Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet snds live hr p Lngd.se p sndag

Lager 157 Ski Team dominerade p Skoklosterrullen

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Köpråd Rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Om man vill ha sig ett par rullskidor och är nybörjare på det här med längd. Siktar på att kunna seeda mig in i SL5 på Vasaloppet 2020 (ligger just nu i SL6)

Vad ska man köpa utan att göra bort sig? Dvs mest kvalitet för rimlig peng.

Skidtokig

Skidtokig

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Jag kör på Swenor Fibreglass som jag tycker är en stabil skida som fångar upp en hel del vibrationer. Ett tipps är att kolla blocket efter rullskidor då man kan hitta relativt nya skidor för under 2000:- med bindningar då rullskidor verkar vara ett övergående intresse för många. :)

Här är t ex en som säljer nästan nya för 1800:-

https://www.blocket....5.htm?ca=11&w=3

megas

megas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Är du tung så skulle jag nog säga Swenor Alutech. Fibreglass är skön att staka på men blir väldigt svampig i kurvor och när man använder benen. Sen är det ju ett slitet råd men jag rekommenderar 3or runt om, tidigare när jag åkte på tvåor blev jag chockad varje år man gick på snö över hur tungt det var. Risk att man nöter in en överfartsteknik som man sen sällan kan använda på snö. Som bonus blir ju dessutom utförskörningarna mer behagliga

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
De kanske inte finns längre, men xxl brukar sälja oneway 6 till bra pris med bindningar "på köpet". De går trögt som treor gissar jag, ca en halv minut långsammare per km än tvåor och motsvar hastigheten på snö ganska bra. Jag föredrog att köra nästan enbart på de tröga efter tidigare besvikelse vid övergång till snösäsongen. De dämpar tyvärr inte vibrationer bra om underlaget är skrovligt.

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg

En viktig parameter är om du kommer åka med andra så är det mycket roligare med samma rull. Jag har bra erfarenheter av både Swix och Elpex, 2 or på båda. Elpex Team 610 rullar bättre, Swix Roadline är stabilare enligt min uppfattning.

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 134 inlägg
Elpex Team 610. Om du skall ha kvalitet för pengarna.

Tycker du skall köpa 3or. Själv har jag två par, ett med 2or och ett med 3or.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Elpex Evolution. Skönaste skida jag någonsin åkt på. Dämpar bort väldigt mycket vibrationer. Det finns billigare skidor, men det är ganska liten prisskillnad mellan topp och mitten när det gäller rull. Jag gjorde missen att köpa för billigt första gången. Sen fick jag testa en kompis lite dyrare skidor och insåg att det var dags att åka och handla igen. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 989 inlägg

Jag har två par, ett par Swenor Fiberglas och ett par Elpex 610. Trivs väldigt bra med båda paren. Swenor mer förlåtande mot sämre underlag då de har trästomme, Elpex upplever jag som snabbare och den är ju som någon ovan skrev mycket prisvärd. Mitt absoluta råd är dock att köpa en skida från ett välkänt märke då du lättare har tillgång till reservdelar. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Har ett par Marwe som passar mig, de har "fästet" på framhjulet vilket jag gillar.

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Kör med elpex 610 och de funkar fint, har också testat swenor fibreglass och de känns lite mer stabila.

Slänger in en fråga också: mina elpex har gått ca 500 mil, bytte ett lager som skar ganska omgående, har funkat efter det. Nu känns det som att de går väldigt tungt, inget lager har skurit och lager brukar ju bara gå lättare när de har nötts in, kan det vara smuts i lagren eller något sånt?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 inlägg
Finns det ngt gummi kvar efter 500 mil? Mina hjul blev mkt tröga när gummit slitits ner ordentligt. Kullager antingen rullar eller rullar inte efter inkörning:)

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Finns det ngt gummi kvar efter 500 mil? Mina hjul blev mkt tröga när gummit slitits ner ordentligt. Kullager antingen rullar eller rullar inte efter inkörning:)

Förvånansvärt mycket kvar faktiskt, men de har fått en väldigt spetsig profil:)

Detta kanske påverkar rullet. mindre kontaktyta gör ju att de trycks ihop mer....

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Jag tror mer på smuts än på att hjulens form skulle bromsa. 

Men imponerande med 500 mil på samma hjul! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 495 inlägg

Har ett par Marwe som passar mig, de har "fästet" på framhjulet vilket jag gillar.

Det går väl att sätta spärrhjulet fram på de flesta märken. Jag har gjort det på mina elpex 610 team och swenor carbonfiber.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 126 inlägg
Det samlas mycket skit i kullager och i spärrlagret över tid. Tar väldigt lång tid innan fukten tränger ur innanmätet i ett bakhjul också om man inte förvarar skidorna varmt. Ta isär bakhjulen och rengör samt fetta in spärrlagret igen så ska det gå fint igen. Kullager går att göra rent pp Elpex, men nya är ju inte så dyra.

Kör med elpex 610 och de funkar fint, har också testat swenor fibreglass och de känns lite mer stabila.

Slänger in en fråga också: mina elpex har gått ca 500 mil, bytte ett lager som skar ganska omgående, har funkat efter det. Nu känns det som att de går väldigt tungt, inget lager har skurit och lager brukar ju bara gå lättare när de har nötts in, kan det vara smuts i lagren eller något sånt?

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 274 inlägg

Jag kör på Swenor Carbonfibre numera med gummitvåor bak och rosa fram efter att ena bakhjulet pajat efter ca 40 mil. (tidigare hade jag Marwe utan problem i 18 år) De är lite tunga (2,5 kg) men annars går de mjukt och fint med lite svikt i stommen, composit sväljer ojämnheter bättre än aluminium.

ps. problem med sneddragning, men det tror jag förekommer mer eller mindre på alla märken, om platta hjul är bättre får du fråga expertisen.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Rost!!! Lager på mina 610 fastnade också tämligen snabbt. Tvättade ur lagret/lagren med startspray och roterade med borrmaskin. Tydligt rost det som kom ut. Sen funkade de tillräckligt bra igen (infettade såklart). Men man skall vara på det klara med att rost betyder skadad lagerbana och den tål inte hur mycket rost som helst. Man kan fördröja inträngning av fukt genom att lägga fett utanpå lagret och det bör man göra med nya rullskidor också, tydligen.

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Tack för tipsen! Och ursäkta om jag stal tråden, hoppas du får bra köpråd!

patflemming

patflemming

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Slutade med att jag köpte ett par one way 10 från vallaställskungen. Har dock inte packat upp dem ännu mer nu i helgen kan det nog bli en premiärtur.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar