Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinskidor i Vasaloppet/ÖS


Volevodin

Recommended Posts

Det skulle vara mycket intressant för många att få en rapport från dem som åkte på skinskidor i Vasaloppet eller Öppet Spår. Jag tror att många funderar på om det går att åka vasaloppet på skinskidor, när det är dags att investera i nya skidor. tex min son, som varken har intresse eller tid att "krabba" med fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara mycket intressant för många att få en rapport från dem som åkte på skinskidor i Vasaloppet eller Öppet Spår. Jag tror att många funderar på om det går att åka vasaloppet på skinskidor, när det är dags att investera i nya skidor. tex min son, som varken har intresse eller tid att "krabba" med fästvallning.

Jag åkte själv inte på skinskidor men såg flera som åkte på skidor som det stod skin på. Bland annat åkte jag ihop med en tjej minst 5 km på sådana skidor och eftersom det gick så bra för mig på öppet spår så drev mig min nyfikenhet att testa lite mitt glid mot hennes. Och jag upplevde att hon gled likvärdigt.  Tyvärr noterade jag inte numret men jag tror att hon var före mig i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på Madshus redline skinskidor med move system. Åkte från 9e led i mål på 9:32. Upplevde inte att jag hade sämre glid än någon annan. Kanonfäste gick rakt upp i alla backar. Dock sög skidorna ordentligt om man kom utanför det nästan obefintliga spår som fanns med det gjorde nog alla skidor. Hade bindningen längst fram i första backen 2snäpp bak efter högsta punkten ner till tennäng därefter nolläget upp till Risberg. Åkte sen på ett snäpp bak till målet. Lite svårt dock iår att jämföra glid då det var köåkning hela tiden.
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte också på Redline IGS med Move.+1 från start till 87km-skylten och från Tennäng till Risberg, sen -2 resterande. Upplevde det som att jag hade bättre glid än de flesta runtomkring mig och likaså med fästet. Som bonden skriver så bromsade det lite när det var riktigt löst, men så länge jag höll mig till uppåkta spårigheter så gled det på bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte (för 3 året i rad) på mina madshus terrasonic skinskidor. Upplevde att jag gled likvärdigt eller kanske aningen bättre än de jag hade omkring mig. Startade i led 5 och gick i mål på 8.03. (Har åkt på ca 7.07 de 2 tidigare åren)

Kände tidigt att det skulle bli en tuff dag, så jag la ingen energi på att försöka göra någon tid. Hade energi i slutet och tog ca 60 placeringar från eldris till mål. Till nästa år kommer jag köpa ett par Redline IGS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...