Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slip till stavspetsar?


OP Andersson

Recommended Posts

Rotebrostakaren, vad har du för diameter på nedernänden på dina alustavar?

Har du för stor diameter får du inte ner staven i botten av holken vilket leder till ett svagt område precis där staven slutar.

Lite mindre diameter borde inte vara lika kritiskt då staven i alla fall bottnar i holken där den är som starkast.

Kan ligga något i detta. Har du haft samma problem med andra stavar tidigare? Annars kan det vara idé att helt sonika byta stavar för att se om det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Rotebrostakaren' date=' vad har du för diameter på nedernänden på dina alustavar?

Har du för stor diameter får du inte ner staven i botten av holken vilket leder till ett svagt område precis där staven slutar.

Lite mindre diameter borde inte vara lika kritiskt då staven i alla fall bottnar i holken där den är som starkast.[/quote']

Kan ligga något i detta. Har du haft samma problem med andra stavar tidigare? Annars kan det vara idé att helt sonika byta stavar för att se om det blir bättre.

Visst Johan, ibland har jag inte fått ner staven längst ner i rullholken när bytet skett under träningspass, men det är inte där rullholken går sönder, utan det är alltid själva metallen nära plastinfästningen, alternativt lossar själva spetsen från plastinfästningen. 10,3 mm är diametern på det rullholkar som passar bäst, så det går att trä på 10 om man värmer, men då är det inte lätt att få av spetsen på träningsrundan för att peta på ny!

 

Mario: Jag är inne på mina 3:e rullskidstavar, spetsarna har alltid gått sönder!

 

Dunderklumpen: Visst blir det lite pengar, men inte så mycket för 5-8 timmars träning! Billigare är ju ändå svårt att hitta! Vanlig skidåkning blir det lite valla...,bensinkostnad mm. Så för mig är det inte ett pengabekymmer, men ett irriterande momet att alltid behöva ha med mig extraspetsar, och det är extremt irriterande momentet att försöka få av den gamla på träningsrundan, ibland kan det ta tid, man vill ju inte åka omkring med en polygrip också...

 

Imorgon lunch blir det till Claes Ohlsson för att köpa spetsslipare, inte för att jag tror att det kommer att lösa problemet, men det är ju alltid trevligt med nyvässade spetsar.

Link to comment
Share on other sites

HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera, det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen!

Det är samma som jag menar och på förpackningen stog det TITAB och inhandlades på Biskopsgårdenssport i Gbg.

Byt sprinten mot en M3 (?) skruv med låsmutter så kan du lätt vända/vrida skär på långpassen. Lite väl pilligt med den låsring och sprint som är original, alla fall utomhus då man riskerar att tappa den lilla låsringen.

 

Som vanligt med bra grejjor som håller länge finns det risk att de försvinner från marknaden till förmån för mer flashiga prylar, men jag hoppas dessa finns kvar. Mitt tips är att höra med TITAB direkt.

Link to comment
Share on other sites

HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera' date=' det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen![/quote']

Det är samma som jag menar och på förpackningen stog det TITAB och inhandlades på Biskopsgårdenssport i Gbg.

Byt sprinten mot en M3 (?) skruv med låsmutter så kan du lätt vända/vrida skär på långpassen. Lite väl pilligt med den låsring och sprint som är original, alla fall utomhus då man riskerar att tappa den lilla låsringen.

 

Som vanligt med bra grejjor som håller länge finns det risk att de försvinner från marknaden till förmån för mer flashiga prylar, men jag hoppas dessa finns kvar. Mitt tips är att höra med TITAB direkt.

Ringde till TITAB, ska finnas i butik här hos Running Center i centrala Stockholm, så jag hoppas att de finns kvar, det visar sig vid dagens lunch! Kör man med sådana spetsar, så har man stjärnan med 4 spetsar, sedan så kan man vända den, vilket ger 4*2 = 8 vassa spetsar, vilket gör att spetslipning inte känns så jätteangeläget. Jag är rätt säker på att de troligtvis går sönder innan jag slitit ut alla 8 vassa "eggar".

Link to comment
Share on other sites

Nice att de fanns kvar på markaden!

Började bli lilte orolig att jag hittat någon gammal ungången produkt och blivit beroende av den när det är för sent.

Annars tycker jag den är perfekt när man är på långtur på söndan och spetsen blir slö tre mil bort, bara att rotera och köra vidare.

 

HJN

Link to comment
Share on other sites

Nice att de fanns kvar på markaden!

Började bli lilte orolig att jag hittat någon gammal ungången produkt och blivit beroende av den när det är för sent.

Annars tycker jag den är perfekt när man är på långtur på söndan och spetsen blir slö tre mil bort, bara att rotera och köra vidare.

 

HJN

Spetsarna var slut, men de skulle beställa nya! Trevligt är det! Vet du vad det är för diameter?

Link to comment
Share on other sites

... och nu till den mindre bra biten.

Kanske var det så att butiken tagit hem fel storlek eller så är diametern universal och därför för stora. De var dessutom onödigt djupa tyckte jag åtminstone för aluminiumstavar. Kapade dem till samma djup som Swix holkar och fyllde upp med epoxilim. Det blev perfekt.

 

För övrigt:

Jag tror att de vanligt formade spetsarna kan vara lättare att få grepp med, men det är inget som jag direkt upplevt bara en känsla jag får när man jämför utseendet på dem.

Link to comment
Share on other sites

Något fel är det! Men TITABs stjärnspetsar ska komma in i veckan, så det blir till att sätta på dem och säkra sprinten med tejp! Kommer även de gå sönder, då ska jag nog köra på kolfiber även på rullskidor, det borde vara ekonomiskt fördelaktigt i långa loppet! Tyvärr så tar mina test lite lång tid, eftersom det blir 1,5-2 timmars träning i veckan.

 

Dunderklumpen: Hur jag ska få in bilder vet jag inte, men jag ska studera brottet noga, innan jag byter spetsen och kastar för att sedan avrapportera här. Tror det var ett klassiskt brott, därför borde jag undersöka det lite nogrannare denna gång när det är någon som bryr sig! Trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ha lösningen på problemet. Jag drog av tre stavspetsar på tre träningspass i vintras. Har aldrig gjort det förut. Och inte efter heller. Jag tror att det berodde på att jag vinklade in händerna så att stavspetsen tröcks ner med 90 grader fel vinkel i snön/isen. Fundera på om du roterar handen när du åker.
Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Hur jag ska få in bilder vet jag inte, men jag ska studera brottet noga, innan jag byter spetsen och kastar för att sedan avrapportera här. Tror det var ett klassiskt brott, därför borde jag undersöka det lite nogrannare denna gång när det är någon som bryr sig! Trevligt.

Du måste ha bilderna liggande så de går att länka till med en vanlig adress (URL).

 

T.ex.

Helt nya pro-ski-rullholkar, inte ens slipade!!!

 

http://web.telia.com/~u86404923/rullholk.jpg

 

(Om du citerar brukar gå att se hur du länkar till bilder...

 

...Nu testade jag detta själv... jag brukar skriva , men när jag citerade fick jag upp , men det spelar nog ingen roll vilket???)

Link to comment
Share on other sites

Brottstudie utan bildunderlag (har inget ställe på nätet där jag brukar lägga upp bilder, därför skulle det bli lurigt, visst det går att skaffa men jag orkade inte helt enkelt, tilläggsinfon skulle ändå bli begränsad.):

 

Det fanns och brukar inte finnas någon spets kvar, utan det är infästningen av hårdmetallen i rullholksplasten som går sönder. Det som blir kvar är hårdplasten, med en liten ett litet rektangulärt hål där spetsen sats fast. Så där det oftast går sönder (inte alltid) och jag belastar på något orimligt sätt är infästningen.

Link to comment
Share on other sites

Brottstudie utan bildunderlag (har inget ställe på nätet där jag brukar lägga upp bilder, därför skulle det bli lurigt, visst det går att skaffa men jag orkade inte helt enkelt, tilläggsinfon skulle ändå bli begränsad.):

 

Det fanns och brukar inte finnas någon spets kvar, utan det är infästningen av hårdmetallen i rullholksplasten som går sönder. Det som blir kvar är hårdplasten, med en liten ett litet rektangulärt hål där spetsen sats fast. Så där det oftast går sönder (inte alltid) och jag belastar på något orimligt sätt är infästningen.

Här kan du lägga upp bilder enkelt: http://imageshack.us/

Link to comment
Share on other sites

kan inte förstå hur dom inte kan hålla jag åker minst 2h rullskidor varje dag undersommaren i snitt och har aldrig brytit av en "typ" proski hållare men swix har ja haft av på olika sätt

 

det är inte så att du bromsar med stavarna eller nått?

Link to comment
Share on other sites

Har ej fotat, däremot har jag gjort en förstörande provning, dvs sågat små skivor av rullskidspetsen.

 

Resultat: All metall borta, bara plast kvar, dvs. det är infästningen av hårdmetallen som lossnat från rullholken, intressant att se hur den ser ut i Swix, 10,3 mm, infästningen av metallen smalnar av till en spets inuti hårdplasten.

 

finn2: Jag har aldrig medvetet bromsat med stavarna, jag kör helt normalt inbillar jag mig!

 

Någon annan hade en teori om att jag vrider händerna, det är inte helt omöjligt, men jag gör det inte onormalt mycket vad jag vet, håller ej fast staven med händerna utan låter den löpa fritt, mystiskt är det!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera, det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen!

Tänkte bara medela att jag slutat åka med reservspetsar, TITAB fyruddig håller, har bytt ut sprinten mot skruv och mutter, är nog uppe i 20 timmar sedan i vintras utan haveri. Dax att börja slipa snart, har snart roterat ett helt varv. Har aldrig åkt så långt utan rullskidspetshaveri under min 10 åriga rullskidskarriär!

Link to comment
Share on other sites

HJN:

Den fyruddigga som man kunde rotera' date=' det var som en stjärna köpte jag för fyra-fem år sedan. Minns inte märket, den var röd och sedan var det som en metall-stjärna, den bröt jag faktiskt aldrig av, däremot så losnade sprinten som höll fast metall-stjärnan, var hos fliesbergs 2 ggr och fick nya, sedan slutade dom att sälja den, och jag fick en vanlig spets. Skulle gärna ha dom igen, och kanske säkra sprinten med lite tejp eller nått, eller så har de själva fixat en bättre sprint, var kan man få tag i dem?

 

Annars ska jag fortsättningsvis satsa på proski, tack för tipsen![/quote']

Tänkte bara medela att jag slutat åka med reservspetsar, TITAB fyruddig håller, har bytt ut sprinten mot skruv och mutter, är nog uppe i 20 timmar sedan i vintras utan haveri. Dax att börja slipa snart, har snart roterat ett helt varv. Har aldrig åkt så långt utan rullskidspetshaveri under min 10 åriga rullskidskarriär!

Det skulle vara kul att se en slow-motion upptagning på dig när du åker, det måste ju gå att lista ut vad du gör för fel, när spetsarna bryts av hela tiden.

Har själv åkt rullskidor i drygt 25 år, och jag har ALDRIG någonsin varit med om att en spets gått sönder, och jag har säkert testat dom flesta. Den med den fyruddiga stjärnan funkade hyfsat tills man roterat ett helt varv och börjat slipa om spetsarna, då blev det ju ett glapp mellan plasten och hårdmetallen. Löste det med att kila fast små metallbleck emellan och sedan tejpa över sprint och bleck, men vilket rassel. Tyckte den var klart sämst av alla jag testat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt rullskidor i nästan 18 år och har upplevt samma sak varje år, nämnligen att spetsen lossnar från plasten på rullholken. Inte så ofta på distnaspass men när jag kör hårda intervaller då det blir enorm påfrestning där spetsen fäster. I sommar har två spetsar som var nästan nya lossnat på det sättet, det brukar gå ett par spetsar varje säsong på det sättet vilket är lite frustrerande eftersom jag knappt hunnit nöta upp själva spetsen. Swix har klenast rullholk där plasten som omgärdar spetsen är alldeles för tunn och böjs sönder för lätt när man stakar hårt. Men det har även inträffat på rullholkar av andra fabrikat typ Pölders, Rex, Red Creek m.fl.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har åkt rullskidor i nästan 18 år och har upplevt samma sak varje år, nämnligen att spetsen lossnar från plasten på rullholken. Inte så ofta på distnaspass men när jag kör hårda intervaller då det blir enorm påfrestning där spetsen fäster. I sommar har två spetsar som var nästan nya lossnat på det sättet, det brukar gå ett par spetsar varje säsong på det sättet vilket är lite frustrerande eftersom jag knappt hunnit nöta upp själva spetsen. Swix har klenast rullholk där plasten som omgärdar spetsen är alldeles för tunn och böjs sönder för lätt när man stakar hårt. Men det har även inträffat på rullholkar av andra fabrikat typ Pölders, Rex, Red Creek m.fl.

å

Kul med någon med samma erfarenhet:), fast ändå inte riktigt, för mig var det någon form av utmattningsbrott. Om ena spetsen pajat, så gick nästa av inom en timme i 2/3 av fallen om jag hade satt på dom samtidigt, så på slutet hade jag alltid två extra spetsar med mig. Men som sagt, har åkt ytterliggare några timmar med TITABs kaststjärneroterbara spets (bytte ut sprinten mot skruv och mutter) och fortfarande inget brott, fantastiskt trevligt att kunna lita på utrustningen, och slippa avbryta passen för att på något sätt ta av den gamla rullskidholken, ibland fick man knacka på hos någon och be om polygrip. På långrundor när det var ett tag sedan någon spets gick sönder, så visste jag i princip att med 75% sannolikhet kommer en spets gå sönder under 2 timmars rundan, då tog jag med mig 2 nya spetsar och en polygrip...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...