Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2020


MC Hammer

Recommended Posts

Varför inte bara skaffa ett par orienteringsskor istället? Bättre att springa i och så slipper man tömma stövlarna på vatten om man går ner sig. Komplettera med våtsockor om det är kallt vatten i myrarna

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Det borde bero på din ambitionsnivå...

Som en led 4-5 åkare (har varit fler gånger i fyran än femman) vill jag gärna ha 4-timmars pass som långpass.

Det är min ambitionsnivå dock blir de flesta långpassen är närmare 3 än 4 timmar...

 

Jag har alltid en begränsning i antalet timmar jag kan ligga i tävlingsfart, i ett seedningslopp hävdar jag mig relativt enkelt till målgång men i VL så slaknar jag snabbare (jämför mig med samma åkare). Dvs jag seedar mig relativt lättare till fyran i ett seedningslopp än i VL självt.

 

Om din begränsning ligger mer på V02max och fart så lär de snabba och kortare passen bli fler/hårdare men om du som jag har uthålligheten som begränsning så är det nog långpass som gäller.

Jag har samma tråkiga utveckling i löpning, de modeller som ger olika distansers resultat från t ex 10 km resultat stämmer inte med mina resultat, halvmaran under 1:30 men maran över 3:30...

 

Wickström har ett favoritpass på 3 timmar, kanske det som är enklast att genomföra (har gjort 3 nu)?

90 minuter lugnt + 75 minuters tävlingsfart + 10 minuter spurt + 5 minuter lugnt ger 3 timmar.

Att mala lugnt i 4 timmar tar mycket tid från resten av livet, svårt att få stavspetsarna att hålla så länge etc. så inga lätta pass så det kräver stor målmedvetenhet.

Link to comment
Share on other sites

Det borde bero på din ambitionsnivå...

Som en led 4-5 åkare (har varit fler gånger i fyran än femman) vill jag gärna ha 4-timmars pass som långpass.

Det är min ambitionsnivå dock blir de flesta långpassen är närmare 3 än 4 timmar...

 

Jag har alltid en begränsning i antalet timmar jag kan ligga i tävlingsfart, i ett seedningslopp hävdar jag mig relativt enkelt till målgång men i VL så slaknar jag snabbare (jämför mig med samma åkare). Dvs jag seedar mig relativt lättare till fyran i ett seedningslopp än i VL självt.

 

Om din begränsning ligger mer på V02max och fart så lär de snabba och kortare passen bli fler/hårdare men om du som jag har uthålligheten som begränsning så är det nog långpass som gäller.

Jag har samma tråkiga utveckling i löpning, de modeller som ger olika distansers resultat från t ex 10 km resultat stämmer inte med mina resultat, halvmaran under 1:30 men maran över 3:30...

 

Wickström har ett favoritpass på 3 timmar, kanske det som är enklast att genomföra (har gjort 3 nu)?

90 minuter lugnt + 75 minuters tävlingsfart + 10 minuter spurt + 5 minuter lugnt ger 3 timmar.

Att mala lugnt i 4 timmar tar mycket tid från resten av livet, svårt att få stavspetsarna att hålla så länge etc. så inga lätta pass så det kräver stor målmedvetenhet.

Du kanske helt enkelt är bättre på kortare sträckor. Jag har alltid haft svårt att konkurrera på överlånga distanser över 3 mil och har i princip aldrig varit nära de som varit jämna mot mig på kortare sträckor. Det har inte hjälp ett dugg att jag inför några vasalopp specialtränat med långa pass på flacka banor, jag har likaväl varit långt efter. Så jag accepterade till slut att överlånga distanser inte är min melodi utan har då nöjt mig med att tävla mot mig själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni inför sista 2 veckorna innan VL/ÖS?

 

Jag åker ÖSS och ska åka ett 4-milslopp till helgen. Sedan är det 2 veckor kvar... Första veckan tänker jag köra samma mängd pass (cirka 5 har jag legat på), men kortare träningstid, och andra veckan ett par korta pass med fartinslag för att hålla igång kroppen och vila mig i form.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni inför sista 2 veckorna innan VL/ÖS?

 

Jag åker ÖSS och ska åka ett 4-milslopp till helgen. Sedan är det 2 veckor kvar... Första veckan tänker jag köra samma mängd pass (cirka 5 har jag legat på), men kortare träningstid, och andra veckan ett par korta pass med fartinslag för att hålla igång kroppen och vila mig i form.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har nog lite högre ambitioner än jag. Siktar på ett sista längre pass nu i helgen och sen kanske 3-4 kortare pass innan loppet. Jag brukar fungera bättre om jag tar det lite lugnt precis innan.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog lite högre ambitioner än jag. Siktar på ett sista längre pass nu i helgen och sen kanske 3-4 kortare pass innan loppet. Jag brukar fungera bättre om jag tar det lite lugnt precis innan.

Jag gör precis tvärt om :D.

 

Inget fel i att lugna ner för att toppa upp formen, det har fungerat för mig på sommaren. Men kombon vinter och småbarn gjorde att jag tre år i rad blev sjuk när jag lättade på träningen. Klassisk "sjuk på semestern" skulle jag gissa.

 

Så jag försöker träna som vanligt, men köra alla hårda pass 25% kortare utan att höja farten.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör som vanligt fram till sista helgen innan där jag börjar gå ner i mängd (både puls och tid), jag tränar alltför lite för att kunna dra ner tidigare... två skidpass i veckan när det är rullskidor annars kanske 3 pass i veckan.

Alternativträningen håller jag igång till onsdagen innan VL, dvs löpning och simning. Mycket sällan jag får ihop 5 pass på en vecka men kanske 3-4 mer normalt.

 

Formtoppning kommer av de dagarna med relativ vila jag har från onsdag till söndag, har alltid fungerat till mina kortare lopp åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Lite som Knappen med skillnaden att jag brukar behålla puls, kanske rentav köra lite högre (men inte länge)

 

Jag brukar sikta på ett längre pass på lördagen innan sen bibehåller jag samma antal pass som jag gjort under säsongen. Om det varit en bra säsong kan det tex innebära att jag kör söndag, tisdag o onsdag. Stannar med skidträning antingen på onsdag eller torsdag, men ser till att ta lite längre promenader då på torsdag-lördag. Sista skidpassen kortar jag tiden (halva ungefär) gentemot tidigare under säsongen men mixar då in lite intensiva inslag i de passen (tex några snabba korta intervaller), mycket fokus på att tänka på att försöka sätta tekniken. Om jag drar ner för mycket har jag upplevt att en seghet kan sätta in.

Link to comment
Share on other sites

Det borde bero på din ambitionsnivå...

Som en led 4-5 åkare (har varit fler gånger i fyran än femman) vill jag gärna ha 4-timmars pass som långpass.

Det är min ambitionsnivå dock blir de flesta långpassen är närmare 3 än 4 timmar...

 

Jag har alltid en begränsning i antalet timmar jag kan ligga i tävlingsfart, i ett seedningslopp hävdar jag mig relativt enkelt till målgång men i VL så slaknar jag snabbare (jämför mig med samma åkare). Dvs jag seedar mig relativt lättare till fyran i ett seedningslopp än i VL självt.

 

Om din begränsning ligger mer på V02max och fart så lär de snabba och kortare passen bli fler/hårdare men om du som jag har uthålligheten som begränsning så är det nog långpass som gäller.

Jag har samma tråkiga utveckling i löpning, de modeller som ger olika distansers resultat från t ex 10 km resultat stämmer inte med mina resultat, halvmaran under 1:30 men maran över 3:30...

 

Wickström har ett favoritpass på 3 timmar, kanske det som är enklast att genomföra (har gjort 3 nu)?

90 minuter lugnt + 75 minuters tävlingsfart + 10 minuter spurt + 5 minuter lugnt ger 3 timmar.

Att mala lugnt i 4 timmar tar mycket tid från resten av livet, svårt att få stavspetsarna att hålla så länge etc. så inga lätta pass så det kräver stor målmedvetenhet.

Jag känner igen mig rätt mycket, speciellt utvecklingen i löpning. Min 5k-tid och maratid är inte alls linjära, jag presterar mycket sämre på marathon trots rejält med långpass och mycket mängd. Så jag har insett att jag inte har en utpräglad uthållighetsprofil. Jag har siktet inställt på ett långpass på 3.5-4h, längre än så orkar jag nog inte. 

 

Angående stavspetsarnas hållbarhet så är det inget problem, jag bor i norra delarna av Sverige så jag har kunnat köra på snö sen början av november. 

Link to comment
Share on other sites

Nyckelfaktorer för att bli bra över lång duration, typ VL, i relation till din kapacitet på kortare distanser:

1: Ett flertal überlångpass ca 3,5-4h kontinuerligt över lång tid. Behöver inte vara varje vecka men säg kanske 5-6st per kvartal. Och att man startar med det redan under sommarhalvåret. Tryck i rejält med energi före och under dessa pass så att de kan genomföras med kvalitet.

2. Kör många av dina slaskpass/utfyllnadspass fastande.

Detta är såklart inte det enda upplägget men det verkar funka hyggligt för mej i.a.f.

Förr om åren har jag alltid tappat placeringar från Eldris till Mora. Även de av de tidigare åren då jag varit i bäst form och varit stark i mitten av loppen så har jag ändå tappat placeringar på slutet. VL2019 var första året då jag plockade nettoplaceringar från Eldris till Mora (och även alla andra delsträckor från Evertsberg och framåt), och det var efter att jag implementerat punkterna ovan.

Link to comment
Share on other sites

På den tiden jag åkte VL så var alltid sträckan mellan Eldris och Mora min absolut bästa. På 5 VL (plac mellan 550-2400) blev jag totalt passerad av en åkare från Eldris och in samtidigt som jag passerat massor. Jag har i stort sett aldrig kört överlånga pass och aldrig tränat fastande. Däremot var merparten av mina pass upp emot 2 timmar i A1+/A2 och en trängngsmängd på 150-400 timmar/år. På den tiden drack jag heller inte kaffe överhuvudtaget utom en gång per år, vid kontrollen i Eldris vilket jag inbillade mig att jag kunde tömma ut de sista krafterna ur kroppen. Om det sen är träning och kaffe som gjort att jag kunnat avsluta bra eller om det mer är gener/muskelfibrer och en terräng där som passar mig bättre ska jag dock låta vara osagt.

Link to comment
Share on other sites

På den tiden jag åkte VL så var alltid sträckan mellan Eldris och Mora min absolut bästa. På 5 VL (plac mellan 550-2400) blev jag totalt passerad av en åkare från Eldris och in samtidigt som jag passerat massor. Jag har i stort sett aldrig kört överlånga pass och aldrig tränat fastande. Däremot var merparten av mina pass upp emot 2 timmar i A1+/A2 och en trängngsmängd på 150-400 timmar/år. På den tiden drack jag heller inte kaffe överhuvudtaget utom en gång per år, vid kontrollen i Eldris vilket jag inbillade mig att jag kunde tömma ut de sista krafterna ur kroppen. Om det sen är träning och kaffe som gjort att jag kunnat avsluta bra eller om det mer är gener/muskelfibrer och en terräng där som passar mig bättre ska jag dock låta vara osagt.

Jag tror det är lite psykologi också, "bara" 9 km kvar. Jag har sett många exempel på åkare, som man åkte jämt med sen sticka iväg i ett högt tempo efter Eldris, Vid ett av mina ÖS i fristil åkte jag sista milen under 35 min och var superpigg. Men det kan gå i rakt motsatt riktning som 1971, då jag drack kaffe i Eldris och piggnade till enormt för att dö efter 3-4 km och sen knappt kunde ta mig i mål (snön färgades röd) Annars i normalfallet brukar få släppa förbi fler än jag åker om även om km-tiden ändå inte sjunker nämnvärt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har plan på att kopiera MC Hammers upplägg kommande säsong. Oavsett gener eller förutsättningar så känns det som att4 timmars pass är oundvikligt för en tävlingsprestation på över 4 timmar.

Slaskpass hinner jag nog inte men det blir väl inte sämre för det .

 

I år verkar det bli mindre bra upplägg... inte en snöcm och få diagonalsteg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror alla gånger att ett lopp ger mer, bara du inte formtoppar dvs vilar för mycket innan. Ett lopp ger mer kvalitet och nu är det väl dags att gå upp i kvalitet snarare än att öka volym?

 

Men både lopp och långpass är väl ännu bättre :)

Själv har jag inte kommit upp i första 4 timmarspasset än men med målet 2021 så är det lång tid kvar...

Nästa helg blir som sagt sista tunga helgen så då kanske det blir 4 timmar om jag bara inte tröttnat på slitna stavspetsar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror alla gånger att ett lopp ger mer, bara du inte formtoppar dvs vilar för mycket innan. Ett lopp ger mer kvalitet och nu är det väl dags att gå upp i kvalitet snarare än att öka volym?

 

Men både lopp och långpass är väl ännu bättre :)

Själv har jag inte kommit upp i första 4 timmarspasset än men med målet 2021 så är det lång tid kvar...

Nästa helg blir som sagt sista tunga helgen så då kanske det blir 4 timmar om jag bara inte tröttnat på slitna stavspetsar.

Kör med dämpade stavar (Staffanstaven) så slipper du att stavarna slinter. Fungerar riktigt bra nu när det är kallt jämfört med vanliga. Och även smalare stavspetsar. Jag kör med Swix Triac-spetsar och de håller riktigt bra nu för tiden.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen om 4-timmarspass! Jag brände av ett sådant i helgen. 4 timmars stakning i de nedre pulszonerna, det har varit seedningslopp två helger i rad innan så jag kände inte behovet av ligga i högre pulszoner. I helgen är det två veckor kvar. Brukar ni köra något speciellt långpass två veckor innan? Jag funderar antingen på ett 3-3,5-timmarspass eller två stycken långpass. På lördagen 2.5h och söndagen 2h. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror alla gånger att ett lopp ger mer, bara du inte formtoppar dvs vilar för mycket innan. Ett lopp ger mer kvalitet och nu är det väl dags att gå upp i kvalitet snarare än att öka volym?

 

Men både lopp och långpass är väl ännu bättre :)

Själv har jag inte kommit upp i första 4 timmarspasset än men med målet 2021 så är det lång tid kvar...

Nästa helg blir som sagt sista tunga helgen så då kanske det blir 4 timmar om jag bara inte tröttnat på slitna stavspetsar.

Jag är inne på motsatsen, att man måste härdas med något 4-5-timmarspass inför VL, medan tävingsfart går att träna i intervaller. 

Link to comment
Share on other sites

När jag startade tråd om uberlånpass för några år sedan så skrev jag nog att det var 3+ h.

Nu verkar det som att 4 är det nya 3.

Möjligen har detta förstärkts av att Erik Wickström definierat att 4h är gränsen för att man ska få klämma i sej 2 Hawaiipizzor efter ett träningspass.

 

Alla långloppsproffs kör säkert 4+ pass, men kanske inte alla traditionella. 

Behövs knappast för ett marathon men inte fel inför VL. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...