Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
171 svar till detta ämne

jimmie

jimmie

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Totalplacering ska förtydligas så stirra er inte blinda på herrplacering om ni är några hack bak i resultatlistan.

Stämmer det? Jag var ca 5300 förra året (herrar) och strax under 5700 totalplacering förra året och placerades i startled 6. (Startled 6 ska vara 4401-5600)

Årets lopp var inte speciellt kul men 90km insatta på pannbens-kontot i alla fall. Hade Swix Marathon Svart som glid och Rode Violett med Rode Violett Multigrade under på en swixgrund med VG35 och V30 invärmt. Hade bra fäste och OK glid. Led-körning nästan hela vägen och jag kände inte att det var värt att jaga placeringar utan följde helt enkelt tempot i ledet hela vägen till Mora. I backarna så var det tvärstopp med två, tre saxare i bredd så där blev det att hålla platsen och tappade mycket tid där. Vallade om i hökberg för att få en lite bättre resa in till Mora och fick lite bättre fäste och bättre glid (dom la på Swix Rocket för glidet, osäker på fästet)

Gick i mål på en plats kring 4700 så helt ok för min kapacitet och nästan så man ångrade att man inte jagat lite mer för att ta sig upp i 5:e startled.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 246 inlägg

Det är placering bland herrar som gäller för seedning. Helt säker. Var 976:e herråkare ifjol och 1004 totalt och hamnade i led 2.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Snackade med en video-kontrollant i en av backarna och han var inte imponerad av stakningen. Åkte bakom nån som misstog vasan för engadins skatelopp. Han skatade på riktigt, varje backe. Vad säger man?

leasken

leasken

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Snackade med en video-kontrollant i en av backarna och han var inte imponerad av stakningen. Åkte bakom nån som misstog vasan för engadins skatelopp. Han skatade på riktigt, varje backe. Vad säger man?

"SLUTA SKEJTA DITT JÄKLA ÅLAHUVE!"

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Jo, det är väl det jag borde gjort. Fast jag var väl för trött. Om karma finns kommer hans fartdräkt och kalsonger att spricka samtidigt i smågan nästa år när han tar det första skateskäret..

HenrikH

HenrikH

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Vilket spår? Du var 6 skidpar före mig och 400 platser efter i smågan så låter som du hade otur.

Startade långt till höger vilket som många redan vittnat verkar varit ett katastrofval..
Trist att tappa så många placeringar när förutsättningarna att köra om inte direkt var de bästa, men nya tag nästa år!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Stod i led 2 kanske 5 spår till höger om fållan för överdragspåsar. Alltså ganska mycket i mitten. Kom iväg och kände direkt att jag hade bra surf. Sen såg jag i ögonvrån att något mörkt dök upp i spåret framför mig och en tiondels sekund senare gjorde jag nästan sälen när jag fastnade i det. Efter det var dagen förstörd, var som lim under skidorna. Har varit med om liknande förut när jag kört över gel, men då har det sakta gett med sig efter 2-3 km. Nu gick jag in i backen med känslan av att ha sandpapper under skidorna och tappade konstant. Tänkte att "över krönet kan jag kanske börja åka av skiten som satt sig" men misären fortsatte. Tappade konstant både på platten på myrarna och folk flög om utför, kände bara att jag var i vägen. Om ni åkte förbi någon svartklädd led2-åkare som svor på varje utandning så var det jag :). I Risberg lämnade jag in skidorna i vallaservicen och sa åt dem att göra rent dem. Efter det bättre, men då var dagen förstörd, hade redan tappat 1000 placeringar. Bröt i Evertsberg trots att jag sagt att jag aldrig ska bryta ett Vasalopp igen (efter att ha gjort det 2014). Var helt knäckt, riktig mardrömsupplevelse efter att ha tränat bättre än någonsin och förberett sig i månader, allt skiter sig på en sekund pga yttre faktorer. Någon mer som stod i mitten/höger som upplevde samma sak?

Lärdom av detta; ha alltid med skidskrapa i midjeväskan och även trasa indränkt med vallaväck i en plastpåse.

Har du någon aning om vad som fastnade under skidorna ?

ps. borde inte brutit, då detta var ett "pannbenslopp" och det inte varit någon skam att få en dålig tid o placering, då de flesta åkte 0,5-2 tim sämre än normalt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Två frågor efter årets lopp:

!. Hur gick skinskidorna i det rådande föret, fäste o glid ?

2. Vann eller förlorade man på "blanka skidor" ?

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Var det många med move-bindningar som hukade sig ned innan och efter stigningar för att skruva? Gick runt och kollade lite i fållan till led 3 på folks skidor men såg inte många med rottefella move. Förvisso nytt fortfarande så det blir väl mer över tid. Men det vore ju bra om det inte är så revolutionerande eller åtminstone inte mer än att man kan köra vidare på fasta bindningar utan att känna sig handikappad..

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Liten och lätt gav stor fördel detta lopp - tvärtom mot för mig själv  :unsure: som behöver spår för att kunna åka. Madshus Redline. Fäste enligt Rode's rek - dåligt fäste med violett som åkvalla. Antingen för tunt eller så skulle jag gått en snäpp mjukare valla? Bättrade på fästet med Skigo röda HF som funkade bra, men jag tror det tog 5 min att få på skidorna igen pga av all snö som fastnade i pjäxorna  Glid enligt Skigo med N21 som topping - bra glid som inte kunde utnyttjas pga obefintliga spår. En riktig skitdag m a o. 1 timme och 14 min till Smågan från led 6, stod långt till höger vid starten vilket var helg fel - som nån uttryckte det "-Är det här skidtävling det"?? Fick en jävulsk smärta i handleden andra halvan, vilket jag heller aldrig varit med om.

thefalc77

thefalc77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Var det många med move-bindningar som hukade sig ned innan och efter stigningar för att skruva? Gick runt och kollade lite i fållan till led 3 på folks skidor men såg inte många med rottefella move. Förvisso nytt fortfarande så det blir väl mer över tid. Men det vore ju bra om det inte är så revolutionerande eller åtminstone inte mer än att man kan köra vidare på fasta bindningar utan att känna sig handikappad..

Jag körde på move igår. Flyttade fram och bak två gånger innan jag bestämde mig för att staka efter Risberg pga sladdret. Märker skillnaden tydligt mellan längst fram och bak mest i just lössnö. Längtade efter skatepjäxorna...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Totalplacering ska förtydligas så stirra er inte blinda på herrplacering om ni är några hack bak i resultatlistan.

Vad menar du med ”Totalplacering ska förtydligas”? Seedningsgränserna inför årets Vasalopp baserades på förra årets herrplacering på VL.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Enda anledningen till att man behöver move-bindning är att skinnet suger så sjukt mycket glid. Nästa säsong kan man skruva sig helt till bakkanten på skidan sägs det..

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Hann aldrig se vad det var, något mörkt i spåret såg jag med periferiseendet och sen högg det. Stort långt mörkare område över hela ena skidan såg jag efteråt, även efter vallasevicens rengöring. Men kan ju knappast varit ensam om att åka över det. Bröt tillsammans med en annan led 2-åkare som också haft katastrof-skidor. Och pratade med en till från led 2 i en backe som var den enda jag såg med i närheten av så dåliga skidor som jag.

Lärdom av detta; ha alltid med skidskrapa i midjeväskan och även trasa indränkt med vallaväck i en plastpåse.

Har du någon aning om vad som fastnade under skidorna ?

ps. borde inte brutit, då detta var ett "pannbenslopp" och det inte varit någon skam att få en dålig tid o placering, då de flesta åkte 0,5-2 tim sämre än normalt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 989 inlägg

Vad menar du med ”Totalplacering ska förtydligas”? Seedningsgränserna inför årets Vasalopp baserades på förra årets herrplacering på VL.

Då kommer jag ihåg fel från tidigare års diskussioner. Det är säkert herrplacering som styr seedning.
Var ju bara 16% tjejer i år, rekord till trots...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Ugglan

Ugglan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Liten och lätt gav stor fördel detta lopp - tvärtom mot för mig själv  :unsure: som behöver spår för att kunna åka. Madshus Redline. Fäste enligt Rode's rek - dåligt fäste med violett som åkvalla. Antingen för tunt eller så skulle jag gått en snäpp mjukare valla? Bättrade på fästet med Skigo röda HF som funkade bra, men jag tror det tog 5 min att få på skidorna igen pga av all snö som fastnade i pjäxorna  Glid enligt Skigo med N21 som topping - bra glid som inte kunde utnyttjas pga obefintliga spår. En riktig skitdag m a o. 1 timme och 14 min till Smågan från led 6, stod långt till höger vid starten vilket var helg fel - som nån uttryckte det "-Är det här skidtävling det"?? Fick en jävulsk smärta i handleden andra halvan, vilket jag heller aldrig varit med om.

Upplevde du att Skigo HF Röd tog mycket glid?
Jag hade vallat med VR45 med lade på ett tunnt-tunt närvöslager mitt under trampet med HF Röd.

Jag hade dåligt glid hela vägen men på Vit marathon och FC8x men misstänker att det kan ha berott på för korta tryckzoner på mina Redline cold.

Hade i övrigt en tung dag med start från led 3 10 spår från höger. Fick staven avsparkad i första vänsterkurvan (efter branten). Fick en ny vid vägövergången med ”gammal” rem. Fick sen byta den i Smågan till en vanlig handrem. Bättre stavkvalitet än förväntat på lånestaven. Trots det så var jag på plac strax under 1200 i Smågan så måste ha gjort en bra backe trots bruten stav.

Kände redanuppe på myrarna att kroppen/huvet inte riktigt var med så det blev mer att ta sig i mål och åkte in på 6:39.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Även jag lyckades faktiskt genomföra loppet men där jag håller till var det bedrövliga förhållanden, Av de 70 Vasalopp (vissa som öppna spår) jag hittills genomfört rankar jag detta som ett av de fem värsta. Och FÖRSTA gången jag brukat mer än 9 timmar i tid (tom 9.50), men det händer ju ändå förr eller senae i min ålder . Motvind, mod  även i små uppförsbackar så man måste saksa, och inte fick man vila utför heller eftersom det halkade så i sidled, obefintliga eller otydliga spår. Men, efter att grävt djupt i den Pers(s)onliga källaren, kom jag ju faktislt i mål och har därmed aldrig behövs bryta något lopp av något slag i allt jag deltagit i. Det är konstigt nog en av de gånger jag varit mest upprymd efter ett lopp. Däremot var det öppna spår jag värmde upp med en ren barnlek (7.33) :rolleyes:

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 393 inlägg
Tyckte jag fick bra betalt för min benåkning i VL2018 och jag gjorde misstaget att tro att förhållandena 2019 skulle bli jämförbara med förra året. Var nog egentligen inget problem med fästvallan (lila multigrade + superwiess) men jag har inte teknik och stabilitet i fotlederna för att få fast skidorna när underlaget inte svarar såsom det gjort de 3 senaste VL:en och alla andra gånger jag åkt med fäste de senaste vintrarna. Att jag var totalt oförberedd på detta gjorde att jag hamnade rejält nere i källaren framemot evertsberg. Började bli oroväckande många 4XXX runtomkring så jag anade att jag var på väg att åka ur led 3 (facit: plac 1890 i Everts).

Vändningen blev att jag slutade att ens försöka få fast skidorna. Laddade på med fart in i backarna och stakade så långt krafterna höll. Ibland ända till toppen av backen och ibland övergick jag till sax längre upp i backen.

I de mest lyckade av mina tidigare lopp har jag varit stark och plockat placeringar fram till Eldris, men sedan har det alltid kommit ett gäng starka åkare och forsat förbi på sista milen så jag har alltid tappat några placeringar mellan Eldris och Mora. Var beredd på en liknande anstormning bakifrån också denna gång men det kom.. inte en käft. Helt sanslöst vad folk var loja på slutmilen. Såg man en lucka lite längre fram så var det aldrig någon som var intresserad att gå fram och täppa luckan. Jag gjorde det själv vid något tillfälle. När jag sedan mötte spårmaskinen med drygt 5 km kvar var det få som valde vänstra spåret där det gick att köra om. Så där hade man en sweetspot en knapp kilometer men sedan försvann fästet för vänsterstaven (spårmaskinen hade antagligen varit tvungen att åka för långt utemot kanten) och jag vågade inte ligga kvar i omkörningsspåret av rädsla för stavbrott.

Nästa förvåning var när jag kom in på upploppet. Ingen spurtade! Alla låg kvar i samma spår och höll ungefär samma fart. Jag gjorde iaf ett halvhjärtat försök till spurt i eget spår och drog förbi kanske 3-4 pers. Plockade 177 placeringar från Evertsberg till Mora.

Ingen fantastiskt dag för mej men väldigt lärorikt och jag tycker att det positiva överväger. Skönt att känna att man har varit starkare på andra halvan. PB med ca 650 placeringar.

(men mitt tidigare PB var från 2008 och då var det inte alls samma konkurrens tex från norska elitmotionärer, så jag tycker inte att det är jämförbart. Mer relevant att se på förbättring av PB under 2010-talet och då var detta en förbättring med 900 plac)

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg

Upplevde du att Skigo HF Röd tog mycket glid?
Jag hade vallat med VR45 med lade på ett tunnt-tunt närvöslager mitt under trampet med HF Röd.

-Tror inte att Skigo'n tar mer glid än nån annan röd. Försöker lära mig mina nya Redline som verkar tåla/behöva mer fäste än vad jag tror. Öht så är väl skillnaden mellan olika märkens fästvallor förmåga att glida och fästa sekundärt, bra glid borde betyda sämre fäste. Hittar man rätt i det aktuella märkets range men fel i tjocklek så blir det fel i alla fall. Att få fast skidorna i dessa förhållanden var svårt, en lite mjukare skida med snällt slutspann var nog att föredra för tyngre åkare med lite sämre teknik när det släpper både i sidled och bakåt i obefintliga spår. 

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Nu när jag jämför min tider och placeringar med andra så inser jag vilken katastrofalt dålig start det blev av att stå långt till höger. Varför?

Jag hade innan loppet fått "tips" från andra luttrade Vasaloppsåkare att man ska stå till höger. Det visade ju sig inte stämma alls denna gången iaf. Vänsterflanken rörde sig mycket snabbare och väl uppe på myrarna var det mycket kraftödande att köra om.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar