Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla ser fram emot Ski Tour 2020 i stersund - Trondheim

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Testa fram fästzoner (genom åkning)


  • Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1
Izkall

Izkall

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Håller på och paniktestar nya skidor som är tänkta att gå på Vasan. Men har inga fästzoner utmärkta på skidan så försöker med bara några pass kvar nu att testa fram dem genom åkning. Det är bara klister jag är ute efter. Har hört att man kan lägga överdrivet långt, kanske med en mjuk valla, och sen åka och se hur den slits bort/sitter kvar efter en viss sträcka. Någon som brukar göra detta och/eller kan uttala sig hur effektivt det fungerar? Och hur det funkar på isigt före vs blött före. Jag har kört två pass i isiga spår där jag lagt rätt tjockt och långt med lila klister utan någon grund under. Men har slitit bort vallan rätt "jämnt" väldigt snabbt. Trots inspektioner efter några kilometers åkning blir det tunnare och blankare under, men det kan ända finnas lite valla kvar längst ut mot glidytorna medan mycket valla kan vara borta punktvis där spannet är som högst. Så har inte kunnat dra någon slutsats.Trampkurvor gör väl sitt också för att slita bort vilket försvårar testet. Någon med tips på hur man gör detta så effektivt som möjligt? Lägga en lång ännu slitstarkare vallning med tjock grund och kanske rentav två lager över? En som funkar till aktuellt före då förstås. Eller ska man bara smeta på en tjock sträng rossa alternativt en röd/gul burkvalla utan grund? Kommande pass kommer ske på plussidan men det är ändå gammal rejält omvandlad konstsnö.

 



#2
Tallen

Tallen

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 988 inlägg
Om du ska åka Vasan på dem. Ta med till bra handlare, låt dem mäta upp spannet åt dig.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

#3
LillaGubben

LillaGubben

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 295 inlägg

Glöm inte fullviktsspannet. Det är det som bestämmer om du har glid/hugg i diagonalsteget med klister. 



#4
Izkall

Izkall

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Har redan mätt upp i flera butiker men det har diffat och jag litar inte riktigt på det. Kan vara okalibrerade maskiner eller okunniga säljare som bara fått en introduktion. Svårt också att veta om man behöver valla till exakt 0,3 eller exakt 0,4. Därför måste man nog ändå testa det efteråt genom åkning. Så är fortfarande tacksam över knep för åktestning :)

#5
LFN

LFN

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Finns det ingen butik med gott rykte i närheten? Att något av de stora varuhusen misslyckas kan jag förstå, men nog måste det finnas någon butik med kunnig personal? Det är ju inte rocket science :P 

 

Annars får du väl mäta själv med ett bladmått, lägga för kort fäste och sen sakta öka på längden tills det hugger. 


ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 


#6
Gomalb

Gomalb

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Jag har testat mina skidor så som du skriver vid ett par tillfällen, är snart 8:e vasaloppet jag åker på dem och långt till en butik som kan mäta. Brukar ta ett rätt tjockt lager med burkvalla. Fungerar rätt så bra men problem att lita på det då man gärna vill rugga lite kortare än sina vanliga zoner i fall att dvs vallan sitter fast lite sämre. Behöver vara hårda spår som sliter, det är fantastiskt vad bra man kan åka på burkvalla utan att det stoppar farten så mycket, och sen behöver man åka en rejäl långrunda. Lättare är nog att förlänga sin klisterzon (om det är det spannet du vill åt) och sen krympa det med några cm åt gången tills fästet blir för dåligt, går att åka på klister också ;) .



#7
Vasa 2013

Vasa 2013

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 399 inlägg
Man får åka länge innan vallan nöts bort. Kanske någon målarfärg skulle fungera bättre som indikator? Mätning med bladmått på plant underlag visar hur skidan beter sig stillastående. Det borde vara viss skillnad när man åker. Men mäter man bör man hamna hyfsat rätt.

Jag mätte upp mina "fulskidor" (som används till allt utom tävling i bra spår) på köksgolvet med hjälp av medhjälpare och remsor av printerpapper.

#8
LillaGubben

LillaGubben

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 295 inlägg

1. Spannmätning: Bladmått och spannbräda. Föreslår fyrkantsrör i aluminium, 2 m, 150 sek på Hornbach, om du inte har ett golv du vet är helt plant. Testa en skida i taget med en fot på skidan och andra foten på badrumsvågen. (Om du försöker stå normalbrett med jämn viktfördelning kommer du nog se att badrumsvågen varierar ganska mycket, d v s det är inte så jävla lätt att fördela vikten jämt på två skidor, inget de berättar i skidbutikerna). Följdaktligen brukar jag stå lite bredare. Sen har man en hjälpare som jobbar med bladmåttet. Du sköter viktfördelningen och säger till när det är läge att mäta. Med badrumsvågmetoden kan du dessutom mäta upp skidor till andra oavsett vad de väger, i alla fall på halvvikt.

 

2: Klisterspann, åkprovning: Jag föreslår: Lägg klister på avsett spann. Gärna lite mjukare som hugger om det går i (det får inte vara för sockriga spår för då ligger det i hur som helst). Diagonalåk och känn efter. Hugger det så korta klistervallningen genom att täcka med burk en kort bit i framkant och, om det fortfarande hugger, också i bakkant. Hugger det fortfarande täck lite till i framkant, o s v.



#9
BjornG

BjornG

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Håller på och paniktestar nya skidor som är tänkta att gå på Vasan. Men har inga fästzoner utmärkta på skidan så försöker med bara några pass kvar nu att testa fram dem genom åkning. Det är bara klister jag är ute efter. Har hört att man kan lägga överdrivet långt, kanske med en mjuk valla, och sen åka och se hur den slits bort/sitter kvar efter en viss sträcka. Någon som brukar göra detta och/eller kan uttala sig hur effektivt det fungerar? Och hur det funkar på isigt före vs blött före. Jag har kört två pass i isiga spår där jag lagt rätt tjockt och långt med lila klister utan någon grund under. Men har slitit bort vallan rätt "jämnt" väldigt snabbt. Trots inspektioner efter några kilometers åkning blir det tunnare och blankare under, men det kan ända finnas lite valla kvar längst ut mot glidytorna medan mycket valla kan vara borta punktvis där spannet är som högst. Så har inte kunnat dra någon slutsats.Trampkurvor gör väl sitt också för att slita bort vilket försvårar testet. Någon med tips på hur man gör detta så effektivt som möjligt? Lägga en lång ännu slitstarkare vallning med tjock grund och kanske rentav två lager över? En som funkar till aktuellt före då förstås. Eller ska man bara smeta på en tjock sträng rossa alternativt en röd/gul burkvalla utan grund? Kommande pass kommer ske på plussidan men det är ändå gammal rejält omvandlad konstsnö.

 

 

Valla kort mycket kort, prova fäste, duger fästet så har du en lagom zon, duger det inte lägg lite längre, upprepa, upprepa igen, markera mellan varje fölängning, upprepa till det börjar hugga i. Sen har du din klisterzon för det föret.

 

Man kan inte göra det ordentligt på något annat sätt.



#10
snabber

snabber

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 491 inlägg
Du kan göra en enkel och pålitlig mätare själv: en lång skruvtving, en mekanisk badrumsvåg och en balk av nåt slag, exempelvis ovan nämnda, ett bladmått och en tumstock
 
Jag lägger vågen på en utdragbar skärbräda, balken på vågen, skidan på balken. Sedan drar jag ihop skruvtvingen över skidan och under skärbrädan till önskad vikt.
 
En egen spannmätare borde alla ha. Det bästa är nästan att kunna mäta ut glidzonerna på sina olika par så att man kan göra informerade val :)


#11
Izkall

Izkall

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Det där med att förlänga eller förkorta fästet ute när man åker. Föreslår ni typ en riktigt varm burkvalla då? Som man kanske inte klossar ut. Jag har ex. Swix VR70 och skigo xc gul. Eller ett rött klister? Något hårdare eller mer avancerat torde bli svårt att lägga på i spåret. En trasa indränkt i vallaväck kan man ha för att korta ned. Man kanske då ska välja ut en slakmota där man tar ut diagonalsteget helt och kör massor av gånger. Och antingen börja för kort eller för långt med vallan. Valla, penna och vallaväck som hjälpmedel. Sen kanske det är problem om vallan inte är optimal för föret och fryser i och har sig.

#12
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Man får åka länge innan vallan nöts bort. Kanske någon målarfärg skulle fungera bättre som indikator? Mätning med bladmått på plant underlag visar hur skidan beter sig stillastående. Det borde vara viss skillnad när man åker. Men mäter man bör man hamna hyfsat rätt.

Jag mätte upp mina "fulskidor" (som används till allt utom tävling i bra spår) på köksgolvet med hjälp av medhjälpare och remsor av printerpapper.

 

Bra tänkt! Smeta in youghurt eller något annat lite tjockare klisteraktigt under skidan och åk 50m så har du svaret.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar