Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

Klas Nilsson och Ida Dahl vann 7-mila

Startplatsen fr Vasaloppet 45 och Nattvasan 45 flyttas

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning för Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
147 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 545 inlägg

Kör med dämpade stavar (Staffanstaven) så slipper du att stavarna slinter. Fungerar riktigt bra nu när det är kallt jämfört med vanliga. Och även smalare stavspetsar. Jag kör med Swix Triac-spetsar och de håller riktigt bra nu för tiden.

Hur smala är de spetsarna då??

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Tack för tipsen om 4-timmarspass! Jag brände av ett sådant i helgen. 4 timmars stakning i de nedre pulszonerna, det har varit seedningslopp två helger i rad innan så jag kände inte behovet av ligga i högre pulszoner. I helgen är det två veckor kvar. Brukar ni köra något speciellt långpass två veckor innan? Jag funderar antingen på ett 3-3,5-timmarspass eller två stycken långpass. På lördagen 2.5h och söndagen 2h. 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Hur smala är de spetsarna då??

2,2 mot 2,5 så det var inte så stor skillnad mätbart som det upplevs kanske. Men det är ju ändå drygt 10 %.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Jag tror alla gånger att ett lopp ger mer, bara du inte formtoppar dvs vilar för mycket innan. Ett lopp ger mer kvalitet och nu är det väl dags att gå upp i kvalitet snarare än att öka volym?

Men både lopp och långpass är väl ännu bättre :)

Själv har jag inte kommit upp i första 4 timmarspasset än men med målet 2021 så är det lång tid kvar...

Nästa helg blir som sagt sista tunga helgen så då kanske det blir 4 timmar om jag bara inte tröttnat på slitna stavspetsar.

Jag är inne på motsatsen, att man måste härdas med något 4-5-timmarspass inför VL, medan tävingsfart går att träna i intervaller. 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

När jag startade tråd om uberlånpass för några år sedan så skrev jag nog att det var 3+ h.
Nu verkar det som att 4 är det nya 3.
Möjligen har detta förstärkts av att Erik Wickström definierat att 4h är gränsen för att man ska få klämma i sej 2 Hawaiipizzor efter ett träningspass.

Alla långloppsproffs kör säkert 4+ pass, men kanske inte alla traditionella. 

Behövs knappast för ett marathon men inte fel inför VL. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Swix Triac?

Triac Basket System dvs TBS?

I så fall kallas de väl Swix Rullholk Carbon TBS på Pölder?

Sådana kör jag idag, tycker nog de slinter duktigt efter redan någon timme, speciellt på slät kall asfalt. Oljegruset på småvägarna ger sockerdricka i fötterna men stavarna fäster åtminstone i det ojämna underlaget...

Staffanstaven kan det bli inför nästa säsong, men då kanske mer för att spara armbågarna som är en akilleshäl i min kropp.

Skulle ju vara fint om det dessutom blir bättre fäste.

Tävlingsfart och tävling är olika saker  för mig :)

Tävling ger att jag håller tävlingsfart en längre period, tävlingsfart på träning klarar jag aldrig på träning under samma tidsperiod. Oftast saknas det t ex vila dagen innan eller liknande.

Så jag ser nog en tävling som härdande också, men på annat sätt.

4-5 timmar på träning blir betydligt lugnare än jag klarar på t ex VL där jag ligger betydligt högre i puls.

Jag har klarat en halvmara i 4-minuterstempo men hemmavid aldrig mer än 11-12 km på träning, där ligger skillnaden för min del i träning och tävling. Men jag är inte elitmotionär så andra kanske har samma fart på träning som på tävling.

Men inga tävlingar i närområdet för min del så 4 timmarpasset kan komma till helgen som bästa tillgängliga pass för min del, så vi kör på det :).

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Swix Triac?

Triac Basket System dvs TBS?

I så fall kallas de väl Swix Rullholk Carbon TBS på Pölder?

Sådana kör jag idag, tycker nog de slinter duktigt efter redan någon timme, speciellt på slät kall asfalt. Oljegruset på småvägarna ger sockerdricka i fötterna men stavarna fäster åtminstone i det ojämna underlaget...

Staffanstaven kan det bli inför nästa säsong, men då kanske mer för att spara armbågarna som är en akilleshäl i min kropp.

Skulle ju vara fint om det dessutom blir bättre fäste.

Då är det dämpningen som fattas för att slippa släpp.  :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 545 inlägg

Det är många faktorer som påverkar om spetsarna slinter eller ej.

Enligt min erfarenhet/uppfattning är stakteknik den viktigaste faktorn.
Huvuddelen av kraftpåslaget tidigt i stakrörelsen gör att man brukar klara sej från släpp, och såklart att man inte ska tälta.

Har kört några pass ca 7 mil utan att slipa om under passet. Har funkat helt ok men då får man tänka lite extra på tekniken i senare delen av rundan då spetsarna inte håller full skärpa.

Jag kör med staffanstaven och jag gillar känslan, men om det bidrar till stavfästet kan jag inte riktigt avgöra.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Det släpper aldrig tidigt i stavtaget för mig eller hur menar ni?

Jag har inget vidare båltryck det vet jag men OK attack.

Släppet kommer i senare delen av staktaget om asfalten är slät dvs ju slätare eller kallare asfalt desto kortare staktag för min del. Och det släpper inte första milen men väldigt snart och givetvis blir det sämre med sämre teknik eller ork i slutet av passet... stavfästet sitter mycket i kroppens ork, det har jag uppfattat :)

Jag tycker att stavfästet blir bäst om jag håller jämnt och relativt högt tryck och då kort tag om asfalten är slät&kall.

Några 7 mil har jag aldrig kört men drygt 5 och jag slipar alltid mellan passen men aldrig under passet (eller byter).

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg

Jag håller med MC här, staktekniken har störst betydelse. Sedan är det skillnad mellan olika typer av asfalt. Jag känner det på mina rundor, på vissa partier slinter stavarna mer än på andra.

Även när det gäller Staffanstaven har jag samma erfarenhet som MC. Den är skön att åka med, men jag tror inte att den har så stor betydelse för stavfästet.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Tävlingsfart och tävling är olika saker  för mig :)

Tävling ger att jag håller tävlingsfart en längre period, tävlingsfart på träning klarar jag aldrig på träning under samma tidsperiod. Oftast saknas det t ex vila dagen innan eller liknande.

Så jag ser nog en tävling som härdande också, men på annat sätt.

4-5 timmar på träning blir betydligt lugnare än jag klarar på t ex VL där jag ligger betydligt högre i puls.

Jag har klarat en halvmara i 4-minuterstempo men hemmavid aldrig mer än 11-12 km på träning, där ligger skillnaden för min del i träning och tävling. Men jag är inte elitmotionär så andra kanske har samma fart på träning som på tävling.

Men inga tävlingar i närområdet för min del så 4 timmarpasset kan komma till helgen som bästa tillgängliga pass för min del, så vi kör på det :).

Tävlingsfart är ju lätt att träna med intervaller men psyket att inte ge upp när man vill dö under ett par timmar är svårare att träna själv:) Sägs va viktigt att träna perioden inför tävling dock, enligt Central Governor-teorin:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Tävlingsfart är ju lätt att träna med intervaller men psyket att inte ge upp när man vill dö under ett par timmar är svårare att träna själv:) Sägs va viktigt att träna perioden inför tävling dock, enligt Central Governor-teämporin:)

Mitt tips är att tillämpa "Estonia-tänket" när det känns som värst dvs föreställa sig att man ligger i vattnet och kämpar för sitt liv och sen jämför det med "nära-döden-upplevelsen" i loppet. Då känns nog den betydligt mera uthärdlig och kunde de klara det iskalla vattnet i höga vågor kan jag klara av det här loppet, trots att det känns eländigt. För mig brukar det tänket hjälpa.. :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 545 inlägg
14,5 snötimmar in på kontot senaste 7 dagarna. Bara stakning. Under samma tid också ett pass 10x500m skierg, en timme roddmaskin och 3 styrkepass. Börjar kännas bra nu.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Förkyld , hinner nog bli frisk men inte bra för formtoppningen. Jag är mycket nyfiken på hur långt din satsning räcker till MC Hammer. Du är verkligen konsistens i din träning, stort lycka till!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Förkyld , hinner nog bli frisk men inte bra för formtoppningen. Jag är mycket nyfiken på hur långt din satsning räcker till MC Hammer. Du är verkligen konsistens i din träning, stort lycka till!

Ja, han har verkligen "konsistensfet" träning. :)

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

14,5 snötimmar in på kontot senaste 7 dagarna. Bara stakning. Under samma tid också ett pass 10x500m skierg, en timme roddmaskin och 3 styrkepass. Börjar kännas bra nu.

Grymt jobb! Vilket led startar du i? Vad är ditt mål med årets Vasa?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 545 inlägg
Det blev 1 vecka med bra förhållanden för konstsnöåkning i sthlm (dock utan backar) så det fick bli min peakvecka träningsmässigt helt enkelt..

Har led 3 sedan förra året. Enligt Wickströms tabell för 5k skierg är jag en led 2-åkare men jag har inte åkt nåt lopp ännu i år. Ska åka ÖSM. Känns det bra så kommer jag nog att gå för möjlig uppseedning.

Siktar på topp 1000 i årets VL.

Nu skriver Täby konstnöspår på Facebook att de inte vågar preparera bädden pga värmen och vinden. Bisslinge verkar ännu mer pessimistiska. Tänkte jag skulle försöka få till nåt pass diagonal utan stavar denna vecka (i brist på backar) men om det är för kasst så kanske jag kör backintervaller diagonal på rullskidor istället.

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Det blev 1 vecka med bra förhållanden för konstsnöåkning i sthlm (dock utan backar) så det fick bli min peakvecka träningsmässigt helt enkelt..

Har led 3 sedan förra året. Enligt Wickströms tabell för 5k skierg är jag en led 2-åkare men jag har inte åkt nåt lopp ännu i år. Ska åka ÖSM. Känns det bra så kommer jag nog att gå för möjlig uppseedning.

Siktar på topp 1000 i årets VL.

Nu skriver Täby konstnöspår på Facebook att de inte vågar preparera bädden pga värmen och vinden. Bisslinge verkar ännu mer pessimistiska. Tänkte jag skulle försöka få till nåt pass diagonal utan stavar denna vecka (i brist på backar) men om det är för kasst så kanske jag kör backintervaller diagonal på rullskidor istället.

Härligt, låter super, kör hårt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg
Satan rullskidorna pajade 1km in på det tänkta 4+passet, ska man behöva köpa nya veckan innan VL för att behålla stunsen i stakningen?! Litar inte på Skiergen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Det fungerar säkert med 4 timmar på skierg också en gång men du ska väl ändå skaffa nya? Finns väl en del rea redan nu?

3 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Izkall