Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Önskar tips på rullskid-rundor i Stockholm (centralt eller...)


enannanman

Recommended Posts

Jag jobbar en hel del i Stockholm nu för tiden och funderar på att plocka med mig rullskidorna.

Frågan är bara var tusan jag kan åka.

Har varit ute och kollat mig omkring men det är en salig blandning på betong, grus, kullersten, höga kanter, smala cykelbanor... Finns det något bättre tro?

 

Jag bor på hotell i centrala Stockholm.

Det bästa hade varit en runda någonstans i city (10-20 km) men i värsta fall kan jag sätta mig på tunnelbanan/pendeln om det krävs. Hade dock gärna sluppit eftersom jag då måste ha med mig grejer jag måste lägga ifrån mig någonstans. Skor t.ex.

 

Så... Tips på en bra runda mottages tacksamt. 

Link to comment
Share on other sites

Ta tunnelbanan till Brommaplan. Därifrån åker du rullskidor ut mot Drottningholms slott på cykel- och gångbanor. Svänger du höger efter slottet mot Lovö kyrka får du en fin asfaltsväg i vackert landskap. När du kommer tillbaka ner på cykelbanan efter ha åkt förbi Drottningholms GK kan du svänga tillbaka mot Brommaplan, blir en sträcka på 13-14km. Eller så kör du från Brommaplan hela vägen till ICA Skå och tillbaka, cykel- och gångbana hela vägen. Åker du även runt Lovö Kyrka blir den sträckan nästan 40km skulle jag tro. Lycka till  :)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på cykelkaoset på cykelbanorna i city skulle jag inte ge mig på att åka där (någon som kan dementera olämpligheten?). Populärt med "kullerstensdekorationer". Jag känner bara till åkning i västerort. Tar du tunnelbanan mot Vällingby och kliver av vid Brommaplan kan du antingen åka ut mot Drottningholm och få ihop en tremilstur om du åker vidare ut på Färingsö. Tror det ska vara grusfritt nu.

Eller åker man cykelbanan längs bergslagsvägen 9 km till Hässelby och vänder. Några rondeller, annars ganska störningsfri åkning. Sopsaltat så det går att åka året runt.

Link to comment
Share on other sites

Många åker rullskidor från södra Stockholm till norra så nog går det att ta sig runt i stan, men jag har själv inte testat.

 

En klassiker är väl Ekerö. Dit kan du köra på cykelbanor från exempelvis Thorildsplan om du inte åker ut med bussen. Har själv inte kört så mycket där. Platt som sjuttsingen skulle jag säga.

 

Om du vill sträcka ut lite så kan man utan större besvär åka från Danderyds sjukhus/Mörby till Lindholmen längs Roslagsbanan. Det är en sväng på drygt 2 mil och orkar man inte vända och köra tillbaka kan man ju ta tåget.

 

 

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ekerö är väl klassikern, men det går att åka även i österut.

 

Från t-bana Ropsten eller Universitetet kan du åka runt Norra Djurgården/Stora skuggan/Universitetet i lite varianter i en slinga på runt en nästan platt halvmil. (De riktigt tuffa sätter på trögaste hjulen och kör stakintervall upp till Fiskartorpsbacken, men det är mer än vad jag klarar). Eller så sätter du på dig rullskidorna vid Tekniska Högskolan och stakar ut förbi Roslagtull till Universitetet. 

 

Från t-bana Ropsten kan du åka över Lidingöbron, fortsätta Norra Kungsvägen till Lidingövallen, och därifrån vidare. massor med cykelbanor på Lidingö. Jag brukar ta Norra Kungsvägen, Zetterbergsvägen, ner bakom Kyrkan, ut förbi Ekholmsnäs, runt Gåshaga, tillbaka Södra Kungsvägen, Kottlavägen, Vasavägen, Läroverksvägen, så slipper jag skymda backar. Finns säkert bättre alternativ för den som kan Lidingö. 

 

Från Karlaplan eller Djurgårdsbron kan du ta dig ut till Kaknäs och vidare ut på östra delarna av Djurgården, där finns gott om lugna småvägar.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt på Djurgården några gånger och det är inte så dumt. Men en stark rekommendation är då att åka tidigt innan trafiken kommer igång ordentligt. Har själv åkt ut ifrån centrala Stockholm vid, typ, 6-tiden och sen åkt kommunalt tillbaka mtp att trafiken kommit igång. Att åka rullskidor ut fungerar som sagt om man är tidigt ute och är lite stabil på skidorna för det är ju lite korta partier med kullersten här och var. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Puffar upp den här frågan.
Vad har ni för favoritplatser i Stockholmsområdet för rullskidor? Men tanke på hur mycket trafikarbeten det varit i Stockholm de senaste åren kan det ju ha hänt en del sen sista tipset, våren 2019. Breda fina cykelbanor utan för mycket korsningar ...  :wub:  Ett plus är ju om man kan ta sig dit kommunalt.

Link to comment
Share on other sites

Visserligen en bit utanför stan, men gamla nynäsvägen från västerhaninge mot nynäshamn är bra. Relativt lite trafik och en markerad cykelled (nynäsleden). Brukar också ta en en runda från södermalm ->flaten->älta->hellasgården->sickla ->söder. Går också att vika av precis innan älta och ta sig under tyresövägen till gudöbroleden för att svänga tillbaka in mot stan vid lidl (torfastleden) ->gamla nynäsvägen->södermalm.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...