Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder och vallanoja nordenskiöldsloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Det blir två lager med vindstopper i yttre, både tights och överdel. Jag antar att tempot kommer likna ett långpass i bästa fall så risken för överhettning känns väldigt liten, speciellt om motvinden faller in..

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Kuzmin U sickel, Primateria stålbårste åt alla håll, Julgransrill.

VG30 + VR45 invärmt. 

Räknar med -3 - -5 på natten

Men toppar av de resterande lagren på fredag

Batterier klara, Pannlampor redo, Vätskeryggan i ordning. Kan vi lika gärna starta i morgon??

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg
Linerhandskar är suveräna att ha med, tar nästan ingen plats och gör att man klarar ca 5 grader kallare. Körde med det hela loppet förra året med lillsport legend över första 16 milen och den lillsport tumvantar. Tänkte legend i år tills det blir kallt och sen ta på liner under.

Jag tror inte vinden blir så farlig, blir en jobbig mil innan vändningen men annars är man mest i skogen så borde vara ok skydd

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Kör med Hestra Ergo grip, stoppar liner i ryggan, men tror inte jag behöver använda dem, 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Nojar mest över windstopper. Windstopper i understället kan bli sjukt varmt, och då är det svårt att byta. Windstopper ytterst är lite bylsigare. Gissar det är på hemvägen jag är trött och har svårare att generera värme, men då har jag ju medvind. Får väl välja det ena och lämna det andra vid lämplig kontroll längs vägen?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Nätbrynja, underställ skidjacka upptill, Långa kompressions XC strumpor, underställ, vindkallingar skidbyxor nedtill. Ska räcka. ev så en fleeceduk på bröstkorgen, tillklippt fleecetyg, på ditvägen.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Får man noja över sjukdom här också? Har haft kräkfestival hemma senaste dagarna..

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Är det någon som vet vad skigos vallaservice innebär? Utöver preppen innan start, får man hjälp i några kontroller eller är det att stanna och valla själv som gäller?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Får man noja över sjukdom här också? Har haft kräkfestival hemma senaste dagarna..

Urk, du har inte bokat boende på vandrarhemmet hoppas jag?
Nä, fy för att oroa sig över att när som helst börja kasta upp...

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg

Är det någon som vet vad skigos vallaservice innebär? Utöver preppen innan start, får man hjälp i några kontroller eller är det att stanna och valla själv som gäller?

Fattar jag rätt så ingår att de fixar skidorna även vid kontrollerna om du köpt prepp, men gissar att det inte är alla ställen de har folk.

Vi som vallar själva för göra det under loppet också.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Enligt Wolfgang: Randijaur, ÅrreNjarka och Purkijaur.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg

Linerhandskar är suveräna att ha med, tar nästan ingen plats och gör att man klarar ca 5 grader kallare. Körde med det hela loppet förra året med lillsport legend över första 16 milen och den lillsport tumvantar. Tänkte legend i år tills det blir kallt och sen ta på liner under.

Jag tror inte vinden blir så farlig, blir en jobbig mil innan vändningen men annars är man mest i skogen så borde vara ok skydd

Kör med det från start, förhindrar blåsor och skav på ett bra sätt också tycker jag, sedan kommer jag nog ha gummigrej man trär över, över liner och handske i handflatan för att hindra skav, fick rejäla blåsor första gången jag åkte, inte dom senaste två när jag kört såhär, får aldrig skav på Vasaloppet oavsett vad jag har på händerna, däremot är jag en handfryslort. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Kuzmin U sickel, Primateria stålbårste åt alla håll, Julgransrill.
VG30 + VR45 invärmt. 

Räknar med -3 - -5 på natten
Men toppar av de resterande lagren på fredag

Batterier klara, Pannlampor redo, Vätskeryggan i ordning. Kan vi lika gärna starta i morgon??

Har du bestämt hur du gör med resterande lager (utan att jinxa prognosen som ligger)?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Har du bestämt hur du gör med resterande lager (utan att jinxa prognosen som ligger)?

Utan jinxa så VR 45 4 lager till.

stavbrottet

stavbrottet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Här har skigo lagt upp vallatips inför loppet.

https://www.skigo.se...sloppet-lordag/

Lycka till alla ni som kör på lördag!

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Och om man inte ska valla med Skigo utan Swix?

Förövrigt så var det sjukt blött och mjukt i spåren kring målgången i Jokkmokk idag, väldigt mycket skräp också...

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

runt kl 3 när jag hoppas komma i mål är det minusgrader :) så då kommer det vara hårt på upploppet 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Enl klart.se skall det vara -6 i starten och sen stiger tempen upp mot 0 och är +1 några tim mitt på dagen och från kl 18 är det minusgrader som håller sig hela natten, ingen nederbörd. Utan att ha sett snön känns det som klister ev. täckt med kallvalla, enbart burk känns som att det inte skulle räcka. Men ni har väl klart med vallningen nu och ligger och sover, men det finns ju alltid möjlighet att komplettera före start.

Får önska lycka till för både vakna och sovande Nordenskiöldsåkare !

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 526 inlägg

Kallburk räckte gott. Lämnade in till Skigo, perfekt fäste med deras röda burk. Kompletterade med mer röd burk en gång, och sedan Skigo blå burk under natten. Plogade i några av de längre backarna och det slet på fästet. Sista långa backen upp från Purkijaure fanns ingen kraft eller styrsel kvar i benen att trycka ner fästet med, men finns ingen valla i världen som hjälper mot det ...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Det vart ok med skin. Väldigt skönt att inte ha vallafrustration i huvudet ovanpå allt annat där inne.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar