Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanoja nordenskiöldsloppet 2019


oxberg

Recommended Posts

Hallå! Jag inser att nojjan inför vasaloppet var helt onödig. Varför nojja om vädret när man ska köra sprint liksom. Mycket roligare att noja om vädret inför NS. Om man väljer att köra, men det återstår att se. På prognosen.

 

Det enda fina är att vädret hinner vända flera gånger innan man är i mål. EDIT. Om man kommer i mål. Hur många bröt 2018?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett typiskt vårväder däruppe är minus på natten och sen plusgrader på dan. Nysnön är renare däruppe och fästvallningen lite annorlunda än i södra Sverige. Följ de vallningstips som ges av lokala vallare, så är chansen större att träffa rätt och det är väl Skigo som står för vallaservicen under loppet. Jag tycker deras burkvallor är bra, men har inte fått till det så bra med deras klister, föredrar Start klister däruppe och Swix här i söder.

Link to comment
Share on other sites

Tjåmotiskontrollen är uppe på berget och byn Tjåmotis nere vid älven så det kan nog diffa lite där, kanske marginellt...

De kontroller som borde vara bäst att kolla vädret är nog Jokkmokk, Purkijaur, Randijaur, Granudden, Njavve och Årrenjarka. 

Märkligt väder i år här förresten, just nu stormar det och är 2 plusgrader, men det har kommit rätt bra med snö de senaste veckorna. Vi får hoppas på minusgrader natten mot lördag!

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Tjåmotiskontrollen är uppe på berget och byn Tjåmotis nere vid älven så det kan nog diffa lite där, kanske marginellt...

De kontroller som borde vara bäst att kolla vädret är nog Jokkmokk, Purkijaur, Randijaur, Granudden, Njavve och Årrenjarka. 

Märkligt väder i år här förresten, just nu stormar det och är 2 plusgrader, men det har kommit rätt bra med snö de senaste veckorna. Vi får hoppas på minusgrader natten mot lördag!

Mvh Jon

Tydligen kan man inte kolla vädret för Årrenjarka... Men vädret i Njavve bör vara hyfsat lika. Ser att de lovar rätt hård sydvästlig vind i byarna, det kommer märkas mest på Saggat, sjön mellan Njavve och Årrenjarka, sjön ligger i öst-västlig riktning så det kan bli lite motvind där på väg upp, medvind hemåt alltså:)

Men.... det är ju ännu en vecka kvar så detta kan nog hinna ändras.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen kan man inte kolla vädret för Årrenjarka... Men vädret i Njavve bör vara hyfsat lika. Ser att de lovar rätt hård sydvästlig vind i byarna, det kommer märkas mest på Saggat, sjön mellan Njavve och Årrenjarka, sjön ligger i öst-västlig riktning så det kan bli lite motvind där på väg upp, medvind hemåt alltså :)

Men.... det är ju ännu en vecka kvar så detta kan nog hinna ändras.

https://www.vackertvader.se/%C3%A5rrenjarka/tio-dygn

Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara extra nojjig för att jag är en usel stakare och beroende av fäste och vädret verkar vara växlande runt nollan och med snöfall? Eller ska jag vara nöjd med att vara långsam, så att jag lugnt kan invänta kvällskyla och snabbare spår? Ska jag nojja med ruggat eller mina Skintec, eller lita på att Skigo vet vad de gör med vallning på plats? Spänningen fortsätter!

Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara extra nojjig för att jag är en usel stakare och beroende av fäste och vädret verkar vara växlande runt nollan och med snöfall? Eller ska jag vara nöjd med att vara långsam, så att jag lugnt kan invänta kvällskyla och snabbare spår? Ska jag nojja med ruggat eller mina Skintec, eller lita på att Skigo vet vad de gör med vallning på plats? Spänningen fortsätter!

 

har du köpt vallaservice?

PÅ kontrollerna får du valla själv men valla finns.

 

Jag kommer diagonala en hel del 

Link to comment
Share on other sites

har du köpt vallaservice?

PÅ kontrollerna får du valla själv men valla finns.

 

Jag kommer diagonala en hel del 

I valet o kvalet mellan päls och traditionella skidor med vallapaket ... måste bestämma mig snart ... .

Har inte åkt förut, men tycker banprofilen tyder på att det är ganska långa partier man troligen inte vill ha någon fästvalla under skidorna. Kanske åka första 5-6milen, den fem milen på sjöarna längst upp, och de sista fem milen utan fäste, och ha bra fäste på de tyngre partierna? Fast hur tungt det blir lär väl bero på vind och nederbörd också.

Link to comment
Share on other sites

I valet o kvalet mellan päls och traditionella skidor med vallapaket ... måste bestämma mig snart ... .

Har inte åkt förut, men tycker banprofilen tyder på att det är ganska långa partier man troligen inte vill ha någon fästvalla under skidorna. Kanske åka första 5-6milen, den fem milen på sjöarna längst upp, och de sista fem milen utan fäste, och ha bra fäste på de tyngre partierna? Fast hur tungt det blir lär väl bero på vind och nederbörd också.

Det är ungefär så jag minns det, var lite slakmotor de sista milen men de gick i stort sätt att staka i -20 så borde vara toklätt med nuvaranade prognos.

 

Som det ändrar sig just nu lägger jag glidet hemma och bestämmer fäste kvällen innan.

 

Någon med lokalkännedom om hur snön brukar bli? Fram och tillbaka runt noll borde ju ge hårda spår i början i alla fall?

Link to comment
Share on other sites

Platt första 5-6 km sedan uppåt i 20 km, ganska stakvänligt men det är långt kvar så kan vara bra att ha lite fäste om man är osäker. 

Från km 75-120 är det platt sedan i slutet är det platt med några backar, då har du dock kört 200 km så om du orkar staka dem får du bestämma.

 

Stakar du Vasaloppet så borde det vara lugnt. Det kommer inte vara så kallt som förra året då en del fick diagonala ibland för att pumpa runt värmen i kroppen.

 

Jag är ur fas i träningsplanen så det blir diagonala uppför och försöka nyttja stakningen nedför och på platten.

Link to comment
Share on other sites

Det är ungefär så jag minns det, var lite slakmotor de sista milen men de gick i stort sätt att staka i -20 så borde vara toklätt med nuvaranade prognos.

 

Som det ändrar sig just nu lägger jag glidet hemma och bestämmer fäste kvällen innan.

 

Någon med lokalkännedom om hur snön brukar bli? Fram och tillbaka runt noll borde ju ge hårda spår i början i alla fall?

 

En spårrapport på torsdag vore ju kalas. 

Blir stålsicklat utan nylonpolering, men fästet känns ju väldigt osäkert. 

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni med struktur på skidorna, med tanke på hur prognosen ser ut just nu? Ett par plusgrader större delen av sträckan och lite färsk nysnö på de kallaste delarna. Är det läge att chansa på en grov struktur eller universal med rill?

Universal med rill blir mitt val.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...