Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träningsupplägg på Skierg?

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Motstånd kan man välja själv. Jag valde 8 då det är det som passar mig bra.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Jag vet inte riktigt vad ni andra anser om motstånd men jag tycker nästan det krävs att sätta den på 10an. Det känns mest skidlikt. Typ 5an upplever jag som att staka lätt nerför med isiga spår. Kan hända att jag sätter den på 4-7 något vid nedvarvning. Jag använder också nästan alltid gummiband runt höften för att även kunna stärka bål extra och "hålla emot". 

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag vet inte riktigt vad ni andra anser om motstånd men jag tycker nästan det krävs att sätta den på 10an. Det känns mest skidlikt. Typ 5an upplever jag som att staka lätt nerför med isiga spår. Kan hända att jag sätter den på 4-7 något vid nedvarvning. Jag använder också nästan alltid gummiband runt höften för att även kunna stärka bål extra och "hålla emot". 

vad menar du med gummiband?

är det det jag frågade om kroken i väggen bakom mig?

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

vad menar du med gummiband?

är det det jag frågade om kroken i väggen bakom mig?

Kolla på denna :) https://www.instagra.../p/B2Cs97uBVIe/

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Japp precis det jag tänkte,, ska bara hitta lagom längd på gummit

TACK

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

så vilken tid för led 7 på 89kg?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Se länken i inlägg #25 i denna tråd

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

ca 21 min då.

500 m runt 4.12

hur funkar ski erg, kommer man längre på ett stavtag på 10 än på 1an?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Om du håller samma frekvens (drag per minut) när du kör på 1:an och på 10:an och samma fart (x min/500m på displayen) så motsvarar det samma sträcka per stavtag

Vill man nörda ner sej i ännu mer data (stroke length etc) så finns det en app som heter ErgData man kan ladda ned till luren och synka med pm5-displayen

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Om du håller samma frekvens (drag per minut) när du kör på 1:an och på 10:an och samma fart (x min/500m på displayen) så motsvarar det samma sträcka per stavtag

Vill man nörda ner sej i ännu mer data (stroke length etc) så finns det en app som heter ErgData man kan ladda ned till luren och synka med pm5-displayen

hmm,, samma fart,,, det var ju det jag trodde jag ändrades om jag stakar lika snabbt på 1an mot 10an.

typ som ett varv på trampan på cykeln på ettans växelär ju ej samma som ett varv på 20ans växel,, man kommer ju längre på 20ans växel.

så betyder motståndet på ski erg ingenting mer än att det blir tyngre?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag är kass
Idag kändes det bra men landade på 24.56

Tyckte det gick bra mycket snabbare idag men körde på 6-7 ans motstånd.

Visserligen 5 km jogging innan, gubben är gammal

Efter detta inlägg så höll jag på att svimma i knäböj, så SJUK

inte så konstigt då med kass resultat.

vilar idag med(måndag)

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 125 inlägg

så betyder motståndet på ski erg ingenting mer än att det blir tyngre?

Tänk "vanlig" cykel. 10:an är tyngre men du behöver inte dra lika ofta för att hålla samma fart som på 1:an.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg
Styrka på gummiband för att luta sig framåt?
Röd 7-11 kg var för svag
Svart 11-23kg?????

Langrennsfreak1

Langrennsfreak1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Takk for mange bra SkiErg-tips her i denne tråden. Har begynt å bruke SkiErg for 2 uker siden pga langvarig skade i akilles, og må pr nå bruke den sittende på stol/box pga skaden. Fikk tips om det via videoen her (1:13). Drar 5000 på underkant av 23min i sittende posisjon (har ikke testet stående posisjon pga skade).

Har laget meg et "standard" pass som virker effektivt og bra; Starter SkiErg på 10000 og kjører spurt (sprint) inn mot hver 1000m og øker lengden med 10m inn mot hver 1000m- passering= 110m sprint inn mot første 1000m (sprint starter da på 9110m igjen), 120m sprint på andre 1000m (sprint start på 8120 igjen), 130m sprint inn mot 7000m igjen (sprint start på 7130m), osv, osv- dvs sprint på 200m som avslutning på siste 1000m inn mot "mål". Funker som et effektivt og hardt SkiErg-pass, siste 200m sprint inn mot mål 10000m er garantert drøy! Er vel VL3-løper/15t47min i Nordenskiöld-19.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Om det bara är hälsenan (akilles) som är problemet så borde du väl kunna ski-erga knästående om du har något mjukt under knäna ?
Mer skid-likt än att köra sittande.

Langrennsfreak1

Langrennsfreak1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Om det bara är hälsenan (akilles) som är problemet så borde du väl kunna ski-erga knästående om du har något mjukt under knäna ?
Mer skid-likt än att köra sittande.

Ja, er kun hälsenen. Takk for tips- skal teste knästående, men er muligens mere ubekvemt å holde på lenge. Får bra puls og stakestyrke med sittende så det funker som alternativ trening, men ikke maksimalt med tempo eller teknikk (forsøker å kjøre så ski likt som mulig).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar