Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg på Skierg?


Rolv

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ju så många tester fungerar, förutsatt att du även tränar uthållighet. Tycker dock att det där är aptråkigt så jag har otroligt svårt att köra mer än korta intervaller i en skierg

Jo, visst är det trist,, men jämfört att sitta på en gymcykel så är ski erg skitkul.

 

så nu när jag bygger mängd,, ska jag sikta på 60 min eller intervaller 5x10min

eller köra 1h men 1 min intervaller inlaggda?

Link to comment
Share on other sites

Världsmästaren på 100 meter Skierg, Eddie Hall, väger nog 187 kg!  :)

 

Jag tycker det är intressantare att sätta displayen på watt, då kan man förbättra sig watt för watt. Med tid blir det svårare och svårare att plocka sekunder. För det är betydligt svårare att ta sig från t.ex 2:00-tempo till 1:50 än från 2:10 till 2:00, krävs mycket mer watt.

 

För 5000 meter gäller:

26:44 motsvarar 85 watt.

20:00 motsvarar 202,5 watt.

17:10 motsvarar 320 watt.

 

Över 300 watt på 5000 meter är nog vad som krävs (kanske mer) för en 180 cm person på 80 kg för att vara med och spurta på Vasaloppet. Jerry Ahrlin drog t.ex15 km på 51:20 (323 watt i snitt) ifjol höst men han är ju ganska lång och tung.

 

Här kan man räkna lite:

https://www.concept2.com/indoor-rowers/training/calculators/pace-calculator

Link to comment
Share on other sites

Japp, 26m 44 sec

 Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

Link to comment
Share on other sites

Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

Ok tack

Nu låg jag ju i snack tempo kan säkert kapa minst 2 min redan nu.

Ska motståndet stå på just 8 a?

8a är aningen tungt , 7an passar mig mycket bättre.

 

Sen finns det en krok på väggen bakom mig kan man ha typ en sele eller skärp för att luta sig aningen framåt?

 

Ska köra i morgon igen, idag är det cykel. 40km

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad ni andra anser om motstånd men jag tycker nästan det krävs att sätta den på 10an. Det känns mest skidlikt. Typ 5an upplever jag som att staka lätt nerför med isiga spår. Kan hända att jag sätter den på 4-7 något vid nedvarvning. Jag använder också nästan alltid gummiband runt höften för att även kunna stärka bål extra och "hålla emot". 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad ni andra anser om motstånd men jag tycker nästan det krävs att sätta den på 10an. Det känns mest skidlikt. Typ 5an upplever jag som att staka lätt nerför med isiga spår. Kan hända att jag sätter den på 4-7 något vid nedvarvning. Jag använder också nästan alltid gummiband runt höften för att även kunna stärka bål extra och "hålla emot". 

vad menar du med gummiband?

är det det jag frågade om kroken i väggen bakom mig?

Link to comment
Share on other sites

 Detta motsvarar tyvärr en bit bra bit utanför led9. Men sen så gäller såklart tabellen inte för alla utan är väldigt generell då att vara bra på Skierg inte är helt korrelerat med att vara bra på längdskidor :) Men det är bara att träna på. Jag drog mitt första 5000m-test på runt 22 minuter när jag vägde 80kg. Nu drar jag under 19 minuter 2 år senare med 13kg mindre kroppsvikt.

så vilken tid för led 7 på 89kg?

Link to comment
Share on other sites

Om du håller samma frekvens (drag per minut) när du kör på 1:an och på 10:an och samma fart (x min/500m på displayen) så motsvarar det samma sträcka per stavtag

 

Vill man nörda ner sej i ännu mer data (stroke length etc) så finns det en app som heter ErgData man kan ladda ned till luren och synka med pm5-displayen

Link to comment
Share on other sites

Om du håller samma frekvens (drag per minut) när du kör på 1:an och på 10:an och samma fart (x min/500m på displayen) så motsvarar det samma sträcka per stavtag

 

Vill man nörda ner sej i ännu mer data (stroke length etc) så finns det en app som heter ErgData man kan ladda ned till luren och synka med pm5-displayen

hmm,, samma fart,,, det var ju det jag trodde jag ändrades om jag stakar lika snabbt på 1an mot 10an.

 

typ som ett varv på trampan på cykeln på ettans växelär ju ej samma som ett varv på 20ans växel,, man kommer ju längre på 20ans växel.

 

så betyder motståndet på ski erg ingenting mer än att det blir tyngre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...