Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter skin skidor - Peltonen, Fischer


Uffe Snortugg

Recommended Posts

Någon med erfarenheter av Fischer Twin skin carbon eller Peltonen Infra x skin? Är på G att köpa något av lokal handlare med movebindning. Har fästvallat färdigt skidor. Nu åker hela familjen, så det är inte längre bara ett par skidor som det pillas med.

 

Har kört ett par Vasalopp typ led 7-8 och planerar ge mig på det igen, eventuellt med skin-skida. Försöker staka mycket, men i backar blir det diagonal och behöver fäste då. Tekniken har utvecklingspotential, började åka som vuxen. Kör väl 2-3 gr/vecka på konstsnö dec-mar. Har inte gått teknikkurs än.

 

Har klarat glidet fint med Kuzmin - funkar ryssen på skin-skidan också?

 

/Uffe

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog satsa på Twin Skin Speedmax istället för Carbon. Har testat Speedmax och de var väldigt lättåkta, mycket bra fäste. Har inte testat Twin Skin Carbon, men har hört att de kräver mycket bra teknik och så måste man orka trycka ner spannet också, vilket nog inte optimalt om man behöver fäste efter några timmars åkning i Vasaloppet.

 

Peltonen lär har bra pris / kvalitetsförhållande, men hur deras skin skidor funkar kan jag inte uttala mig om.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog satsa på Twin Skin Speedmax istället för Carbon. Har testat Speedmax och de var väldigt lättåkta, mycket bra fäste. Har inte testat Twin Skin Carbon, men har hört att de kräver mycket bra teknik och så måste man orka trycka ner spannet också, vilket nog inte optimalt om man behöver fäste efter några timmars åkning i Vasaloppet.

 

Peltonen lär har bra pris / kvalitetsförhållande, men hur deras skin skidor funkar kan jag inte uttala mig om.

 

Tack för svar. Det skiljer typ en tusenlapp på Carbon och Speedmax.

 

Jag har läst lite tester av Carbonen och de är inne på det du skriver. Jag är inget teknikunder och saknar norska gener. Vet inte om det pareras av hur man provar ut skidan.

 

Det var bl.a. nån norrman i Beitostølen som inte hade tekniken för skidan i ett test. Tyvärr är inte Twinskin race med i spelet hos handlaren. 

Link to comment
Share on other sites

Har testat Twinskin Race, men blev inte särskilt imponerad. Fästet var blekt jämfört med Speedmax. Dessutom gled Speedmax bättre trots avsevärt bättre fäste, så fästet var inte på bekostnad av glidet som det oftast brukar vara. Detta är nu bara min erfarenhet och skidplocket betyder säkert en del också, men Speedmax verkar ha bättre konstruktion och mer optimal placering av skinnen.

Link to comment
Share on other sites

Har peltonens infra X. En mycket bra skinskida, högt spann och väldigt slutstyva så går mycket bra att staka på. Använder nu bara dem oavset om ja söndagsåker eller kör ett stskpass. Sen har åtminståne mitt par riktigt bra spret fram och bak så de går fin fint i blött och i nysnö. Kan rekomendera dem!

Den billigare skinpro hörs det enbart gott om men inte provat dem själv, steget upp med infra x kan inte bli fel!

Link to comment
Share on other sites

Har peltonens infra X. En mycket bra skinskida, högt spann och väldigt slutstyva så går mycket bra att staka på. Använder nu bara dem oavset om ja söndagsåker eller kör ett stskpass. Sen har åtminståne mitt par riktigt bra spret fram och bak så de går fin fint i blött och i nysnö. Kan rekomendera dem!

Den billigare skinpro hörs det enbart gott om men inte provat dem själv, steget upp med infra x kan inte bli fel!

Vad tycker du om fästet då? Skinnet är ju kortare på Infra X än på Skin Pro. Kör du med move-bindning också?

Link to comment
Share on other sites

Kul med Peltonen! Verkar nu som att handlaren inte hade någon Infra X skin kvar för min vikt, hade nog gått på den annars. Får ingen rabatt om han ska beställa in den.

 

Provade speedmax i -3 grader, nydragna hårda spår i gammal konstsnö nu på morgonen. Glidet var bra, hade fäste i backarna. Sån där stakning när man gå hårt upp på tå och håller rejäl fart gick fint, kanske att det tog i någon gång lite utan att farten stördes nämnvärt. Stakning uppför backar gick fint också. 

 

Verkar som handlaren bara hade Speedmax kvar för min vikt/längd, får bra rabatt på den.

 

Så vill jag spara tid och tanke, får det nog bli den. Förtjänar inte riktigt en sådan bra skida bara, pinsamt i spåret. Och kanske 2000kr över budget även om det mer är ett hjärnspöke som släpper om tre veckor. Men skidan ska ju gå mycket och förhoppningsvis ett par vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om fästet då? Skinnet är ju kortare på Infra X än på Skin Pro. Kör du med move-bindning också?

Har inte movebindnungen, fästet är nog säkert känsligare än på en ”standard” skida, blir jag trött och börjar slarva med trampet då slinter den lätt. Men med move så fixas det ju lätt. Vid köp så tog jag en styvare skida så om jag vill ha ett säkert fäste så knäpper jag fram till +2, vid lösare spår typ +1 till noll och snöar det ordentligt kan jag gå ner till -1. Men glidet är alltid bra, brukar få kommentarer på att de glider bra trots att de är skin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...