Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2020


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det finns mer sparad snö men fortsätter det att regna blir det svårt att komma fram med maskinerna.

Ni som jobbar med spåren gör ett fantastiskt jobb, försöker bidra lite på mitt sätt genom att plocka skräp o sten och skotta i på utsatta ställen. Spåret är guld värd för vasaloppsåkare, som vill underhålla skidmusklerna i väntan på att kyla och ev snö skall infinna sig, så att nödvändig distansträning kan genomföras. Efter den här regnpärsen i morgon ser det lite bättre ut i slutet av veckan och tom någon minusgrad ett par nätter i nästa vecka, dock ingen rejäl kyla kommande 10 dygnen.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga också att vi bör hedra det flertal kommuner i Storstockholm som gör en fantastisk insats för att utveckla längdskidsporten.

 

 

Dvs att vissa cykelbanor sopsaltas istället för att sandas.

 

Var?

Åker gärna rullskidor norr om stan på grusfriavägar men åker egentligen var som helst för att kunna fortsätta träna på rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Var?

Åker gärna rullskidor norr om stan på grusfriavägar men åker egentligen var som helst för att kunna fortsätta träna på rullisar.

Sopsaltat är det på "huvudlederna" för cykelpendlare. Det borde finnas någon karta hos sthlm stad.

Sommarväglag året om nästan. Saltet kryper in i lagren så man får räkna med att underhållet ökar. Jag brukar åka sträckan Hässelby - Brommaplan, ca 9 km. Ev stör vägarbetet mellan Åkeshov - Brommaplan nu.

Link to comment
Share on other sites

Var?

Åker gärna rullskidor norr om stan på grusfriavägar men åker egentligen var som helst för att kunna fortsätta träna på rullisar.

Hela vägen från Norrtull ut till Täby är sopsaltad och hyfsat rullskidvänlig. Väl ute i Täby finns många fina sopsaltade cykelvägar att välja på. Går att få ihop ganska bra längd med fina vägar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har klarat mig från rullskidorna sen 8 december 2019, men nu är risken stor att jag tvingas ta till dem igen. :(Har en sockersaltad cykelbana nära där jag bor och den är åkbar ung 1 km bort alt ta bilen och parkera vid en badplats, där det finns en grusfri väg med lite trafik 2 alt 3 km enkel väg, där jag brukar köra ILS.

Link to comment
Share on other sites

Mälaröarna levererar. Rensopade cykelbanor ut till Stenhamra och fina bilvägar därefter (tog Sånga-Säbyvägen ut till Kungsberga på Färingsö). Massor av rullskidåkare ute. Betydligt fler än vad man brukar se en solig helgdag under normal barmarkssäsong. Positivt formbesked att jag lätt ställde av en led2-åkare, trots helt likvärdigt rull enligt rulltest tidigare under passet. Han blev så knäckt att han tog bussen hem. Skyllde på hjulhaveri.. men det är jag skeptisk till.
Link to comment
Share on other sites

Jo igår blev det 4h och det har blivit ett flertal pass runt 4h eller mer. Så mina längsta pass har blivit något längre och jag har mer ork i senare delen av dem. Däremot har jag färre halvlånga pass så träningsvolymen kondition har sjunkit lite. Å andra sidan har jag lagt till tung styrka på gym (2 pass/v) så total träningsmängd är ungefär samma som inför VL19.

 

För ett år sedan kände jag mej på G vid denna tid då jag fixade Led 3 på roslagsloppet trots dåligt glid (valde fel spann) vurpa och lite andra småmissar. Men sedan tappade jag energin till Bessemerloppet då jag kände mej ganska svag. Man vill ju vara hyfsat lean inför VL och då håller man igen lite på kosten när det närmar sig. Detta i kombination med mycket skidåkning och ingen skivstång var nog inte bra för med. Jag tror och hoppas att skivstångsträningen, främst knäböj och mark, kan vara nyckeln. Menar inte att jag behöver bli starkare i böj och mark för att bli snabbare i skidspåret. Det jag är ute efter är den hormonella effekten av dessa tunga basövningar. Är man en testosteronstinn kille i 20-årsåldern så spelar det kanske inte så stor roll, men ju äldre man blir desto större nytta tror jag att man har av tung stång, för att motverka den trend som annars kommer med åldern såsom sjunkande nivåer av de anabola hormonerna. Jag är 48. T.ex i knäböj kör jag nu 3-5 rep på ca 130-135% av kroppsvikt.

Link to comment
Share on other sites

Seriös som vanligt MC Hammer. Men 48 år är ingen ålder för en skidåkare, du har mycket ogjort ännu. Bra att du börjar i tid och underhåller styrkan så att du inte "dackar av" alltför tidigt. Egentligen  märks det ännu mer i skejt att styrkan försämras efter 60 och ännu mer efter 70 år, så styrketräning borde betala sig. Av allmänt intresse är vad man kan göra åt styrkan, om man inte vill gå på gym - träning i kort brant backe ?

Link to comment
Share on other sites

Styrka a la max styrka är svår utomhus etc. det har jag aldrig lyckats med så gymmet är svårslaget där.

Men styrka kommer naturligt för min del i olika övningar som i lördags med 7 timmar arbete med motorsåg i egen skog, varje morgon chins+dips med viktväst. Viktvästen har jag även testat i lite backintervaller och till sommaren var nog tanken att försöka få till lite hopprepsträning med viktvästen.

Jag känner inte att jag behöver den hormonella effekten än... trots fler år...

Jag märker dock att spänsten försvinner med åren och i löpning är det extremt nyttigt med spänst i steget och backträning hjälper mycket och med viktväst och hopprep går det att spänstträna ännu mer.

 

Skidåkningen har jag lagt på sparlåga (skador och snöläget) inför detta Vasaloppet men tänkte kopiera MC Hammers upplägg men i något lägre ambitionsnivå inför nästa år (startar andra söndagen i Mars). Så då kommer de långa passen tillbaka och varierade inetrvaller mellan kort och upp till 4-minuters.

 

Imponerande med 100 kg i knäböj (omräknat efter min vikt), jag förmodar fri skivstång?

Link to comment
Share on other sites

Seriös som vanligt MC Hammer. Men 48 år är ingen ålder för en skidåkare, du har mycket ogjort ännu. Bra att du börjar i tid och underhåller styrkan så att du inte "dackar av" alltför tidigt. Egentligen  märks det ännu mer i skejt att styrkan försämras efter 60 och ännu mer efter 70 år, så styrketräning borde betala sig. Av allmänt intresse är vad man kan göra åt styrkan, om man inte vill gå på gym - träning i kort brant backe ?

Det är många som lägger ut tips på youtube och liknande för män 40+ eller 50+ eller whatever, om hur man ska boosta sina hormoner, bygga muskler, bli rippad, etc. Man ska såklart ta sådana källor med en nypa salt men något som det verkar råda konsensus om är att man bör göra övningar som aktiverar stor andel av kroppens muskelmassa samtidigt, med mycket hög intensitet. Knäböj och marklyft med tung stång är givna exempel på sådana övningar men även HIIT. Typisk upplägg för sådan HIIT kan vara 30-40 sek absolut max, och sedan tillräckligt lång vila att man pallar att köra max igen på nästa rep. Typ 90 sek. Man kan köra sprinter uppför en backe eller på nån maskin tex skierg, rodd, attackcykel etc. MEN: om man håller på med konditionssport så vill man ju köra sina vanliga VO2-intervaller också (tex 4x4 r2) och då har man två olika träningsformer som är ganska lika men med lite olika syften som ”konkurrerar om samma utrymme i träningskalendern”. Känns som att kvaliteten i min VO2max-träning skulle kunna bli lidande då. Därför kör jag stång på gym men inte HIIT.

 

Man kan ju gå till ett utegym och lyfta stockar men det brukar vara så fjuttig vikt på de där stockarna.

Link to comment
Share on other sites

I år kanske din avatar drar till sig extra intresse MC Hammer?

Hur gick det egentligen med dessa plastskenor? Helt bortglömda?

 

Jag undrade alltid (och har tänkt mycket på det sen sist) om inte mycket smuts hamnade i rännan, om man som du gör på bilden, stakar på en gräsmatta... visst man kör kanske med grusskidorna ändå men känns onekligen som en begränsning med fästvallning och smuts i plastrännor :)

Link to comment
Share on other sites

Det är många som lägger ut tips på youtube och liknande för män 40+ eller 50+ eller whatever, om hur man ska boosta sina hormoner, bygga muskler, bli rippad, etc. Man ska såklart ta sådana källor med en nypa salt men något som det verkar råda konsensus om är att man bör göra övningar som aktiverar stor andel av kroppens muskelmassa samtidigt, med mycket hög intensitet. Knäböj och marklyft med tung stång är givna exempel på sådana övningar men även HIIT. Typisk upplägg för sådan HIIT kan vara 30-40 sek absolut max, och sedan tillräckligt lång vila att man pallar att köra max igen på nästa rep. Typ 90 sek. Man kan köra sprinter uppför en backe eller på nån maskin tex skierg, rodd, attackcykel etc. MEN: om man håller på med konditionssport så vill man ju köra sina vanliga VO2-intervaller också (tex 4x4 r2) och då har man två olika träningsformer som är ganska lika men med lite olika syften som ”konkurrerar om samma utrymme i träningskalendern”. Känns som att kvaliteten i min VO2max-träning skulle kunna bli lidande då. Därför kör jag stång på gym men inte HIIT.

 

Man kan ju gå till ett utegym och lyfta stockar men det brukar vara så fjuttig vikt på de där stockarna.

HIIT är nog inget för en gubbe 65+ med tanke på skaderisken, annars körde jag "kort brant backe" i min ungdom. Då tror jag skivstång är mindre riskabelt förutsatt att man lyfter på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

I år kanske din avatar drar till sig extra intresse MC Hammer?

Hur gick det egentligen med dessa plastskenor? Helt bortglömda?

 

Jag undrade alltid (och har tänkt mycket på det sen sist) om inte mycket smuts hamnade i rännan, om man som du gör på bilden, stakar på en gräsmatta... visst man kör kanske med grusskidorna ändå men känns onekligen som en begränsning med fästvallning och smuts i plastrännor :)

Finns några som jobbar med plastspår, både skejt och klassiskt, i Sverige och man ser ibland inlägg i Facebookgruppen längdskidor Stockholm om detta. De har kontaktat mej några gånger och jag har hjälpt dem med några tips om smågrejer. Men rent konkret har jag inget med dem att göra. Summerski heter de.

 

Hoppas att du har en myr också på dina marker. Tänk om tv-sporten skulle komma för att göra ett reportage.

Link to comment
Share on other sites

Finns några som jobbar med plastspår, både skejt och klassiskt, i Sverige och man ser ibland inlägg i Facebookgruppen längdskidor Stockholm om detta. De har kontaktat mej några gånger och jag har hjälpt dem med några tips om smågrejer. Men rent konkret har jag inget med dem att göra. Summerski heter de.

 

Hoppas att du har en myr också på dina marker. Tänk om tv-sporten skulle komma för att göra ett reportage.

Myrträning har väl knappast förekommit sen Per Elofssons dagar. På 60-70-talet var det allmänt förekommande och då fanns Tretorn Joggi, ett par halvhöga stövlar med dobbar, som jag använde vid myrträning.

Link to comment
Share on other sites

Myrar finns nog som är tillräckligt stora (man kan snurra runt där precis som på konstsnöspår) men för min del räcker kullar i kohagar bra och allra bäst som snöpuls (svårt i år). Jag avskyr helt enkelt att bli blöt om fötterna när jag springer, det sämsta med oriekteringen... att vada över dyhål i orienteringen var alltför vanligt med mina vägval och har avskräckt mig från senare myrövningar :).

 

Reportage hos mig vore nog ingen elitbevakning dock, för träningsintresserade så tror jag att dina tankar, MC Hammer, ger mer men kanske som original-reportage?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...