Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2019


Volevodin

Recommended Posts

De kollade väl att de med skidorna i fodral bara hade med sig ett par, men ett sätt att kringgå det skulle kunna vara att ta in sina egna skidor och sen ställa sig i kön igen med ett par till. Då skulle man behöva kolla så att skidmärkningen och chipet matchar och jag tror att problemet av ansvariga anses vara för litet kontra merarbetet som skulle behövas för att upprätthålla ordningen.

 

Det där låter ganska mistänksamt, tror jag.

Det skulle vara väl möjligt att ta en extra par skidor i leden för en nedre-seedade åkare som kommer in i baksidan där chippen inte kollas. I min åsikt skulle Vasaloppet ta koll på sådana anomalier efteråt på videon eller ha chipkontrol också på baksidan.

 

En liknande och kanske mer vanlig fenomen år att några folk inte köar själv till leden, utan sovar medan nån annan köar i stället. Till exempel denna kille http://www.fiaochadam.se/2016/03/vasaloppet-2016.htmlsom to.m. skrytar så här: " Håkan och Daniel från klubben hade varit på plats redan klockan 03:00 och ställt sig i kön så att led 1 åkarna i klubben skulle få så bra förutsättningar som möjligt! Hur bra är inte det?! :)"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra så :-) Däremot var jag inte lika happy med det numret på ryggen. Har absolut inget emot led5-åkare, men ordningsmänniskan inom mig vill att rätt ska vara rätt. Om det var en för - eller nackdel under själva loppet får jag låta vara osagt.

 

Däremot så förstår jag inte varför nattvasan ska ligga så tätt in på ett lopp med 15000 åkare. I tre år på raken har vi haft spår som inte hållt måttet. I vart fall detta år och 2017. Vid själva startgärdet var det genomgående hårda och fina spår. Det var först uppe vid myrarna som misären tog vid.. Finns ju inte en sportsmössa att spåren ska hinna frysa om från tidig lördagsmorgon till när starten går på söndagen. Tänk om och tänk rätt - jag vill gärna åka Nattvasan, men kanske cirka en dryg vecka innan!!

Det har ingenting med nattvasan att göra då det var samma sak innan den fanns.

 

Prio 1. Fina spår på tv-bilderna för eliten

...

...

...

...

...

Prio 100. Fina spår på tv-bilderna för eliten

Prio 101. Så bra som möjligt för resten

 

Det är skit, men en del av paketet tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Två frågor efter årets lopp:

 

!. Hur gick skinskidorna i det rådande föret, fäste o glid ?

 

2. Vann eller förlorade man på "blanka skidor" ?

 

På 2:an skulle jag säga att man förlorade på det. Att inte kunna använda benen på 90km där spåren är obefintliga och backarna socker blir tufft i längden. Även om man är en super stakare av rang. 

Link to comment
Share on other sites

Även jag lyckades faktiskt genomföra loppet men där jag håller till var det bedrövliga förhållanden, Av de 70 Vasalopp (vissa som öppna spår) jag hittills genomfört rankar jag detta som ett av de fem värsta. Och FÖRSTA gången jag brukat mer än 9 timmar i tid (tom 9.50), men det händer ju ändå förr eller senae i min ålder . Motvind, mod  även i små uppförsbackar så man måste saksa, och inte fick man vila utför heller eftersom det halkade så i sidled, obefintliga eller otydliga spår. Men, efter att grävt djupt i den Pers(s)onliga källaren, kom jag ju faktislt i mål och har därmed aldrig behövs bryta något lopp av något slag i allt jag deltagit i. Det är konstigt nog en av de gånger jag varit mest upprymd efter ett lopp. Däremot var det öppna spår jag värmde upp med en ren barnlek (7.33) :rolleyes:

 

70 Lopp! Enormt imponerande och inspirerande! Hatten av till dig! En förebild!

Link to comment
Share on other sites

På 2:an skulle jag säga att man förlorade på det. Att inte kunna använda benen på 90km där spåren är obefintliga och backarna socker blir tufft i längden. Även om man är en super stakare av rang.

 

Håller med, särskilt som ledkörningen gjorde det omöjligt att ta fart in i backarna utan det blev tvärt om broms. Om man var pigg och kunde hugga sig upp bredvid ledet kanske.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med nattvasan att göra då det var samma sak innan den fanns.

 

Prio 1. Fina spår på tv-bilderna för eliten

...

...

...

...

...

Prio 100. Fina spår på tv-bilderna för eliten

Prio 101. Så bra som möjligt för resten

 

Det är skit, men en del av paketet tyvärr

Klart att det funnits bra spår att åka från 2017 och bakåt i tiden, ingen tvekan om det. 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man inte kunde utnyttja ett bättre glid fullt ut så vill jag hävda att fäste var mer att föredra, vilket får mig att tro att skins faktiskt kan ha varit ett bra val.

 

Med skins hade man kunnat utnyttjat de starka egenskaperna uppför.

 

Jag hade tex väldigt bra glid men fick allt som oftast mest ligga och bromsa i utförskörningarna.

Link to comment
Share on other sites

Sen har vi Robin Bryntessons imponerande resa i spåret Han startade sist, gled iväg sist (8.40) från sälen, var i Smågan 9,52 pl 9928. I mål 15,44 pl 3372 totalt . Han åkte alltså om en åkare var 2,3 sekund!

Synd att Robin trodde att det var skate man åkte i Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Sen har vi Robin Bryntessons imponerande resa i spåret Han startade sist, gled iväg sist (8.40) från sälen, var i Smågan 9,52 pl 9928. I mål 15,44 pl 3372 totalt . Han åkte alltså om en åkare var 2,3 sekund!

Han åkte väl utan att ta sin diabetesmedicin, samma måste väl gälla som för Sundby enl hans Norgevideo. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde speakern ropa ut något om att "12 000 åkare passerat...", vilket var otroligt demoraliserande. "Om jag ska klara 2 000 omkörningar innan Mora gäller det att trycka på som sjutton på vägen till Risberg", tänkte jag och satte iväg. I verkligheten låg jag på plats 9692, men jag trodde att jag var jättelångt efter topp 10 000.

Du missade nog att justera för antalet damer, men det kan nog knappast ändå ha skiljt så mycket som 2300 plac. Herrplacering 10000 i mål motsvarade totalplacering ca 11500.

 

Det var nog jag som skrev att jag gissade att tid/placering skulle vara liknande som 2018. Det var uppenbarligen en felbedömning. Sorry om det fick dej att känna missmod under loppet.

 

Kul att du lyckades nå en seedande placering till slut!

Link to comment
Share on other sites

Däremot så förstår jag inte varför nattvasan ska ligga så tätt in på ett lopp med 15000 åkare. I tre år på raken har vi haft spår som inte hållt måttet. I vart fall detta år och 2017. Vid själva startgärdet var det genomgående hårda och fina spår. Det var först uppe vid myrarna som misären tog vid.. Finns ju inte en sportsmössa att spåren ska hinna frysa om från tidig lördagsmorgon till när starten går på söndagen. Tänk om och tänk rätt - jag vill gärna åka Nattvasan, men kanske cirka en dryg vecka innan!!

 

Jag som körde Nattvasan fick åka på samma prepp som jag gjort tidigare på morgonen på Stafettvasan och det var lite varierande kvalitet, men en sak kan jag säga. Det var snabbt före. På natten till fredag kom ett tunt pudertäcke så många stod i bädden och stakade på Stafettvasan vilket gjorde att det var ett par fåror i mitten som man ibland hakade i i skejtskären. Sen var det lite sockrigt för oss också uppför backarna men inte tillnärmelsevis "2dm orgeltramp" som en bekant beskrev det under Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om sopmaskiner och lövblåsare istället för föråkare och skotrar som försöker trycka till spåren? Det var ju ganska luftig snö som föll ändå.

Under var det ju rekordföre som man såg inte minst under fredagen.

Bra idé faktiskt. En rejäl roterande borste på pistmaskinen. Hade nog gynnat de flesta.

Link to comment
Share on other sites

Femte VL, startade i Led 8, långt bak mellan klädboxen och vänsterkanten.

För dåligt tränad och bihåleinflamation efter Engelbrektsloppet är dum uppladdning.

 

Kuzmin U, stål och nylonborste, Julgransrill, VG35+VR45+VR40

Kanonfäste hela vägen och bra glid.

 

Tyckte första backen ändå traskade på rätt ok, men min kropp ville inte alls vara med när det planade ut men jag kunde gå upp för alla backar med paralella skidor och tog många placeringar, men orkade inte staka på när det var platt så jag blev omkörd igen. 5½ timme till Evertsberg höll på att knäcka mig mentalt.

Knöt om pjäxorna och fick huvudet på andra tankar. Matade på i samma lunk men tyckte ändå det gick lite lättare.

Från Eldris efter vi mött pistmaskin var det tvåspårigt med kö nästan hela vägen in i mål. Sjukt jobbit då det vart intervallpass av det.

Mål på 9h55min..placering 8737 totalt, jag får skylla mer på formen än vädret även om det var tungt. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt nionde Vasalopp. Stod i 4:an - 14 spår från vänster men långt bak. När jag kom in i fållan hade alla en livlig diskussion om att hålla till höger och där hade mycket riktigt alla lagt sina skidor, så när jag valde vänster kunde jag kliva flera snäpp längre fram. Var 2900 i Smågan och dryga 1700 i mål. Satsade på varje uppförsbacke med början innan Risberg och kunde med dessa insatser plocka folk kontinuerligt. 

Jag förvånades av att jag hade otroligt bra glid trots att mina 50 kg på skidorna brukar resultera i att många glider om mig. Nu kunde jag till och med vika ut i snömassorna utför och ändå glida om. Mycket märkligt. Åkte Fischer med korta glidzoner och en okänd glidvallning som var iordninggjord åt mig till Tjejvasan som jag tyvärr inte kunde åka pga sjukdom. 2 mm rill på hela skidan såg det ut som iaf. 

Fäste var en salig blandnig av Rode och VR45. Funkade väl fint halva loppet men sen blev det successivt sämre. Dock hade man ju en del andra bekymmer att ägna tankarna åt i detta lopp :-) 

Till exempel en rejäl iskocka som utan förvarning satte sig under min pjäxa i bindningen och orsakade enorm tåsmärta resten av loppet till följd av klämda tår i pjäxan.. Jo, jag vet. Man hade kanske kunnat stanna och rensa bindningen men att döma av storleken på denna iskocka vid målgång hade man behövt ha en gasolbrännare med sig :-)

BRA KÄMPAT AV ALLA tycker jag och också en eloge till alla medåkare som jag tyckte höll väldigt god ton detta år! Så har jag inte upplevt det varje gång. 

Link to comment
Share on other sites

Första vasaloppet för min del, och det blev tuffare än vad jag trodde på förhand. Startade ca 3/4 bak från led 7 och var lite till vänster sett från mitten. Av det jag läst i den här tråden var det till en fördel. Till Smågan på 58xx, vilket jag i efterhand är nöjd med. Efter smågan börjar strul med kramp i triceps(oroväckande tidigt..). Gick jag ut för hårt eller var det kroppens svar på alldeles för lite sömn? Sen får jag ont lite här och där under loppets gång. Största smärtan var i händerna vilket gjorde att resterande 79? km var en ren plåga. Vid Evertsberg var jag totalt slut och det kändes som att jag var färdig med loppet då. För få riktigt långa pass?

I Evertsberg tog jag några extra muggar sportdryck och koffeinpiller för att få en liten nytändning samtidigt som jag såg fram emot nedförsbackarna till Oxberg. I stunden kände jag att dessa tre faktorer var vad som kunde få mig in i loppet igen. Till saken hör att jag under loppets gång frågade andra deltagare hur vi låg till placeringsmässigt, men ingen visste riktigt. Visst såg jag rätt många som hade nummerlappar som började på 6, och även från 5, men jag tänkte att det säkert fanns en ologik i nummerlappstilldelningen. Koffeinpiller, sportdryck och den lätta sträckan mot Oxberg fick önskad effekt och jag kände mig starkare. Hoppet kom att jag skulle överleva loppet utan att tappa alltför mycket fart, dessvärre fortfarande något negativ eftersom jag trodde jag hamnat långt bak placeringsmässigt eftersom jag själv kände mig långsam. Vips så var det bara 3 mil kvar. Jag tuffade på i nån form av likgiltighet över placering och tider i det här läget, och längtade mest till målgång, värme och att släppa stavarna. Någonstans mellan Hökberg och Eldris fick jag en nytändning. Jag tror nytändning kom för att jag såg slutet. Om jag kunde åka 75 km med ont i händerna, förfrusna fingrar,  kramp till och från och bristande motivation utan att det förvärrats så kan jag lika gärna köra på och avsluta på ett bra sätt. Ont gjorde det ändå. I Eldris svepte jag en sportdryck så snabbt jag kunde och skyndade mig vidare. Sen kommer den del av loppet som gör att jag minns loppet med stor glädje. Under dom följande 5 km körde jag ständigt om folk. Bytte spår, körde förbi, bytte spår igen och fortsatte köra om folk, jag kände mig riktigt stark. Med några kilometrar kvar blev det lite trängre igen men jag fortsatte att köra om, än i lite långsammare tempo. Sedan på målrakan kunde jag "spurta" och kom precis förbi sex personer.

Väl i mål var det en del tomhet som översköljde en, även om jag var väldigt nöjd att vara i mål. Jag trodde att jag placerat mig mellan 6000-7000 plats, vilket förvisso var målet men som jag ändå inte kände mig nöjd med. Stod och väntade på bussen minst en kvart, och frös som aldrig förr. Duschade och bytte om, fortfarande ordentligt nedfrusen och tom. Sedan gick till klassrummet, och la mig i sängen. Loggade nervöst in på vasaloppet.se för att kolla placeringen. 48xx!!!! och jag hade plockat placeringar varje kontroll. En väldigt fördröjd "runners high" överöste mig, och samtidigt som jag var knäckt blev jag så otroligt glad. Under loppets gång kände jag att detta definitivt var sista gången jag åkte vasaloppet. Men redan morgonen efter var jag taggad på nästa år. Nu har jag ju en placering som jag kan slå!!! 

Lärdomar och fördelar inför nästa VL

  •  Köpa rullskidor för att hinna med mer än 30 mil
  •  Längre pass
  •  Upplevd vetskap om att Vasaloppet är 9 mil. Det är ok med dippar, det innebär inte att loppet är slut
  • "Slippa" alla första intryck och kunna fokusera mer på själva skidåkningen, istället för allt runtomkring. 
  • Inte använda ett thermobälte, det tog alldeles för lång tid att dricka ur och jag tappade placeringar på det. Flaska, eller langaservice får det bli nästa gång
  • Stärkt inför det faktum att sista milen var den som kändes bäst. Och det var efter mer än 7.5h skidåkning. 

Iaktagelser

  • Otroligt störande när man har en lucka på ca 10 meter fram till åkaren i spåret bredvid. Kliver ut i det spåret, samtidigt som det kliver ut en annan åkare i det spåret utan ambition att försöka ta rygg på den framför. Varför kliva ut? Det hände många gånger
  • Många i de bakre startleden är dåliga på nedförsbackar. Varför staka inför en backe men inte gå ner i fartställning? Flera gånger var jag tvungen att kliva ut i snön i nedförsbackar för att andra åkare stod upp i nedförsbackar eller viftade med stavar. 
  • Det kan inte vara svårt för Vasaloppet att bidra med placeringsinformation vid kontrollerna. Om Volvo Cars lyckats med automatiseringen av nummerlappsidentifiering(eller RFID) och hela flödet med att klippa ihop en sekvens in i en mall, uppladdning till youtube och sms till deltagare så bör Vasaloppet kunna fixa placeringsinfo. IBM bör ju kunna lösa det på nolltid som sponsor
  • Otroligt imponerad över alla som åker Vasaloppet år efter år. 

​Nu kommer jag in till SL6 hoppas jag. Med rullskidor i sommar och fler mil nästa vinter hoppas jag komma till SL5. Då är SL4 inte så långt bort, och då är medalj inom räckhåll. Är det orimligt att ha medaljtid som mål redan nästa år?  

Är jag fast i Vasaloppsträsket nu? 

Link to comment
Share on other sites

Angående de obefintliga spåren: Det har, tror jag, inte med något annat att göra än själva snöfallet och snökonsistensen.

 

Vi var ju många som mötte de stora tunga spårmaskinerna som de flesta anläggningar bara kan drömma om. En sån maskin drar de bästa spår man kan tänka sig. Och vi åkte på helt nytryckta spår men efter en liten stund så var spåren puts väck. 

 

Varje gång vi har nysnö strax innan eller under loppet så blir det så här. Men det var värre i år;) 

Link to comment
Share on other sites

Det framgår att det är ditt första vasalopp. Det är nytt att ha tusentals personer runt omkring sig som har diverse ologiska beteenden. Det är bara att acceptera och styra undan. Den som åker bakom dig kanske tycker du också åker konstigt. Så är det bara. Det kan finnas orsaker till att inte gå ned i fartställning i utförsbackarna. Något hinder framför, ojämna spår, slut i benen, osäker, osv.

Link to comment
Share on other sites

Det framgår att det är ditt första vasalopp. Det är nytt att ha tusentals personer runt omkring sig som har diverse ologiska beteenden. Det är bara att acceptera och styra undan. Den som åker bakom dig kanske tycker du också åker konstigt. Så är det bara. Det kan finnas orsaker till att inte gå ned i fartställning i utförsbackarna. Något hinder framför, ojämna spår, slut i benen, osäker, osv.

Det har du rätt i. Jag lät nog onödigt negativ  :)  De allra flesta skötte sig utmärkt i spåret, lämnade en lucka så man fick komma in framför eller bytte spår så det gick att åka förbi. Men visst var det en ovanlig känsla med tusentals personer bredvid sig när man är van med att åka själv. 

Link to comment
Share on other sites

Angående de obefintliga spåren: Det har, tror jag, inte med något annat att göra än själva snöfallet och snökonsistensen.

 

Vi var ju många som mötte de stora tunga spårmaskinerna som de flesta anläggningar bara kan drömma om. En sån maskin drar de bästa spår man kan tänka sig. Och vi åkte på helt nytryckta spår men efter en liten stund så var spåren puts väck. 

 

Varje gång vi har nysnö strax innan eller under loppet så blir det så här. Men det var värre i år;) 

 

Spåren som drogs om inför vasaloppet hann inte frysa ihop då temperaturen var så hög under natten enligt vasaloppet själva om jag inte minns fel. Snöfallet förstärker ju också problemet och med tanke på snömängden hade vi inte haft så mycket spår på slutet ändå men förmodligen lite bättre spår i början och mitten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...