magsäcken istället) så känns 1 liter lite fattigt. Men vad är erfarenheten av 1 eller 1,5 liter?

Jag har länge funderat på bälte mest för träning men även för t ex VL.

Jag har kört med 1.5 l i bältet senaste åren. Med 6 skopor vitargo i. Sen har jag kört typ 8 eller 9 Gels också på stationerna blir det en eller två muggar sportdryck i farten. På slutet. Brukar jag dricka på alla extra kontroller typ stadium i gopshus och dhls kontroll. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...