Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja nordenskiöldsloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Platt första 5-6 km sedan uppåt i 20 km, ganska stakvänligt men det är långt kvar så kan vara bra att ha lite fäste om man är osäker. 

Från km 75-120 är det platt sedan i slutet är det platt med några backar, då har du dock kört 200 km så om du orkar staka dem får du bestämma.

Stakar du Vasaloppet så borde det vara lugnt. Det kommer inte vara så kallt som förra året då en del fick diagonala ibland för att pumpa runt värmen i kroppen.

Jag är ur fas i träningsplanen så det blir diagonala uppför och försöka nyttja stakningen nedför och på platten.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Det är ungefär så jag minns det, var lite slakmotor de sista milen men de gick i stort sätt att staka i -20 så borde vara toklätt med nuvaranade prognos.

Som det ändrar sig just nu lägger jag glidet hemma och bestämmer fäste kvällen innan.

Någon med lokalkännedom om hur snön brukar bli? Fram och tillbaka runt noll borde ju ge hårda spår i början i alla fall?

En spårrapport på torsdag vore ju kalas. 

Blir stålsicklat utan nylonpolering, men fästet känns ju väldigt osäkert. 

davst946

davst946

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Hur tänker ni med struktur på skidorna, med tanke på hur prognosen ser ut just nu? Ett par plusgrader större delen av sträckan och lite färsk nysnö på de kallaste delarna. Är det läge att chansa på en grov struktur eller universal med rill?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Hur tänker ni med struktur på skidorna, med tanke på hur prognosen ser ut just nu? Ett par plusgrader större delen av sträckan och lite färsk nysnö på de kallaste delarna. Är det läge att chansa på en grov struktur eller universal med rill?

Universal med rill blir mitt val.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Nu ser det ut att blåsa friskt på lördag, upp till 20m/s i byarna. Från väst till öst. Vad betyder det för oss?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Nu ser det ut att blåsa friskt på lördag, upp till 20m/s i byarna. Från väst till öst. Vad betyder det för oss?

Sjön mot ÅrreNjarka kommer i så fall bli väldigt tuff. naturligtvis alla öppan partier på utvägen kan bli tuffa

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Man kanske ska skicka med kite utrustningen till vändningen alltså.

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Man kanske ska skicka med kite utrustningen till vändningen alltså.

Alltså jag packar en Wingsuit i ÅrreNjarkapåsen :)

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Är det nån som har köpt vallaservicen? Säger man till innan hur många lager fäste samt hur långt fram/bak dom ska lägga?

Känns ju annars som att det kan bli fel även om de har lagt på rätt fästvalla menar jag..

Robert Gladh

Robert Gladh

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Jag har faktiskt köpt servicen, trots att jag gillar att staka. Staka i motvind är ju lagom roligt så kan vara skönt att få lägga på lite fäste ifall det blir kris

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Fast fåste kan man väl lågga på i kontrollerna utan att köpa service som jag förstod det?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Fast fåste kan man väl lågga på i kontrollerna utan att köpa service som jag förstod det?

korrekt.

Finns valla i alla kontroller, dock fanns inte vallabänk i alla sist.

Blir det motvind så lägg på valla i Sågudden eller Njavve, om ni inte gjort det tidigare. Där mellan går banan på strandkanten så det kan bli tungt, och efter Njavve är det 1 mil väster ut utan skydd.

Om ni inte orkar staka. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Vilka vallatillverkare brukar komma med vallatips inför NS?

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Vad för typ av "reservbatterier" finns vid kontrollerna? Är det bara vanliga AA eller riktiga lithium-pannlampsbatterier?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Vad för typ av "reservbatterier" finns vid kontrollerna? Är det bara vanliga AA eller riktiga lithium-pannlampsbatterier?

AA och AAA vanliga var det sist

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Min erfarenhet är att vanliga AA och AAA-batterier klarar kyla bättre än motsvarande uppladdningsbara.

Mr Sundlöf

Mr Sundlöf

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Någon som har koll på spåren kanske kan tycka ngt om det är Swix vita Marathon som gäller? Borde väl inte vara så smutsiga spår i alla fall så man bör ta den svarta. Eller har omvandlingen av snön med plusgrader på dagarna gjort att svart är bättre?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 120 inlägg

Utan att veta hur det är på plats så får du nog räkna med att plusgrader på dagarna och minus på nätterna gör att det kommer mer smuts eftersom den ansamlas när snön smälter. Kör man dessutom 22 mil så får man nog dessutom räkna med att man kommer att åka över en hel del smuts totalt sett. Om det sen stämmer i praktiken vet jag inte...

Barriklister

Barriklister

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Trodde att man testat och hade koll på bitarna men flippar ur nu ang. klädseln.

Planen var tävlingsdräkt, vindkalling och hybridullställ. Nått som fungerat i vasatempo i -4 till -10. Tänkte att det blir perfekt i den kommande snällare åkningen under morgon och dag.

Sedan palta på sig lite mer halvvägs eller vid 159k. men..

Har noll erfarenhet av stadig motvind med tävlingsdräkt timtals för se vad som fungerar. Saknar underställ med windstopper/paneler..

Frågan är!

Hur ser ni på vinden och vad den kyler ned? Tänker mest på om ni vässar med ett tredje lager även fast temperaturen visar tämligen snällt som det ser ut nu.

Vill verkligen inte panga på mig värmajackan..

Dubbla underställ? Ett värmande och ett svalt tunt?

Blåa lår i färd mot köttsoppa..

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Vinden oroar mest, ja.
Jag har inget bra svar men lägger extravarma ullunderställströjan i första depån. Startar med R-90 Winter jackan som är vindtät framtill, medium ullunderställ topp och botten, ulltights. Tar strippade vätskeryggan från start med extra buff, extra tunn ullmössa och overstraps för att kunna anpassa mig. Reservtrugor och värmekuddar också i ryggan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar