Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spets på Swix Trugor 97L TBS igen


Vasa 2013

Recommended Posts

Tänkte staka lite längs den plogade skridskobanan på Siljan dagen innan vasaloppet. Det var tunn skare ovanpå isen så det styrde någorlunda. Efter bara några hundra meter knäckte jag ena stavspetsen. Det är minst tredje gången. Alla gånger på isigt underlag. Under vasaloppet var det hård is under snön på många ställen och då jag körde på 97:or även där hade man en viss oro att någon spets skulle ryka när som helst.

Jag har råkat slinta en gång när spetsen hade gått av utan att jag märkte det och jag gjorde en rejäl vurpa med knäckt stav och blåslagen kropp som resultat.

Link to comment
Share on other sites

På ren is skulle jag inte köra med skidtrugor. Där använder jag rullskidholkar. Erfarenheten är att spetsarna kan lossna. Inte bara Swix utan även Rex har detta hänt mig. Är det riktigt isigt före kan det förstås hända i skidspår också.

Link to comment
Share on other sites

Vid isigt underlag är det många trugor som inte håller, och samtliga som gått sönder för mig har haft spetsen framför stavröret.

Och när spetsen får ta allt tryck (ingen snö under trugan), blir det en hävarm som gör att plasten till slut ger upp och hela plastspetsen på trugan går av. Har inte provat Swix TBS, men deras äldre trugor var helt värdelösa vid isigt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...