Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2019


Volevodin

Recommended Posts

Det låter verkligen underligt. Jag vet personer som satt i system att gå in i sin riktiga fålla för att sedan gå ut på baksidan, slänga över skidorna över staketet och sedan gå in i lämpligt led framåt. Ett riktigt skit-beteende enligt mig.

 

Dock finns det nog en kanske teoretisk chans att komma på plats 1127 i Smågan från led 4. Förra året startade jag längst fram i fyran och gjorde en kanonstart, i smågan var jag 18xx. Led 3 slutar ju på plac 2200 så om man står längst fram i fyran och stakar på så räcker det med att passera 1000 personer på startgärdet för att göra som personen ovan. Är det möjligt? Hur det faktiskt gick till lär vi aldrig få veta.

 

/Snabben

Är det 2200 personer i led 3,2,1 & elit?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej, skrev lite för snabbt, 2000 ska det vara:

 

Antal deltagare (kum)

0: 150

1: 500

2: 1000

3: 2000

 

Avser herrplacering, inte total placering.

 

Detta är ju dock bara en eftersträvad fördelning. I verkligheten kan ledens utfyllnad skilja sig från år till år pga uppseedningar.

Link to comment
Share on other sites

Premiär åkte VL 2015 då det var risiga förutsättningar.

Sen dess åkt ÖSS 2016,17,18

6.20 på ÖSS 2018 gav mig seeding till led 3.

Haft en strulig säsong med allt för mycket sjukdom i dec-Jan. Riktigt dålig träning i feb då fokus bara låg på att hålla sig frisk och återhämta sig. Seedingloppen jag kunde ställa upp i räckte mina tider bara till 4:an.

 

Men jag var ju seddad till SL 3 så dör stod jag nu strax vänster om klädkorgen 10 skidor bak. Kändes som mitten av led 3. Valde att gå vänster i backen vilket verkade vara ett bra val då jag såg flera till höger bara stå parkerade. Det blev en blandning av stakning, kläbo spring steg sen var man uppe. Hög puls och lite rädd att jag redan öppnat för hårt la jag mig inne i klungan och Mysåkte till Smågan. Plac. 1646. Planen var att åka inne i klungorna. Inte jaga för många hetsiga ryggar, onödiga spårbyten och pulshöjningar. Visste att min form inte var på topp så jag var tvungen att gå på mycket taktik, speciellt i detta före. Planen var att ligga lugnt fram till Evertsberg, känns mig urstark där för att då successivt öka och plocka placeringar på folk som slår av på takten.

Kommer fram till Risberg, känner mig fruktansvärt lugn. Plac.1783

Mellan Risberg - Evertsberg händer nåt. Backarna suger musten ur mina ben.

Har noll fäste (vallade hos Vallasvahn. Blev en diskussion om hur långt bak de skulle lägga burkvallan. 0.3 ( klacken) eller 0 ( mitt under foten). Kom överens om nånstans mittemellan. Resulterade i noll fäste uppför och ifrysning då jag fick saxa.

När diagonalen inte funkade blev det saxa. Det tog extremt lång tid i backarna, sög mjölksyra och knäckande psykiskt.

Eversberg placering 1971. Tar en lite längre ”paus”. Bestämmer mig för att skita i tid och placering, bara ta sig till Mora. Går även över till att staka mer och mer i uppförsbackarna då benen/konditionen tryter.

Tycker jag får lite energi, lyckas åka hyfsat energisnålt, kommer in i stakningen mer och mer. Men svårt med omkörningar pga av föret.

I Hökberg placering 2144. Bestämmer mig för att plocka placeringar hela vägen till mål. Känner att jag har kvar energi för att ta ut mig ordentligt på återstående 20 km.

Börjar ånga på men stor frustration av obefintliga spår. Alla på 1 led. Även där det var spår så låg det bromsklossar i vänstra såklart.

Lyckas ”spurta” in i mål, totalt utpumpad då jag tömde mig rejält sista 10. Placering 2044, tid 7.03. Missade medaljen med 5 min.

 

Lärdomar för att nä medalj och nå topp 1000!!!!

 

Måste börja träningen i tid. Varit periodare. Börjar i okt/nov med lite löpning stakmaskin. Nu får jag ställa bort skidorna. Cykla/ löpning april- juni.

Rullskidor från juni-juli fram till sen höst

Stakmaskin regelbundet från augusti.

Långpass regelbundet från juli/ augusti.

Överlag 3-4 konditionspass, 1 styrka per vecka!

 

Sen får man be till sjukdomsguden att man får vara helt frisk dec- mars för att nå optimal uppladdning!

 

Vad tror ni, kommer det räcka?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Blev lite nyfiken på sannolikheten att klara herrarnas medaljtid från olika startled och hittade bara 11 herrar från startled 5 som klarade medaljen. Resten av totalt 1926 herrar stod längre fram i starten. Jag tog inte med damerna här.

Så seedar man sig inte minst till fyran kan man glömma medaljen verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att många har teorier om hur spårprepareringen kan göras bättre. Det är några grejer att tänka på. det är 90km med varierande förutsättningar, Det är 15800 anmälda till start och det är en UTOMHUSSPORT. Man kan ALDRIG förvänta sig exakt lika förutsättningar år för år. Om ni skulle haft hårda rena spår i Söndagens snöfall skulle ni varit tvungen att bygga tak över spåret tyvärr! Lövblåsar, sopmaskiner och andra förslag hjälper inte. Nysnön smälter fast i den hårda snön och tinar ytan oerhört snabbt. Föret har varit bra under veckan men varmt på dagarna vilket innebär att snön tinat-frusit-tinat- frusit. På de sättet blir snön oerhört grovkorning. När sen snöflingorna börjar flaga ner som det gjorde på Lördagkväll i sälen så påverkar nysnön den hårda ytan omedelbart! Snön tinar islagret i den grovkorniga snön ungefär som en isig bilruta på en parkerad bil, när snön kommer tinar den helt ren från is. Vad du än försöker göra så blir det inte bättre om inte spåren får vila några timmar och stelna ihop, det är omöjligt. Jag har själv jobbat med en hel del spår i olika fören så jag visste redan när jag såg prognosen att vi skulle få ett äventyr.
Det var en av pistmaskinerna som på slutet gjorde ett hästjobb för oss som svamlade på i över 9 timmar när han schaktade bort snön så han kom ner på konstsnöbädden, då blev den något bättre en sträcka mellan eldris och mora, men bara något under en begränsad period.
Vi som åkte få ta med oss erfarenheten och tänka när vi åker i bättre före och tröttheten hotar oss att det var värre 2019.

Stor eloge till samtliga arrangörer för ett oerhört bra arrangemang efter förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Klart att det funnits bra spår att åka från 2017 och bakåt i tiden, ingen tvekan om det.

 

Det har varit bra omfrästa spår. Det var flera år som det var runt 15 minus på nätterna och då håller det såklart mycket bättre. Kolla med vasaloppet direkt om du inte tror mig.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid funderat över yttre förutsättningar. Märker att många är fokuserade på yttre omständigheter som valla, skidor, stavar, väder, spår, medåkare osv osv utan att lägga någon värdering i det. Tror mångas skidupplevelse skulle bli betydligt roligare och mer positiv om man istället fokuserade på sig själv och hur man kan utveckla sin träning för att klara av prestationen på ett bättre sätt än förra gången.

Link to comment
Share on other sites

Nej, skrev lite för snabbt, 2000 ska det vara:

 

Antal deltagare (kum)

0: 150

1: 500

2: 1000

3: 2000

 

Avser herrplacering, inte total placering.

 

Detta är ju dock bara en eftersträvad fördelning. I verkligheten kan ledens utfyllnad skilja sig från år till år pga uppseedningar.

 

I torsdags den 28:e var ju nästan all seedning avklarad inför årets Vasalopp. Då såg antal åkare i varje led ut så här:

 

VL0: 254

VL1: 385

VL2: 584

VL3: 988

VL4: 1261

VL5: 1505

VL6: 1430

VL7: 1606

VL8: 1511

VL9: 1248

VL10: 5435

 

Så lite drygt 2200 i led 0-3. Om de fyllde med 2000 efter Vasaloppet har ju enbart 200 åkare seedat upp sig från 4-10 under året. Verkar inte rimligt. Eller tänker jag helt tokigt nu?

 

Edit: Alla åker ju inte varje år förstås. Där har vi en sak att ta hänsyn till också. 

Link to comment
Share on other sites

Ni som vill jämföra tider i första backen kan ju göra det i Strava på segmentet "first climb"

Ja, jättebra tips! 

 

Om jag jämför med KOM Södergren så är han dock redan på toppen innan jag hunnit till första svängen i backen haha!

Går det att lägga på alla åkare samtidigt?

 

/Snabben

Link to comment
Share on other sites

I torsdags den 28:e var ju nästan all seedning avklarad inför årets Vasalopp. Då såg antal åkare i varje led ut så här:

 

VL0: 254

VL1: 385

VL2: 584

VL3: 988

VL4: 1261

VL5: 1505

VL6: 1430

VL7: 1606

VL8: 1511

VL9: 1248

VL10: 5435

 

Så lite drygt 2200 i led 0-3. Om de fyllde med 2000 efter Vasaloppet har ju enbart 200 åkare seedat upp sig från 4-10 under året. Verkar inte rimligt. Eller tänker jag helt tokigt nu?

 

Edit: Alla åker ju inte varje år förstås. Där har vi en sak att ta hänsyn till också. 

 

Seedningen baseras ju på herrplaceringen, lägg till 10 % damer och du landar på 2200. Det ser alltså ut som att seedningen fungerat väldigt väl i år.

 

Och det bekräftar att jag tyvärr gjorde en katastrofal start (27xx i smågan från andra raden i fyran). Det känns som att hur starten går är ett enda stort lotteri, samtidigt så ger det jättestort utslag på resultatet, speciellt år som detta. 

Link to comment
Share on other sites

Seedningen baseras ju på herrplaceringen, lägg till 10 % damer och du landar på 2200. Det ser alltså ut som att seedningen fungerat väldigt väl i år.

 

Och det bekräftar att jag tyvärr gjorde en katastrofal start (27xx i smågan från andra raden i fyran). Det känns som att hur starten går är ett enda stort lotteri, samtidigt så ger det jättestort utslag på resultatet, speciellt år som detta.

 

Samma för mig. Jag startade i rad 5 långt ut till höger i led2. Hade som mål att vara i Smågan på plac 800 ca för att sedan plocka placeringar. Men en katastrof backe sabbade planerna. Plac1038 i Smågan för att sedan som bäst vara 888 i Eldris och 917 i mål.

Årets före bjöd inte på några möjligheter till större uppåkningar i fältet.

Lärdomen? Se till att hamna i ett led längre fram till nästa år :-)

Link to comment
Share on other sites

Seedningen baseras ju på herrplaceringen, lägg till 10 % damer och du landar på 2200. Det ser alltså ut som att seedningen fungerat väldigt väl i år.

 

Och det bekräftar att jag tyvärr gjorde en katastrofal start (27xx i smågan från andra raden i fyran). Det känns som att hur starten går är ett enda stort lotteri, samtidigt så ger det jättestort utslag på resultatet, speciellt år som detta. 

 

Det enda du kan trösta dig med är att du inte var ensam. Gjorde samma val som dig i led4 några skidpar bakom och var 30xx i Smågan...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...