Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla ser fram emot Ski Tour 2020 i stersund - Trondheim

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja nordenskiöldsloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Hallå! Jag inser att nojjan inför vasaloppet var helt onödig. Varför nojja om vädret när man ska köra sprint liksom. Mycket roligare att noja om vädret inför NS. Om man väljer att köra, men det återstår att se. På prognosen.

Det enda fina är att vädret hinner vända flera gånger innan man är i mål. EDIT. Om man kommer i mål. Hur många bröt 2018?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Ett typiskt vårväder däruppe är minus på natten och sen plusgrader på dan. Nysnön är renare däruppe och fästvallningen lite annorlunda än i södra Sverige. Följ de vallningstips som ges av lokala vallare, så är chansen större att träffa rätt och det är väl Skigo som står för vallaservicen under loppet. Jag tycker deras burkvallor är bra, men har inte fått till det så bra med deras klister, föredrar Start klister däruppe och Swix här i söder.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Ha ha ha årets bästa tråd.

vi var 219 som tog oss i mål, 117 som bröt.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg
Ösregn i prognosen just nu. No panic, no panic

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

22 mil med klistervalla :)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Ska man titta på prognosen för fredag, lördag eller söndag  :ph34r:

Vilka orter tittar ni på?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Fredag-söndag kollar jag för att få lite hum om ingående väder också, sedan kan ju väder skifta fort så inget är ju hugget i sten när man väl är på plats.

Jokkan och Årrenjarka tittar jag på

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg
Jag kollade Njavve, men Tjåmotis är nog bättre eftersom det är ett ställe man behöver fäste. Propagandaväder igen :)

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Tjåmotiskontrollen är uppe på berget och byn Tjåmotis nere vid älven så det kan nog diffa lite där, kanske marginellt...

De kontroller som borde vara bäst att kolla vädret är nog Jokkmokk, Purkijaur, Randijaur, Granudden, Njavve och Årrenjarka. 

Märkligt väder i år här förresten, just nu stormar det och är 2 plusgrader, men det har kommit rätt bra med snö de senaste veckorna. Vi får hoppas på minusgrader natten mot lördag!

Mvh Jon

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Tjåmotiskontrollen är uppe på berget och byn Tjåmotis nere vid älven så det kan nog diffa lite där, kanske marginellt...

De kontroller som borde vara bäst att kolla vädret är nog Jokkmokk, Purkijaur, Randijaur, Granudden, Njavve och Årrenjarka. 

Märkligt väder i år här förresten, just nu stormar det och är 2 plusgrader, men det har kommit rätt bra med snö de senaste veckorna. Vi får hoppas på minusgrader natten mot lördag!

Mvh Jon

Tydligen kan man inte kolla vädret för Årrenjarka... Men vädret i Njavve bör vara hyfsat lika. Ser att de lovar rätt hård sydvästlig vind i byarna, det kommer märkas mest på Saggat, sjön mellan Njavve och Årrenjarka, sjön ligger i öst-västlig riktning så det kan bli lite motvind där på väg upp, medvind hemåt alltså:)

Men.... det är ju ännu en vecka kvar så detta kan nog hinna ändras.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Tydligen kan man inte kolla vädret för Årrenjarka... Men vädret i Njavve bör vara hyfsat lika. Ser att de lovar rätt hård sydvästlig vind i byarna, det kommer märkas mest på Saggat, sjön mellan Njavve och Årrenjarka, sjön ligger i öst-västlig riktning så det kan bli lite motvind där på väg upp, medvind hemåt alltså :)

Men.... det är ju ännu en vecka kvar så detta kan nog hinna ändras.

https://www.vackertv...njarka/tio-dygn

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Finns det valla att låna längs stationerna eller måste man ta med egen?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Finns det valla att låna längs stationerna eller måste man ta med egen?

Fästvalla finns på kontrollerna (skigo).

Jag tror på mina skins som prognosen ser ut nu.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg
Om det håller i sig nu med flera plus i början och snö halvvägs vad gör man då? Rugg? Blankt?

Får man riktig ifrysning är ju dagen över, jag vet inte om jag tror på täckt klistret när det är 7 mils åkning först. Ska man skrapa bort och täcka under loppet?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Vilka delar av banan är det riktiga diagonalbackar där man behöver fäste? Jag antar att man är extra diagonalsugen under återtåget..

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Ska jag vara extra nojjig för att jag är en usel stakare och beroende av fäste och vädret verkar vara växlande runt nollan och med snöfall? Eller ska jag vara nöjd med att vara långsam, så att jag lugnt kan invänta kvällskyla och snabbare spår? Ska jag nojja med ruggat eller mina Skintec, eller lita på att Skigo vet vad de gör med vallning på plats? Spänningen fortsätter!

mpettersson

mpettersson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

För mig lutar det åt pälsskidorna. Mycket talar för hårda glatta spår, för inte spårar dom väl om sista natten?

Ser ut som att det kan bli ganska friskt i vindbyarna. Vi får hoppas motvinden vänder till vi når Årrenjarka :)

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Ska jag vara extra nojjig för att jag är en usel stakare och beroende av fäste och vädret verkar vara växlande runt nollan och med snöfall? Eller ska jag vara nöjd med att vara långsam, så att jag lugnt kan invänta kvällskyla och snabbare spår? Ska jag nojja med ruggat eller mina Skintec, eller lita på att Skigo vet vad de gör med vallning på plats? Spänningen fortsätter!

har du köpt vallaservice?

PÅ kontrollerna får du valla själv men valla finns.

Jag kommer diagonala en hel del 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

har du köpt vallaservice?

PÅ kontrollerna får du valla själv men valla finns.

Jag kommer diagonala en hel del 

I valet o kvalet mellan päls och traditionella skidor med vallapaket ... måste bestämma mig snart ... .

Har inte åkt förut, men tycker banprofilen tyder på att det är ganska långa partier man troligen inte vill ha någon fästvalla under skidorna. Kanske åka första 5-6milen, den fem milen på sjöarna längst upp, och de sista fem milen utan fäste, och ha bra fäste på de tyngre partierna? Fast hur tungt det blir lär väl bero på vind och nederbörd också.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg

I valet o kvalet mellan päls och traditionella skidor med vallapaket ... måste bestämma mig snart ... .

Har inte åkt förut, men tycker banprofilen tyder på att det är ganska långa partier man troligen inte vill ha någon fästvalla under skidorna. Kanske åka första 5-6milen, den fem milen på sjöarna längst upp, och de sista fem milen utan fäste, och ha bra fäste på de tyngre partierna? Fast hur tungt det blir lär väl bero på vind och nederbörd också.

Det är ungefär så jag minns det, var lite slakmotor de sista milen men de gick i stort sätt att staka i -20 så borde vara toklätt med nuvaranade prognos.

Som det ändrar sig just nu lägger jag glidet hemma och bestämmer fäste kvällen innan.

Någon med lokalkännedom om hur snön brukar bli? Fram och tillbaka runt noll borde ju ge hårda spår i början i alla fall?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar