Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träningsupplägg på Skierg?

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg

Att erga mej igenom en hel vasaloppssändning är inget jag har testat, men jag gjorde det för några veckor sedan framför 50k VM 2013. Jag drog 30k på 2:09:20. Sedan upptäckte jag att någon lagt ut samma lopp med norska kommentatorer, så då blev man ju sugen på att göra om samma med den versionen. Det blev 30,5k på 2:10:00.

Noterbart är att NRK missade att direktsända Colognas fall pga att de visade en publikintervju just då. Man ser precis när det händer utifrån reaktionerna från publiken. Alla på läktaren reagerar utom han som blir intervjuad och NRK-reportern.

Du håller bra fart! Du blir giftig till vintern:).

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

För mängdträning
Vad är lagom
Testade idag
6 km i 53min/ milen fart

Ska jag öka km eller köra Intervall 5 km vila 5 km
Pulsen låg på 85% vill helst ligga undre 70% men det kommer väl

Mål  VL på 7.30-8h

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 372 inlägg
Det är lättare att bedöma från led än tid, sen spelar vikten också roll. Så svårt att bedöma var du "borde" ligga.

Börja med att bli komfortabel innan du ökar längd eller kör intervaler. Vill du ha lite tyngre pass är mitt tips är att börja med att lägga in snabbare partier på kanske 30s till en minut. När du kan göra det och direkt efter varje kan hålla ditt ursprungstempo med stabil ansträngning kan du börja fundera på intervaller.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Körde ett test pass idag. 2km uppvärmning motstånd 4. Test 5km i konstant fart plus minus 5s per 500m på tempot. Motstånd 8 fick en slut tid på 20.14 på 5km testet. Sen 2km ner varvning motstånd 4. Här svårt att se hur bra detta är. Aldrig testat detta innan på stakmaskin. Normal kroppsbyggnad Längd 181 och väger 75kg.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Körde ett test pass idag. 2km uppvärmning motstånd 4. Test 5km i konstant fart plus minus 5s per 500m på tempot. Motstånd 8 fick en slut tid på 20.14 på 5km testet. Sen 2km ner varvning motstånd 4. Här svårt att se hur bra detta är. Aldrig testat detta innan på stakmaskin. Normal kroppsbyggnad Längd 181 och väger 75kg.

Det är bra! tittar man enligt Wickströms föredömliga tabell motsvarar detta ungefär led tre i vasaloppet.

https://erikwickstro...enklare-tabell/

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
#veckansskiergpass på insta. Där kan man få inspiration till sina intervaller

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Det är bra! tittar man enligt Wickströms föredömliga tabell motsvarar detta ungefär led tre i vasaloppet.
https://erikwickstro...enklare-tabell/

Nybörjarfråga
Hur kan 5km ski erg motsvara ett helt VL?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Det är ju så många tester fungerar, förutsatt att du även tränar uthållighet. Tycker dock att det där är aptråkigt så jag har otroligt svårt att köra mer än korta intervaller i en skierg

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Det är ju så många tester fungerar, förutsatt att du även tränar uthållighet. Tycker dock att det där är aptråkigt så jag har otroligt svårt att köra mer än korta intervaller i en skierg

Jo, visst är det trist,, men jämfört att sitta på en gymcykel så är ski erg skitkul.

så nu när jag bygger mängd,, ska jag sikta på 60 min eller intervaller 5x10min

eller köra 1h men 1 min intervaller inlaggda?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg
Mängd bygger du på rullskidor, 2h lugnt

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Nu körde jag 5km på 8ans
5.21/km
Puls 132-136
181 cm och för dagen 187kg

Vad säger detta?

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Nu körde jag 5km på 8ans
5.21/km
Puls 132-136

Vad säger detta?

Vet inte riktigt vad du menar med 5.21/km. Vad blev din sluttid på testet? 5.21/km = 26m 45 sekunder?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

Nu körde jag 5km på 8ans
5.21/km
Puls 132-136

Vad säger detta?

Att du är ganska tung :)

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Vet inte riktigt vad du menar med 5.21/km. Vad blev din sluttid på testet? 5.21/km = 26m 45 sekunder?

Japp, 26m 44 sec

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Att du är ganska tung :)

jo,, fast en etta hit eller dit,, 87kg givetvis

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 069 inlägg

Världsmästaren på 100 meter Skierg, Eddie Hall, väger nog 187 kg!  :)

Jag tycker det är intressantare att sätta displayen på watt, då kan man förbättra sig watt för watt. Med tid blir det svårare och svårare att plocka sekunder. För det är betydligt svårare att ta sig från t.ex 2:00-tempo till 1:50 än från 2:10 till 2:00, krävs mycket mer watt.

För 5000 meter gäller:

26:44 motsvarar 85 watt.

20:00 motsvarar 202,5 watt.

17:10 motsvarar 320 watt.

Över 300 watt på 5000 meter är nog vad som krävs (kanske mer) för en 180 cm person på 80 kg för att vara med och spurta på Vasaloppet. Jerry Ahrlin drog t.ex15 km på 51:20 (323 watt i snitt) ifjol höst men han är ju ganska lång och tung.

Här kan man räkna lite:

https://www.concept2...pace-calculator

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Fast du menar nog att det är svårare att ta sig till 1.50. Det tycker iaf jag

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 069 inlägg

Fast du menar nog att det är svårare att ta sig till 1.50. Det tycker iaf jag

Ja tänkte rätt men skrev fel.  :D

Ändrade nu.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Japp, 26m 44 sec

Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

Ok tack
Nu låg jag ju i snack tempo kan säkert kapa minst 2 min redan nu.
Ska motståndet stå på just 8 a?
8a är aningen tungt , 7an passar mig mycket bättre.

Sen finns det en krok på väggen bakom mig kan man ha typ en sele eller skärp för att luta sig aningen framåt?

Ska köra i morgon igen, idag är det cykel. 40km

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar