Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2020


MC Hammer

Recommended Posts

Jo jag vet att dips har risk för axelskador, vilket jag har... men uppenbarligen mer åt pullups/crawl hållet till dvs pull snarare än push. Så dips går bra men chins har jag hållt igen med till hösten (skadade mig på våren just efter förra VL).

 

Om jag går till gymmet så blir det givetvis annat än chins/dips och mark/knäböj rekomenderas ju av många så kanske det om jag nu ska köra skierg i alla fall. Kan tänka mig bänkpress bara för att ha en referens mot andra (vanligt).

 

Ben, rygg (svag där) och kanske lite bålövningar. Jag får kolla på lite olika program, har lite kontakter med PT och bodybuilders som kanske kan ge lite tips och instruktion. Jag vill ju inte skada mig vid enbart ett kvartals träning inomhus (sedan slipper jag det).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dips og ta vare på skuldrene; ikke gå for langt ned!

Slynger (TRX, Redcord e.l) eller ringer: https://www.youtube.com/watch?v=bK0TU5YG254  

med slynger/ringer blir det snillere for skuldrene og tungt!! Gå likevel ikke for langt ned.

 

For langrenn: fordel å trene triceps sammen med mage, nærmere slik det er i stavtaket:

https://www.youtube.com/watch?v=k8XsQE7Ci8s

 

Marit Bjørgen kjørte den mye. Prøv den ;-)

Link to comment
Share on other sites

hur mycket skall man köra på nu sista 2 veckorna?, nån som har nått bra tips?

(skall köra mitt första vasalopp, startled 9, körde Trysil skimaraton i lördags, det var sjukt jobbigt)

Har kommit många intressanta svar på detta. Intressant inlägg på området kom i senaste avsnittet av Konditionspodden, lyssningsvärt (en bit in i avsnittet)

https://podcasts.apple.com/se/podcast/konditionspodden/id1095012664#episodeGuid=tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F763718341

Link to comment
Share on other sites

Hurdana styrkepass kör ni?

Jag har en tanke om att köpa gymkort för att få tillgång till skierg nästa säsong, tyvärr dyr tillgång till endast en maskin men styrketräning lockar inte mycket... men kanske man kan göra något mer när man ändå är där?

 

Dips, hur gör ni där?

Jag kör bara 2 serier med lite vila emellan men varannan dag, samma med chins. Dvs egentligen bara några minuter per dag och hemma i egen ställning.

 

 

Jag kör mest dips, varierar ibland med chins eller armhävningar.  

Körde förra året en gång i veckan tills nivån började plana ut och sedan var 10-14:e dag för att uppehålla styrkan. 

Ibland med vikter men oftast utan på utegymmet. 3-5 set. 

 

I vinter med mer backstakning har det alltså räckt med 10 minuter en gång i månaden utan att tappa. Uthärdligt. 

Link to comment
Share on other sites

OK, verkar som om jag får steppa upp och köra 3 set :).

Lugnt och fint ska det vara såklart, med viktvästen på så blir det så ändå annars är det svårt att genomföra.

 

Jag vet inte om jag går för långt ned i dips men vill inte gå för långt upp heller, tänker på 90 grader och en knyten näven från underarm mot dipsbar (blir bara bild i huvudet för ingen är där när jag kör mellan 4:30-5:00), eventuellt något lägre.

 

Samma med chins, försöker gå med hakan över stången i relativt lugnt rörelse för att inte knycka men ända ner blir det nog aldrig förutom när man börjar... jag vet att det är lite fusk där även om jag går en bra bit ner fast kanske inte helt raka armar.

Vitsen är dock att stanna därnere och inte studsa upp och ner, det ger knyckar som inte känns bra i axlarna.

 

Jag tränar ju inte för att göra reps utan för att skapa en grundstyrka i vardagen som ska ge mindre skador i stakträningen.

Ingen ser min träning, jag är aldrig på gymmet och ingen frågar efter hur många chins eller dips man gör i mina kretsar...

så helt för min egen skull...

Link to comment
Share on other sites

Ja, när valde man rätt kö i affären sist?

 

Men längst ut till vänster brukar det vara rätt tjockt en bra bit upp, jag inbillar mig att det är som när man sänker fartgränsen på t ex Ölandsbron vid köbildning och snittfarten höjs :).

Dvs en massa bråttom åkare med start och stopp åkning ger lägre medelfart än om man tagit det lugnt.

Så jag är oftast rätt nöjd med att ligga i mitten tills det spricker upp lite mer och det kan bli väldigt olika långt efter start...

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar säkert med 4 timmar på skierg också en gång men du ska väl ändå skaffa nya? Finns väl en del rea redan nu?

 

Orka köpa rullskidor veckan innan VL:) Plockade fram sällan använda Powerslides med lufthjul och det blev ett rikitgt fint rullpass i "vårsolen". Glider fram över grus och sprickor och diverse kanter, mer avslappnat än gummihjul på det sättet. Blev dock bara 3:25 så VL är väl i princip kört ändå:(

Link to comment
Share on other sites

Är det vatten i dammen på höger sida strax före vägövergången ?

I lördags var det vatten där men jag tyckte det såg ut som rör under konstsnösträngen till vänster så antagligen höll dom på att dränera ut så mycket som möjligt så att tjärnen lättare skulle frysa av den kommande kylan. Sedan har det varit mycket på minussidan och ska så vara nån dag till. Tills nattvasan tror jag nog att dom fixar full bredd på hela startgärdet.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det for alla krigare igår?

Jag startade i led 3 och kom in på 6.32

Ont i halsen, tung andning, torrhosta och en allmän dålig känsla i kroppen så blev loppet riktigt tufft för min del. Försökte överleva till oxberg och hörde där att det passerat ca 1635 åkare. Fick lite energi av det och plockade placeringar hela vägen till mål och landade på 1593 med tiden 6.32. Nöjd med resultatet i efterhand då jag inte hade kroppen med mig igår

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Riktigt seg kropp i Evertsberg. Stannade och tog lite mer sportdryck än vad jag brukar, så kroppen vaknade något när man fick stå i backarna efteråt. Fick en bättre start än vad jag fått tidigare år. Höll till höger i början av backen, men såg att det gick snabbare till vänster så när det blev luckor så bytte jag sida. Startade i led 2, 780 något i Smågan. Placering 800 i mål. Jag är nöjd även fast kroppen inte var så fräsch och psyket svek mot slutet. Jag är ändå nöjd med att sen 2018 gått från 5500, till 1450 förra året och nu 800. På onsdag börjar satsningen mot led1!

Link to comment
Share on other sites

Blev mitt behagligaste Vasalopp jag gjort. Startade i led 4 med 2 skidor bakom mig vilket innebar att stora delar av loppet blev i låg puls eftersom det var så svårt att åka om. Var 2560 i Smågan och 1350 i mål på och slog personbästa med nästan 1000 placeringar. Superfina skidor. Upplevde det som bäst glid av alla jag åkte med
Link to comment
Share on other sites

Startade i led 3, 4 th om mitten som fjärde skidpar. Motig säsong med bara ca 25 mil skidor.

Tog det lugnt i backen, 1566 i Smågan. Skidorna tröga i nysnön. Hade svårt att täppa luckor och föll genom. Armbågarna onda som vanligt. Hörde av speakern att drygt 1700 passerat vid Evertsberg.

 

Fick lite ny energi efter Hökberg när det ibland fanns spår att åka i. Tog t o m några placeringar in mot Mora och knep medaljen igen. Stannade i led 3 med god marginal på tot plac 1783 och 6.36.03. Mitt tuffaste år. Nu gjort 10 på raken med ÖSS11 och VL12-20. Jättenöjd!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt seg kropp i Evertsberg. Stannade och tog lite mer sportdryck än vad jag brukar, så kroppen vaknade något när man fick stå i backarna efteråt. Fick en bättre start än vad jag fått tidigare år. Höll till höger i början av backen, men såg att det gick snabbare till vänster så när det blev luckor så bytte jag sida. Startade i led 2, 780 något i Smågan. Placering 800 i mål. Jag är nöjd även fast kroppen inte var så fräsch och psyket svek mot slutet. Jag är ändå nöjd med att sen 2018 gått från 5500, till 1450 förra året och nu 800. På onsdag börjar satsningen mot led1!

Stort grattis[emoji1319] Vilken utveckling!

Jag knep medaljen som var mitt mål. Sen var det tråkigt att den ser nästan identisk ut deltagarmedaljerna som delades ut.

Siktar mot topp 1000 nästa år[emoji1320]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis[emoji1319] Vilken utveckling!

Jag knep medaljen som var mitt mål. Sen var det tråkigt att den ser nästan identisk ut deltagarmedaljerna som delades ut.

Siktar mot topp 1000 nästa år[emoji1320]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack! 

Ja, helt ärligt är jag besviken på medaljen. Det kan låta löjligt om något att bli besviken på, men det är tradition och "medaljen" är något de flesta seriösa skidåkare pratar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också besviken på medaljen, trodde det skulle vara större skillnad.

Tycker ni att det var onödigt att införa deltagarmedalj, då den är så lik prestationsmedaljen, att den liksom devalverar värdet på prestationsmedaljen ? För egen del tycker jag att en deltagarmedalj är ointressant, den åker ner i nån låda vid hemkomsten och glöms av. Det som är mest värdefullt för mig är åkprofilen, både efter loppet och även framledes, då man kan ta fram och jämföra mellan olika år och även mot träningsdagboken från resp år.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var onödigt och som du säger det devalverar medaljens värde i Vasaloppet (som jag ännu inte lyckats få).

Den var/är snyg till skillnad från diplomen som inte motsvarar prestationens högtidlighet.

Jag vill fortfarande få ett diplom som ser ut som "gamla" tiders diplom.

Moderna teckningar eller annat krafs kan jag vara utan, hamnar i skräplådan hemma med alla medaljer som saknar årtal eller resultatet noterat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...