Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur lång skate stavar har ni till remifästning


drivernicke

Recommended Posts

Har precis köpt lite längre skatestavar och ska testa innan jag kapar.
Dom är nu 11 cm längre till rem i fästning än klassiska
är 194 lång med pjäxor på. Har mellan 160-160,5 beroende på truga på klassiska
och nu alltså 171 till remifästning.
Hur mycket längre skate stav har ni som är medelgoda till bättre åkare på skate?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu varit ut och testat mina nya skate stavar. Kändes konstigt nog inte för långa på någotsätt. Så jag tänker inte kapa
dom i år i alla fall på det lilla som är kvar av skate åkningen på elljusspår och myrar. Har ju åkt så lite skate denna säsong 3 mil med gårdagens åkning medräknad,  blir lite kontraster med 116 mil klassiskt var av 90% stakning.

Traser:
Du ska gångra med 0.83 som är FIS-regeln när du mäter din längd med pjäxorna på. Avrunda nedåt för säkerhetsskull
och mät i underkant på remmens infästning. Använder du t.ex. större trugor ibland så kan staven bli 0.5-0.7 cm längre så ha med det i åtanke om du åker lopp.

För skate finns det som tur va ännu ingen regel hur långa stavar man får ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu varit ut och testat mina nya skate stavar. Kändes konstigt nog inte för långa på någotsätt. Så jag tänker inte kapa

dom i år i alla fall på det lilla som är kvar av skate åkningen på elljusspår och myrar. Har ju åkt så lite skate denna säsong 3 mil med gårdagens åkning medräknad,  blir lite kontraster med 116 mil klassiskt var av 90% stakning.

 

Traser:

Du ska gångra med 0.83 som är FIS-regeln när du mäter din längd med pjäxorna på. Avrunda nedåt för säkerhetsskull

och mät i underkant på remmens infästning. Använder du t.ex. större trugor ibland så kan staven bli 0.5-0.7 cm längre så ha med det i åtanke om du åker lopp.

 

För skate finns det som tur va ännu ingen regel hur långa stavar man får ha.

 

Jo, är det inte så att de inte får vara längre än din kroppslängd?

Och skidor har väl också nån restriktion, typ max 10cm kortare än kroppslängd, fast det blir ju inte optimalt med för korta lagg.

Link to comment
Share on other sites

Exakt lydelse:

343.8.1 Vid tävlingar i klassisk teknik får stavlängden vara högst 83 % av
skidåkarens kroppslängd. Vid tävlingar i fri teknik får
stavlängden vara högst 100 % av skidåkarens kroppslängd.
Kroppslängden mäts med skidpjäxorna påtagna när åkaren står på
en plan yta. Stavlängden mäts från stavspetsen upp till
handremmens överkant där den fäster i handtaget.
Alla mätningar skall avrundas i hela centimeter enligt följande:
Mindre än 0,5 cm avrundas nedåt, 0,5 cm och högre avrundas
uppåt.

 

https://www.skidor.com/globalassets/langdakning/dokument/tavlingarrangemang/regler/2018/tavlingsregler-langdakning-2018.pdf

 

Och angående längd på skateskidor hittade jag inget så det stämmer nog inte.

Link to comment
Share on other sites

larsbern

På sidan 157 i dokumentet du hänvisade till står det om regler för skidor. De får inte vara mer än 100mm kortare än åkarens längd, de får inte väga mindre än 750 g/paret.

 

Längst ner på s159 står det att en stav inte får ha fjädrar. Hur räknas då tex staffanstaven vid tävling?

Link to comment
Share on other sites

Bra hade på känn ände att den fanns en övre gräns på stavlängden för skate, kommer nog aldrig åka med
längre än 175 cm i mitt fall, men shit va bra att staka med dom uppför när det är lite löst man sjunker ner mindre och får staven fint lite bakom pjäxan. Förstår varför Elliaseen körde med det för några år sedan innan det vart förbjudet.

Gör inte dämpningen i Staffanstaven att man får sämre kraft i backen och bakåt så man kommer framåt något sämre, staven borde väl också vara något tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...