Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tröghet på skejthjul


Klas

Recommended Posts

Är sugen på att börja med skejt även på rullskidor. Jag trivs bra med att köra på tröga hjuli klassiskt, men fick tipset i affären att inte göra det med skejt, förlorar flytet, känslan och vinner inget. En poäng med tröga hjul är ju för mig att det även rullar lite långsammare utför så att jag kan köra kuperat. Hur tänker ni? Marwe 6or, eller ska jag våga mig på 7or (absolut inte 8or tydligen)
Link to comment
Share on other sites

Jag kör själv med Elpexs tröga pu-hjul. Min känsla är att det går lite som ett trögt vinterföre, du får kämpa lite för att få fart på skidorna. Det är lite tuffare att få ett flyt, men samtidigt är det ju inte alltid snabbföre på vintern heller. Sen tycker jag att jag får lite mer belastning på kroppen utan att det behöver gå superfort, känns säkrare när man är ute bland trafikanter...

Link to comment
Share on other sites

Jag testade tre st Marwe skejtskidor förra sommaren; Marwe 610 med 0:or och 6:or, Marwe 620 med 8:or. På klassiska rullskidor tillhör jag inte aluminiumförespråkare, men av dessa två föredrog jag 610:an, då den är lättare. 8:or var så tröga att det knappt gick att åka på dem, gick inte att få ut något skär. 6:orna var något bättre, men ändå tröga att få flyt på. 0:orna var klart bäst och då började det likna skejt på snö, så om jag skulle välja Marwe är 0:or ett givet val. Enl de uppgifter jag fått är 0=2or, 6= 3or och 8=???.

ps. ett alternativ till att få mer motstånd i åkningen är backträning betydligt roligare än "segåkning" på en löparbana.

 

Annars kan du höra med vår "Husetomte" här på forumet, han har bra koll på hela skejtmarknaden.

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar lättrull på skejtrullskidor. Tycker att det blir ett bättre flyt i åkningen. Visst går det något fortare än ett "normalt" vinterföre, men för mig är det inget problem. Kör klassiskt på tvåor fram och treor bak, men funderar på treor runt om.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med US 6 på Marwe, det är lagom motstånd tycker jag. Testade ännu trögare på mina Pro-Ski för ett antal år sedan, men det var inget kul. Svårt att få till tekniken och tråkigt att åka.

 

US 6 jämfört med Elpex? Nu har jag bara klassiska skidor från Elpex, jag tror att US 6 nog rullar som Elpex 3:or ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...