Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vad krävs för att tjäna på att staka hela vasan?

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Nope, det var ju diskning av en ”vinnare” för några år sedan som bytte skidor pga skidbrott (en skida får bytas tror jag).

Det är därför en får märklappar till skidorna

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Det är därför en får märklappar till skidorna

Det var som attan. Jag har alltid trott att det var för att slippa tappa bort skidor efter inlämningen. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Det var som attan. Jag har alltid trott att det var för att slippa tappa bort skidor efter inlämningen. 

Det är de ju också bra för. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Jean-Paul Pierat, fransk skidåkare som diskades i vasaloppet 1982

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 393 inlägg
Det går bevisligen =) snabbare med kick. J Brink 3.38,41. Finns hyfsad chans att detta rekord kommer att överleva ännu ett år.

Vem har rekordet med blanka skidor? Var det nån i tätklungan omedelbart bakom brink som stakade?

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 049 inlägg

Det går bevisligen =) snabbare med kick. J Brink 3.38,41. Finns hyfsad chans att detta rekord kommer att överleva ännu ett år.

Vem har rekordet med blanka skidor? Var det nån i tätklungan omedelbart bakom brink som stakade?

Daniel Tynell stakade 2012.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 691 inlägg

Ander Aukland skrev i sin blog, att om man ska orka staka Vasan på ett bra sätt, så ska ska man orka göra 100 pullups på 10 minuter. Han hängde i snören med öglor, så handflatorna var riktade mot varandra. (Chins frånvända handflator)

Han gjorde 10x10, tittade på klockan och började på hel minut, gjorde 10 pullups och vilade resten av minuten, osv.

Själv har jag bara klarat 5 pullups x 10.

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Vallade bort mig på ÖS i söndags och började fundera i första backen hur jag skulle göra. 

Var visserligen snabbt före men började staka på vinst och förlust. Det tråkiga var att även om jag inte hade fäste så verkade det frusna klistret bromsa när jag gick upp och ner. Stakade hela vägen efter första backen och klarade det. Fokuserade framförallt uppför att hitta korta snabba tag och hålla mig nära kroppen. Slog pb med 30 min och gick in en bra bit under 5 tim. Kommer aldrig mer åka detta lopp med fäste. Tror att är man en åkare runt 5 tim eller snabbare så tjänar man mkt att gå utan fäste. Gick jämnsnabbt med många uppför men med betydligt lägre puls.

Är inte speciellt stor eller stark men med rätt teknik upplever jag att stakning är betydligt mer effektivt och går snabbare än att diagonala.

motlut

motlut

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Säkert är det väldigt gångbart att staka. Men det är också beroende av föret. Förra året exempelvis tror jag att många av de som stakade hade tjänat på fäste.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Daniel Tynell stakade 2012.

Likaså Stanislav Řezáč gjorde det då.

Snabbaste segrartiden sedan stakningen tog över är väl 3:50:48 från 2013 när Jørgen Aukland var snabbast.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg
Är väl lite skillnad om man är den gammaldags skidåkartypen som kör orientering och löpning resten av året och gör en löpmil på neråt 3 minuter. Eller om man är en modern storstadsåkare som gymar lika mycket som h*n springer, och lägger mer enerhi på stakmaskinpass än på terränglöpning.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar