Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slip till stavspetsar?


OP Andersson

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Jag kör med Biltemas diamantbryne (19-2162) 22,90 kr, fungerar utmärkt. Oxå bra att ha med i fickan om man är kräsen och vill skärpa spetsarna under passet. Du slipper krångla med borrmaskin. Tar ca: 60 sek att skärpa stavspetsarna.
Link to comment
Share on other sites

(Jag tror detta har varit uppe till diskussion förr.)

Den som förr annonserades om var från www.diamantprofil.com. Denna är väl den bästa att slipa med. Den har betydligt större diameter samt finare korn än de billiga. Men när jag slarvade bort min ett tag i min stökiga verkstad, så köpte jag Jula-varianten. Den duger också. Ska man jämföra priset ca 80 kr för Julas och 550 kr för diamantprofil, så är det kanske plånboken som avgör?

 

http://web.telia.com/~u86404923/diamant.jpg

 

Diamantprofil - ca 550kr

 

 

 

http://web.telia.com/~u86404923/diamantjula.jpg

 

Julavarianten - ca 80 kr

 

 

(Jag gick just in på diamantprofils hemsida och inser att de numera kostar 550 kr exl. frakt. Det är nog en hundring mer än jag betalade en gång i tiden.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är det liksom självinstruerande hur man slipar? Skriv gärna några ord om hur man ska göra. "Oteknisk"

Det är nog ganska självklart. Sen om man vill fortsätt ha en bred platt spets som det är från början är väl en smaksak. Själv slipar jag alltid från fyra håll så det blir mer av en "traditionell" spets. Lite grann därför jag har en skada i högerarmen och vill få så bra grepp som möjligt, utan att behöva "hugga" allt för hårt. Jag använder nästan alltid sladdlös borrmaskin/skruvdragare. Jag tycker det är lite lättare själv om man inte har varvtal som på borrmaskin. Slipar nästan alltid för hand, men det händer att jag spänner fast stavspetsen.

Link to comment
Share on other sites

En undring, är det bara för mig som rullskidspetsarna går sönder efter ungefär 5-8 timmars träning, har en gått paj, så går den andra sönder inom en timme om jag bytte samtidigt gången innan, bör därför vara utmatning, går av strax under plastinfästningen, eller runtomkring där. Har haft alla typer av alla fabrikanter, tror jag. Så numera åker jag alltid med en eller två i reserv, ibland glömmer jag, då går spetsen alltid av när jag är som längst bort.

 

Jag tycker det är märkligt, har aldrig träffat på någon annan som drabbats av detta. Visst, jag är rätt tung, 86-87 kg och stakning är min styrka och inte syreupptagning, men jag är ju inte någon stålman på något sett, eftersom jag brukar komma runt 1000 på VL, de som kommer på 500 och under lär ha större kraft i stakningen än jag om de väger 80 kg eller mer.

 

Jag tycker det är ett märkligt fenomen, spelar ingen roll om jag åker asfalt eller grus på Järva-fältet, brukar även gå av i motionspåret i Viby där det är mjukt, alltid finns det någon sten man träffar...

 

Vore intressant om någon annan drabbas av detta (jag kör rullisar med Aluminium stavar, kanske spelar roll?) eller om någon har någon teori. Jag slipper i alla fall att slipa mina spetsar:)

Link to comment
Share on other sites

Hade flera brott på swixspetsar tidigare. Inget sånt mönster du har sett?

Sedan jag bytte till spetsar från pro-ski har jag inte haft några bekymmer.

Har inte fört någon statistik, detta med 5-8 timmars rullskidåkning innan brott bygger på den beryktade känslan, men jag har kört med pro-ski också, och det är inte så att de har nötts ner, utan de har också gått av. Tror jag har pro-ski och swix i reserv hemma, körde sönder en spets igår, så jag ska ta nog ta och testa och sätta en av varje sort på stavarna och se om pro-ski kommer att hålla, jag håller tummarna, less på att behöva avbryta träningspass för att byta spetsar.

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostackarn :-)

 

Har du provat TITABs 4-uddiga Holkar?

Alltså det är som ett svarvstål i hårdmetall med en skruv genom mitten. Bara att rotera ett kvarts varv om spetsen börjar bli slö.

 

Mao fyra gånger längre livslängd än vanliga.

 

En ev nackdel är den Lite trubbiga formen den får eftersom den är fystjärnig, men den har givetvis samma skärpa bara lite annan attackvinkel än de andra ni nämnt. Detta kan vara just vad du behöver för att det skall hålla !?

 

Har någon Provat Excels fjädrande holkar? Verkar dock inte vara gjorda i hårdmetall.

 

/H-J

Link to comment
Share on other sites

HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera, det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera, det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen!

dra några varv med eltejp över sprinten så ska de gå bra! så gör dom som har dom som ja känner.

Link to comment
Share on other sites

En undring, är det bara för mig som rullskidspetsarna går sönder efter ungefär 5-8 timmars träning, har en gått paj, så går den andra sönder inom en timme om jag bytte samtidigt gången innan, bör därför vara utmatning, går av strax under plastinfästningen, eller runtomkring där. Har haft alla typer av alla fabrikanter, tror jag. Så numera åker jag alltid med en eller två i reserv, ibland glömmer jag, då går spetsen alltid av när jag är som längst bort.

 

Jag tycker det är märkligt, har aldrig träffat på någon annan som drabbats av detta. Visst, jag är rätt tung, 86-87 kg och stakning är min styrka och inte syreupptagning, men jag är ju inte någon stålman på något sett, eftersom jag brukar komma runt 1000 på VL, de som kommer på 500 och under lär ha större kraft i stakningen än jag om de väger 80 kg eller mer.

 

Jag tycker det är ett märkligt fenomen, spelar ingen roll om jag åker asfalt eller grus på Järva-fältet, brukar även gå av i motionspåret i Viby där det är mjukt, alltid finns det någon sten man träffar...

 

Vore intressant om någon annan drabbas av detta (jag kör rullisar med Aluminium stavar, kanske spelar roll?) eller om någon har någon teori. Jag slipper i alla fall att slipa mina spetsar:)

Visst ryker spetsarna ibland, men inte har jag närmelsevis så stort bekymmer som du verkar ha. Ofta brukarar t o m spetsarna hålla tills de är så gott som nedslipade (=½ säsong för mig). Det är inte så att spetsarna blir varma när du slipar? För då kan de ju "släppa" från plasten! Jag tycker inte det borde spela någon roll om du har al-stavar. Men å andra sidan har jag alltid kolfiber.

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra teori Dunderklumpen, men jag har ingen slip hemma, har inte kännt att det är någon ide att slipa...

Menar du att du kör på helt oslipade spetsar då? Jag slipar inför varje tur för att verkligen ha bra fäste. Om du inte slipar spetsarna kanske du hugger onormalt hårt i asfalten oh det är därför som du kör sönder dom.

Eller det är inte så att du har stavar som är för grova i förhållande till dom spetsar du har att du inte får på dom ordetligt på staven. Då blir det ju för mjuk i plasten mot vad det borde vara.

Det är verkligen onormalt att det går sönder så ofta som du säger att det gör.

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så att du vänt spetsarna åt fel håll? Jag gjorde det i början (jag rodnar av skam) och bröt några spetsar innan det blev rätt, mest tror jag pga hugg för att få grepp.

Vinkeln mellan spetsen och staven skall vara < och inte >.

Nu verkar ju inte du vara riktigt en sådan färsking, men ändå.

För övrigt håller jag med ovanstående angående slipning inför varje pass. Surt när stavarna är bakhala.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Nej, jag slipar normalt inte mina spetsar eftersom jag inte har en egen slip, men jag upplever sällan att jag har problem med glidande spetsar och anpassar inte tekniken efter det, undviker stenhård gammal asfalt om spetsarna blir slitna innan de går av. Men jag funderar på att börja slipa, för att slippa anpassa sträcka efter hur nyligen det var jag bröt av spetsarna, därför gick jag in på tråden för att få tips på en bra trissa.

 

Olle: Jag lovar, spetsarna är åt rätt håll, annars slinter det ganska bra, tack ändå för funderingen.

 

När jag sa 5-8 timmar som var det ingen underdrift, minns för drygt 2 år sedan innan jag hade 2 småbarn och kunde ge mig ut på +2,5 timmars långpass, att nu är det bäst att ta med sig 2 nya spetsar och inte bara än, efter som de är lika slitna båda och det var flera pass sedan de gick sönder, men det kan nog stämma att det var/är Swix spetsar när intervallen är som kortast.

 

Jag får väll helt enkelt banta ner mig och gå tillbaka till "old-schol" stakning med mindre hugg eller så får jag helt enkelt finna mig i att spetsar är en förbrukningsvara för mig.

Link to comment
Share on other sites

Antingen har jag haft en osannolik tur, eller så... ja jag vet inte vad.

Har åkt rullskidor i 25 år (även tävlat), och har aldrig någonsin brutit av en stavspets.

Numera slipar jag spetsarna efter varje pass, använder en liten diamanttrissa från Clas Ohlson, härligt att starta ett pass med vassa spetsar.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väll helt enkelt banta ner mig och gå tillbaka till "old-schol" stakning med mindre hugg eller så får jag helt enkelt finna mig i att spetsar är en förbrukningsvara för mig.

Jag tror inte det beror på det. Jag är uppe i samma viktklass som du och eftersom jag i stort sett bara kör stakning så hugger man rejält i uppförsbackarna. Det kan inte bero på vikt. Jag tror inte heller på att just du är född med otur vad gäller just rullholkar. Vi får helt enkelt fortsätta klura på detta mysterium. Börja med att vässa dem. Men å andra sidan, byter man så ofta som du så verkar det ju nästan överflödigt. Rullskidåkning måste ju bli en dyr hobby för dig, med tanke på alla rullholkar! (Själv har jag brutit ett antal kolfiberstavar, men det verkar ju billigt om man jämför...)

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren, vad har du för diameter på nedernänden på dina alustavar?

Har du för stor diameter får du inte ner staven i botten av holken vilket leder till ett svagt område precis där staven slutar.

Lite mindre diameter borde inte vara lika kritiskt då staven i alla fall bottnar i holken där den är som starkast.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...