Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanoja nordenskiöldsloppet 2019


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Linerhandskar är suveräna att ha med, tar nästan ingen plats och gör att man klarar ca 5 grader kallare. Körde med det hela loppet förra året med lillsport legend över första 16 milen och den lillsport tumvantar. Tänkte legend i år tills det blir kallt och sen ta på liner under.

 

Jag tror inte vinden blir så farlig, blir en jobbig mil innan vändningen men annars är man mest i skogen så borde vara ok skydd

Kör med det från start, förhindrar blåsor och skav på ett bra sätt också tycker jag, sedan kommer jag nog ha gummigrej man trär över, över liner och handske i handflatan för att hindra skav, fick rejäla blåsor första gången jag åkte, inte dom senaste två när jag kört såhär, får aldrig skav på Vasaloppet oavsett vad jag har på händerna, däremot är jag en handfryslort. 

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin U sickel, Primateria stålbårste åt alla håll, Julgransrill.

VG30 + VR45 invärmt. 

 

Räknar med -3 - -5 på natten

Men toppar av de resterande lagren på fredag

 

Batterier klara, Pannlampor redo, Vätskeryggan i ordning. Kan vi lika gärna starta i morgon??

Har du bestämt hur du gör med resterande lager (utan att jinxa prognosen som ligger)?

Link to comment
Share on other sites

Enl klart.se skall det vara -6 i starten och sen stiger tempen upp mot 0 och är +1 några tim mitt på dagen och från kl 18 är det minusgrader som håller sig hela natten, ingen nederbörd. Utan att ha sett snön känns det som klister ev. täckt med kallvalla, enbart burk känns som att det inte skulle räcka. Men ni har väl klart med vallningen nu och ligger och sover, men det finns ju alltid möjlighet att komplettera före start.

Får önska lycka till för både vakna och sovande Nordenskiöldsåkare !

Link to comment
Share on other sites

Kallburk räckte gott. Lämnade in till Skigo, perfekt fäste med deras röda burk. Kompletterade med mer röd burk en gång, och sedan Skigo blå burk under natten. Plogade i några av de längre backarna och det slet på fästet. Sista långa backen upp från Purkijaure fanns ingen kraft eller styrsel kvar i benen att trycka ner fästet med, men finns ingen valla i världen som hjälper mot det ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...