Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

Erixon siktar sitt slutml i Smygehuk

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Gubbforum eller vart tog Tjejvasan vägen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Det slog mig idag att det varit klent med vallatips inför Tjejvasan, ingen har frågat, ingen har spekulerat om resultat.

Inte heller efter avgörandet har spurtstriden eller Johansson Norgrens skidval kommenterats.

Är vi bara gubbar som skriver på forumet?
Och är vi helt uppe i Vasaloppsanspänningen och har inte tid eller uppmärksamhet att fundera förrän om en dryg vecka?

Frågorna ser säkert provocerande ut men är mer ett uttryck för förvåning från min sida.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg
Jupp. Gubbforum var ordet sa bill. Fast jag tittade på tjejvasan och hade mer utbyte av den än vm tjejernas skiathlon (som väl kommenterats en del här). Johaug gör vm tråååkigt..

jonnyg

jonnyg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Försök sälja vassa dampjäxor eller raceskidor i 195 cm/60 kg på forumet. Lika omöjligt som att se en norrman staka sig runt på en golfbana. :-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Vad kan vi gubbar göra åt det - byta kön ? :blink: Förresten vad var det med Britas skidval ?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg
Det här är ett utmärkt tillfälle för lite skidåkarpoesi V.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Vad kan vi gubbar göra åt det - byta kön ? :blink: Förresten vad var det med Britas skidval ?

1. Mina barn spekulerade om just det och om en får tävla i Tjejvasan sedan. Jag nappade inte genast.
2. Hon hade Fischers nya med sidobelag.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg

Försök sälja vassa dampjäxor eller raceskidor i 195 cm/60 kg på forumet. Lika omöjligt som att se en norrman staka sig runt på en golfbana. :-)

och hur många majors har who the fuck norge tagit i golf?

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg
Vad för skidor sa du att hon åkte på? Jag uppfattade det som att hon åkte på DP skidor, med hål i topparna likt skejtskidor. Vad menar du med sidobelag?

1. Mina barn spekulerade om just det och om en får tävla i Tjejvasan sedan. Jag nappade inte genast.
2. Hon hade Fischers nya med sidobelag.

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg
Skidåkartjejer ägnar sig väl oftast åt att; Åka skidor. Vi gubbar ägnar mer tid åt allt runtomkring som har något med skidåkning att göra än att just åka skidor. Är väl därför vi ofta blir frånåkta av dessa tjejer.

Skidfia

Skidfia

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Så! Nu har jag gått från att vara smygläsare på forumet till fullvärdig medlem enkom för att ha koll på bra grejer i köp o sälj, måtten du anger passar perfekt! Skulle behöva ett par rullskidpjäxor till sommaren, inser att det sliter för mkt på ”finpjäxorma” att köra rullskidor. Har du sett ngr såna nyligen?
Åkte för övrigt TV igår, 1,39 och hade betydligt högre mål än så, imorse sålde jag VL-startplatsen... (Fler faktorer än bara den tröga TVn igår)

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 418 inlägg

Disclaimer: Har bott i Hudiksvall och varit medlem i HIF. Har absolut inget emot Lasse Jonsson eller Fischer.

Men:

Dagens "artikel" i SVD om Britta och hennes skidor var svår att skilja från ett reklamutskick från Fischer. Lasse Jonsson som via Sportmarket är Mr Fischer i Sverige omnämns i artikeln som en serviceman.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Vad för skidor sa du att hon åkte på? Jag uppfattade det som att hon åkte på DP skidor, med hål i topparna likt skejtskidor. Vad menar du med sidobelag?

Det är Fischers nyaste som har belag uppdraget lite på kanten så en glidvallar där också.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg

Jaha där ser man, den skidan hade jag ingen aning om. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Det är Fischers nyaste som har belag uppdraget lite på kanten så en glidvallar där också.

Det är ingen nyhet, det fanns på Elans  skejtskidor redan på 80-talet och idén var att man skulle valla insidan av skidorna för att få bättre glid i skejtskäret. Jag har ofta vallat insidorna med samma valla som belagen och med tanke på att insidan ligger i snön var det inte fel. Jag skulle tro att anledningen till att Fischer återupplivat samma koncept är att kanterna på skidorna går emot spårkanterna ibland och att inget skall bromsa glidet i något läge.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Det är nog många icke-män som läser forumet utan att vara särskilt aktiva, oinloggade eller med könsneutrala alias. Har ett svagt minne av att signaturen MDahlq för en tid sedan skrev här att "alla andra runt omkring åker på Fischer men jag kör Salomon, tror ni att det kan gå ok för mej ändå?"

Hoppas någon har några schyssta lagg att erbjuda Skidfia här

Robert_77

Robert_77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Eller så har alla kvinnor full koll och är inte så nojiga över vädret ;)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Aha så kan det såklart va. Allt som vi nojjar över:

medium eller dasslock?
yr eller klart?
2mm rak fram eller bara bak?
höger eller vänster?

..har alla längdtjejer stenkoll på så inget behov att diskutera.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Jag tänker sticka ut hakan lite här, så får vi se vad som händer.  :) 

Det är hög tid att man plockar bort "Tjejvasan" som begrepp, alltså byter namn på tävlingen, eller tar bort tävlingsklassen. 

Låt mig förklara hur jag resonerar: 

Framförallt är jag urbota less på att ordet "tjej" används som prefix på någonting som är kortare, lättare eller fungerar som en förenklad variant av den "riktiga" tävlingen. 

Jag har full förståelse för ATT det finns ett behov av ett lopp för kvinnor.

Jag förstår också VARFÖR det finns ett behov.

Jag förstår även varför arrangörerna vill att detta lopp ska ha en annan distans än det "riktiga" Vasaloppet.

Att det finns ett "Vasalopp" och en "Tjejvasa" gör att det fortfarande känns som att arrangörerna inte riiiktigt tycker att kvinnor ska åka 90km. (även om det inte alls är så)

Även om det till synes bara är semantik så skulle ett annat prefix (eller ett annat namn) kännas mindre 80-taligt.

Vasaloppet har ju sedan länge en damklass. Den huvudsakliga prestigen i damtävlingen borde rimligtvis ligga i Vasaloppet över 90km.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 259 inlägg
Bra initiativ! Vi män vet hur man namnger riktiga lopp. Jag tänker t ex på tjurruset (som borde vara öppet endast för riktiga hingstar).

Mina förslag på namn på tjejvasan som är bättre för oss män;
- Bönskidan
- Tinder-glidet

.. fyll gärna på!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 242 inlägg

Jag tänker sticka ut hakan lite här, så får vi se vad som händer.  :) 

Det är hög tid att man plockar bort "Tjejvasan" som begrepp, alltså byter namn på tävlingen, eller tar bort tävlingsklassen. 

Låt mig förklara hur jag resonerar: 

Framförallt är jag urbota less på att ordet "tjej" används som prefix på någonting som är kortare, lättare eller fungerar som en förenklad variant av den "riktiga" tävlingen. 

Jag har full förståelse för ATT det finns ett behov av ett lopp för kvinnor.

Jag förstår också VARFÖR det finns ett behov.

Jag förstår även varför arrangörerna vill att detta lopp ska ha en annan distans än det "riktiga" Vasaloppet.

Att det finns ett "Vasalopp" och en "Tjejvasa" gör att det fortfarande känns som att arrangörerna inte riiiktigt tycker att kvinnor ska åka 90km. (även om det inte alls är så)

Även om det till synes bara är semantik så skulle ett annat prefix (eller ett annat namn) kännas mindre 80-taligt.

Vasaloppet har ju sedan länge en damklass. Den huvudsakliga prestigen i damtävlingen borde rimligtvis ligga i Vasaloppet över 90km.

Det är en typisk manlig egenskap att vilja bestämma över hur långt kvinnor skall åka, vad loppen skall heta och vilka som får deltaga i loppen. Jag har givetvis åsikter om hur skidloppen för män skall organiseras, men överlåter till kvinnorna att bestämma över sina egna lopp.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar