Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2020


MC Hammer

Recommended Posts

Swix Triac?

Triac Basket System dvs TBS?

I så fall kallas de väl Swix Rullholk Carbon TBS på Pölder?

 

Sådana kör jag idag, tycker nog de slinter duktigt efter redan någon timme, speciellt på slät kall asfalt. Oljegruset på småvägarna ger sockerdricka i fötterna men stavarna fäster åtminstone i det ojämna underlaget...

Staffanstaven kan det bli inför nästa säsong, men då kanske mer för att spara armbågarna som är en akilleshäl i min kropp.

Skulle ju vara fint om det dessutom blir bättre fäste.

 

Tävlingsfart och tävling är olika saker  för mig :)

Tävling ger att jag håller tävlingsfart en längre period, tävlingsfart på träning klarar jag aldrig på träning under samma tidsperiod. Oftast saknas det t ex vila dagen innan eller liknande.

Så jag ser nog en tävling som härdande också, men på annat sätt.

4-5 timmar på träning blir betydligt lugnare än jag klarar på t ex VL där jag ligger betydligt högre i puls.

Jag har klarat en halvmara i 4-minuterstempo men hemmavid aldrig mer än 11-12 km på träning, där ligger skillnaden för min del i träning och tävling. Men jag är inte elitmotionär så andra kanske har samma fart på träning som på tävling.

 

Men inga tävlingar i närområdet för min del så 4 timmarpasset kan komma till helgen som bästa tillgängliga pass för min del, så vi kör på det :).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Swix Triac?

Triac Basket System dvs TBS?

I så fall kallas de väl Swix Rullholk Carbon TBS på Pölder?

 

Sådana kör jag idag, tycker nog de slinter duktigt efter redan någon timme, speciellt på slät kall asfalt. Oljegruset på småvägarna ger sockerdricka i fötterna men stavarna fäster åtminstone i det ojämna underlaget...

Staffanstaven kan det bli inför nästa säsong, men då kanske mer för att spara armbågarna som är en akilleshäl i min kropp.

Skulle ju vara fint om det dessutom blir bättre fäste.

Då är det dämpningen som fattas för att slippa släpp.  :)

Link to comment
Share on other sites

Det är många faktorer som påverkar om spetsarna slinter eller ej.

Enligt min erfarenhet/uppfattning är stakteknik den viktigaste faktorn.
Huvuddelen av kraftpåslaget tidigt i stakrörelsen gör att man brukar klara sej från släpp, och såklart att man inte ska tälta.

Har kört några pass ca 7 mil utan att slipa om under passet. Har funkat helt ok men då får man tänka lite extra på tekniken i senare delen av rundan då spetsarna inte håller full skärpa.

 

Jag kör med staffanstaven och jag gillar känslan, men om det bidrar till stavfästet kan jag inte riktigt avgöra.

Link to comment
Share on other sites

Det släpper aldrig tidigt i stavtaget för mig eller hur menar ni?

Jag har inget vidare båltryck det vet jag men OK attack.

Släppet kommer i senare delen av staktaget om asfalten är slät dvs ju slätare eller kallare asfalt desto kortare staktag för min del. Och det släpper inte första milen men väldigt snart och givetvis blir det sämre med sämre teknik eller ork i slutet av passet... stavfästet sitter mycket i kroppens ork, det har jag uppfattat :)

Jag tycker att stavfästet blir bäst om jag håller jämnt och relativt högt tryck och då kort tag om asfalten är slät&kall.

 

Några 7 mil har jag aldrig kört men drygt 5 och jag slipar alltid mellan passen men aldrig under passet (eller byter).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med MC här, staktekniken har störst betydelse. Sedan är det skillnad mellan olika typer av asfalt. Jag känner det på mina rundor, på vissa partier slinter stavarna mer än på andra.

 

Även när det gäller Staffanstaven har jag samma erfarenhet som MC. Den är skön att åka med, men jag tror inte att den har så stor betydelse för stavfästet.

Link to comment
Share on other sites

Tävlingsfart och tävling är olika saker  för mig :)

Tävling ger att jag håller tävlingsfart en längre period, tävlingsfart på träning klarar jag aldrig på träning under samma tidsperiod. Oftast saknas det t ex vila dagen innan eller liknande.

Så jag ser nog en tävling som härdande också, men på annat sätt.

4-5 timmar på träning blir betydligt lugnare än jag klarar på t ex VL där jag ligger betydligt högre i puls.

Jag har klarat en halvmara i 4-minuterstempo men hemmavid aldrig mer än 11-12 km på träning, där ligger skillnaden för min del i träning och tävling. Men jag är inte elitmotionär så andra kanske har samma fart på träning som på tävling.

 

Men inga tävlingar i närområdet för min del så 4 timmarpasset kan komma till helgen som bästa tillgängliga pass för min del, så vi kör på det :).

 

Tävlingsfart är ju lätt att träna med intervaller men psyket att inte ge upp när man vill dö under ett par timmar är svårare att träna själv:) Sägs va viktigt att träna perioden inför tävling dock, enligt Central Governor-teorin:)

Link to comment
Share on other sites

Tävlingsfart är ju lätt att träna med intervaller men psyket att inte ge upp när man vill dö under ett par timmar är svårare att träna själv:) Sägs va viktigt att träna perioden inför tävling dock, enligt Central Governor-teämporin:)

Mitt tips är att tillämpa "Estonia-tänket" när det känns som värst dvs föreställa sig att man ligger i vattnet och kämpar för sitt liv och sen jämför det med "nära-döden-upplevelsen" i loppet. Då känns nog den betydligt mera uthärdlig och kunde de klara det iskalla vattnet i höga vågor kan jag klara av det här loppet, trots att det känns eländigt. För mig brukar det tänket hjälpa.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blev 1 vecka med bra förhållanden för konstsnöåkning i sthlm (dock utan backar) så det fick bli min peakvecka träningsmässigt helt enkelt..

 

Har led 3 sedan förra året. Enligt Wickströms tabell för 5k skierg är jag en led 2-åkare men jag har inte åkt nåt lopp ännu i år. Ska åka ÖSM. Känns det bra så kommer jag nog att gå för möjlig uppseedning.

 

Siktar på topp 1000 i årets VL.

 

Nu skriver Täby konstnöspår på Facebook att de inte vågar preparera bädden pga värmen och vinden. Bisslinge verkar ännu mer pessimistiska. Tänkte jag skulle försöka få till nåt pass diagonal utan stavar denna vecka (i brist på backar) men om det är för kasst så kanske jag kör backintervaller diagonal på rullskidor istället.

Link to comment
Share on other sites

Det blev 1 vecka med bra förhållanden för konstsnöåkning i sthlm (dock utan backar) så det fick bli min peakvecka träningsmässigt helt enkelt..

 

Har led 3 sedan förra året. Enligt Wickströms tabell för 5k skierg är jag en led 2-åkare men jag har inte åkt nåt lopp ännu i år. Ska åka ÖSM. Känns det bra så kommer jag nog att gå för möjlig uppseedning.

 

Siktar på topp 1000 i årets VL.

 

Nu skriver Täby konstnöspår på Facebook att de inte vågar preparera bädden pga värmen och vinden. Bisslinge verkar ännu mer pessimistiska. Tänkte jag skulle försöka få till nåt pass diagonal utan stavar denna vecka (i brist på backar) men om det är för kasst så kanske jag kör backintervaller diagonal på rullskidor istället.

 

Härligt, låter super, kör hårt[emoji1320]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nått som fungerat bra för mig inför seedningsloppen är att öka träningsmängden lite mer än vanligt för att sedan dagarna innan tävling vila upp sig.

Typ så här kommer jag köra

 

Ökad träningsmängd  fram till och med söndag (för min del ca 8 timmar träning  denna vecka) Normalt ca 4-5 timmar

Måndag och onsdag på valaloppsveckan så kör jag lite lättare träning som inte sliter så mycket på kroppen.

Vilar Torsdag, Fredag, Lördag, men om kroppen känns slö eller lite seg på fredagen så kör jag lite lätt på löpband för att väcka kroppen lite.

För mig är det A och O att dom muskler man ska använda på tävlingsdagen är helt utvilad.

Link to comment
Share on other sites

Samma för mig, att jag vill vara utvilad på tävlingsdagen, allt mellan att det kan kännas lite tungt i musklerna av kolhydratsladdning och vila till att det spritter lite och att man längtar efter att komma igång.

 

Jag vill nog inte öka sista veckan innan tävlingsveckan utan kör samma som vanligt fram till två dagar innan om det går.

Så VL skulle kanske bli ett ett snabbdistanslopp på rullskidor (i år) på torsdagen sedan packa, fredagen vila och resa, lördagen eventuellt testa lite valla och skidor bara för att man är nervös och att det är roligt men bara kort bit, söndagen... ja det blir ju tidigt ur sängen...

Måndag simpass, tisdag löppass och onsdag spinning? och då rullskidor på torsdagen alltså enbart korta pass på ca timmen och inte så slitande. Skulle ju kunna bli enbart simpasset och rullskidspasset (så har det hänt ibland). Helgen innan är långt innan och kanske inte ett Öppet spår (beror på hur hårt man kör och hur tränad man är) för min del men en femmil utan problem.

Jag tycker det är viktigt att få en positiv känsla så kör med god teknik (inte max alltså) och känn att det går att fartstegra ibland, just bara för att man ska känna sig stark den sista veckan.

 

Så jag kommer att köra som vanligt (om bara min förkylning släpper) och ta vilan som kommer av resan upp som formtoppning. Lite lugnare tempo, mer tanke på tekniken och fartstegra ibland så att det finns en positiv känsla.

 

Ett tråkigt tips från min sida är att i första hand uppleva loppet och i andra hand försöka få resultat... i startled 9 så går det långsamt t ex i backen och spåren snabbt obefintliga, var beredd från början och låt det inte dra ner humöret. Spara krafter till efter Risberg åtminstone eller allra helst Evertsberg. Sedan kan du köra skiten ur dig i drygt 4 mil, de flesta ser det som ett rejält långpass så mycket finns kvar efter Evertsberg även om du sett det som knappt 5 mil uppvärmning tills dess...

Link to comment
Share on other sites

hur mycket skall man köra på nu sista 2 veckorna?, nån som har nått bra tips?

(skall köra mitt första vasalopp, startled 9, körde Trysil skimaraton i lördags, det var sjukt jobbigt)

Det kommer du att ha stor nytta av i vasaloppet, precis den uppladdning jag kört de flesta år då det varit snö. Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

14,5 snötimmar in på kontot senaste 7 dagarna. Bara stakning. Under samma tid också ett pass 10x500m skierg, en timme roddmaskin och 3 styrkepass. Börjar kännas bra nu.

 

Tanken på 3 styrkepass på en vecka ger mig ångest, gillar inte styrketräning. 

Har minskat ner till ett styrkepass per månad de 3 senaste månaderna och stakat lite mer istället. 

Exakt samma dips-resultat alla tre passen:)

Link to comment
Share on other sites

Hurdana styrkepass kör ni?
Jag har en tanke om att köpa gymkort för att få tillgång till skierg nästa säsong, tyvärr dyr tillgång till endast en maskin men styrketräning lockar inte mycket... men kanske man kan göra något mer när man ändå är där?

 

Dips, hur gör ni där?

Jag kör bara 2 serier med lite vila emellan men varannan dag, samma med chins. Dvs egentligen bara några minuter per dag och hemma i egen ställning.
 

Link to comment
Share on other sites

Angående träning nära inpå VL så har vi också det man skulle kunna kalla ”Stockholmssyndromet”. Dvs man kanske har åkt mest på platta konstsnöspår (läs rullskidor och skierg om vi snackar 19/20) och så kommer man upp till fjällen på sportlovet (som sthlm har i VL-veckan) och får tillgång till fin varierad skidterräng, åker längd varje dag fast bara lugnt för att få in teknik/balans osv och så lyfter man sej till en ny nivå som längdskidåkare. Det hände mej 2018. Det blev första medaljen på 10 år och jag tog den med bred marginal. Tror aldrig jag åkt så mycket med benväxlarna på ett VL som jag gjorde det loppet.
Link to comment
Share on other sites

Hurdana styrkepass kör ni?

Jag har en tanke om att köpa gymkort för att få tillgång till skierg nästa säsong, tyvärr dyr tillgång till endast en maskin men styrketräning lockar inte mycket... men kanske man kan göra något mer när man ändå är där?

 

Dips, hur gör ni där?

Jag kör bara 2 serier med lite vila emellan men varannan dag, samma med chins. Dvs egentligen bara några minuter per dag och hemma i egen ställning.

 

Börjar vartannat styrkepass med knäböj och vartannat med mark. Vanligen 3set 3-6rep. Därefter 2-4 övningar till. Då brukar jag alternera mellan pullup, militärpress, tricepscurl, olika bålövningar, stångrodd etc.

 

Dips har jag inte kört senaste tiden. Fick en lätt känning i axeln i höstas. Inget som hindrar mej i stakning/erg men för säkerhets skull avstår jag bänk och dips. Kör smala armhävningar hemma istället och det funkar ok med axeln.

Link to comment
Share on other sites

Dips har jag inte kört senaste tiden. Fick en lätt känning i axeln i höstas. Inget som hindrar mej i stakning/erg men för säkerhets skull avstår jag bänk och dips. Kör smala armhävningar hemma istället och det funkar ok med axeln.

Låter smart. En kollega som tränar styrketräning skadade sig i axeln av dips. Sjukgymnasten han sedan gick till berättade att det var vanligt att skada sig där av den övningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...