Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rak kurs


Volevodin

Recommended Posts

Finns det några rullskidor som går rakt eller drar alla mer eller mindre åt sidan. Känns otryggt nerför när någon skida börja dra lite och man inte har kontroll över situationen. 

Förutom att knacka och försöka justera riktningen, finns det någon annan lösning ? Platta hjul, trehjulingar, pjäxor med sidorstöd eller vad ?

Link to comment
Share on other sites

Många möjliga faktorer till att skidorna inte är kursstabila, som konstaterats i ämnet över tid, om man tittar efter. Nu har jag hittat en till! Dåliga lager. Hade lager som hade rostat och var tröga. När jag bytt lager var skidorna väsentligt mer kursstabila igen. Det blir som när man svänger en stridsvagn. Bromsar man vänster band så uppstår krafter som vill svänga ekipaget till vänster..

Link to comment
Share on other sites

Finns det några rullskidor som går rakt eller drar alla mer eller mindre åt sidan. Känns otryggt nerför när någon skida börja dra lite och man inte har kontroll över situationen. 

Förutom att knacka och försöka justera riktningen, finns det någon annan lösning ? Platta hjul, trehjulingar, pjäxor med sidorstöd eller vad ?

Jag gissar att det inte är skidan i sig som drar utan ojämnt tryck. På snö märker du det inte då spåret justerar. Jag har åkt mer klassiskt mellan spåren eller på skejtbädd för att utveckla tekniken

Link to comment
Share on other sites

Jag har rosa fram och gummi bak och det blev inte bättre efter bytet till gummi bak. (carbonfibre) Min Marwe drog visserligen snett sista åren pga snedslitna hjul, men de var iaf inte så vingliga som dessa hjul. (runda) Backar till trehjulingarnas tid, så var de visserligen baktunga, men kan inte komma ihåg att de drog snett, åkte tom i halt underlag. Nu kanske mitt problem löser sig av sig själv, då min vänstra fot svullnar och inte mår bra av rullskidåkning, dvs att jag tvingas låta rullskidorna stå.

Men jag startade inte den här tråden bara för min egen skull, då vi tidigare diskuterat frågan om sneddragning och då verkade det vara ett problem för många.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske mitt problem löser sig av sig själv, då min vänstra fot svullnar och inte mår bra av rullskidåkning, dvs att jag tvingas låta rullskidorna stå.

 

Nu blir jag ju lite intresserad, varför svullnar din fot upp av rullskidåkning? Det är nog där jag skulle leta för att hitta mina besvär om det var min fot...

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag ju lite intresserad, varför svullnar din fot upp av rullskidåkning? Det är nog där jag skulle leta för att hitta mina besvär om det var min fot...

Om det vore så enkelt, så skulle jag givetvis kunna åtgärda det. Nu har jag haft besvär med mitt vänsterben i flera år, ibland har det varit bättre, sen har det blivit sämre. Först var det lokaliserat till bara foten med stelhet i senorna och sista året har svullnad tillkommit,  som dock gått ner efter träning. På morgnarna är jag stel från knäet och ner i foten troligen pga att någon nerv kommit i kläm under natten. Min bror har liknande symptom och min syster har konstaterad spinal stenos, vilket jag misstänker att det kan vara början till hos mig. Förenklat innebär spinal stenos att diskarna sjunkit ihop i ländryggen och nerver kommit i kläm, vilket orsakar domningar och sämre funktion i benet. Min syster har en korsett, som lindrar domningar och stelhet i benet, vilket kan bli aktuellt att testa för min del. Har dock inte sökt läkare än, men om dagens

besvär i foten inte ger med sig kan det bli aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

OK, men du har inte funderat på att söka hjälp för detta? Blir ju knappast bättre av att avvakta och gissa vad man har för problem. Tror nog en sjukgymnast kan initialt göra mer än en läkare, sen är det klart blir det operation så måste man ju gå vidare...

Är själv sjukgymnast

Link to comment
Share on other sites

OK, men du har inte funderat på att söka hjälp för detta? Blir ju knappast bättre av att avvakta och gissa vad man har för problem. Tror nog en sjukgymnast kan initialt göra mer än en läkare, sen är det klart blir det operation så måste man ju gå vidare...

Är själv sjukgymnast

Min syster (fd läkare) har avvaktat med operation, då ett ingrepp vid spinal stenos är ett riskfyllt  och kan ge ett större rörelsehinder än före operationen. Jag skall be min syster undersöka benet vid nästa besök och höra vad hon tror att det är och om jag bör gå vidare för ytterligare undersökning.

Link to comment
Share on other sites

Men nu var inte avsikten med den här tråden att behandla mina fysiska defekter utan försöka komma fram till vilka rullskidor, som är bäst för att att ge optimal balans och rak kurs.  Om dessa skidor inte finns borde rullskidkonstruktörer sätta sig ner och försöka ta fram dessa skidor, tror att det finns ett behov på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Nja säger jag. Alla rullskidor går rakt om man bankar på dom. Vägen är ju sällan rak eller platt i sidled. Man kompenserar ju konstant för detta mer eller mindre medvetet genom att vinkla skidorna för att åstadkomma mjuka svängar etc. I högre fart blir en del gummihjul instabila för att de inte hinner återfå sin runda form för att de snurrar för fort och känns därmed svampiga. Det problemet är mindre med hårda hjul, typ röda PU.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har en idé hur man skulle kunna få skidorna att gå rakt, men idén är otestad, så jag vet inte om den fungerar i verkligheten.

Får se om teori och verklighet stämmer överens, annars är det bara att kasta testobjektet på sophögen. Jag vill dock inte avslöja idén, innan den är testad, så att ingen kan stjäla den och göra den till sin egen. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Du ska få en ide av mig helt gratis. Problemet är ju att gaffeln är styv. Gör man en ledad gaffel och en upphängning som gör att hjulet alltid strävar mot centrum så har du en skida som alltid går rakt. Om det är bättre vet jag inte..

Det var en idé, som borde testas, men min idé är en annan.

Link to comment
Share on other sites

Din superide måste vara värd många pulverburkar så hemlighetsfull som du är. Jag håller på att lansers en egen pulverserie förresten. Den ska heta Scarface. Plus-varianten heter ”My little friend”. Minusvarianten heter ”Every day above ground is a good day”. Ni kan ju gissa vad nollvarianten ska heta..
Link to comment
Share on other sites

Är inte problemet den som står på :)

Jag är rätt kass på rull, men upplever inte problemet på vare sig min billiga alpina eller elpex. Min billiga alpina har en mer lös känsla med sin lite rundade hjul nedan elpex känns mer riktningsstabila. Men det beror nog på hur stabil man är i fotleden och hur mycket man supinerar i staktaget. Jag står lite mer på det inre benet än det i vägrenen. Däremot kan elpex bli mer nervösa om man kör över vita streck eller småsprickor. I riktigt hög fart brukar jag frikoppla det benet som ska skramla över sprickor lite och flytta tyngdpunkten lite. Men supinerar man vid fel tillfälle i staktaget så är det nog inge bra på rull.

 

Man bör nog lägga till att sladdriga uttjänta pjäxor är ingen höjdare och köra i, ligger foten löst och snett i pjäxan finns det ingen kontroll. Jag kör med kombipjäxor och det känns stabila och staka i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...