Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vassa tekniken och na dromtiden i skidloppet med Racefox Ski

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Styrka i fotled vid rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

Hasse67

Hasse67

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Hej forumet.
Jag tänkte försöka mig på lite rullskidor i sommar. Jag har dock upptäkt att jag är super svag i fotlederna, svårt att hålla skidorna raka. Hur tränar jag upp detta bäst?

Skickat från min iPad med Tapatalk

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Balansträning! Finlir. Det handlar om neuromuskulär kontroll snarare än muskelstyrka, även om olika obalans mellan muskelgruppers styrka kan spela in. Börja med att stå på ett ben. Öka svårighetsgraden allteftersom: rör på huvudet, blunda, mjukare underlag, etc. Kolla på ýoutube. Svårigheten, som vanligt är att få det gjort, varje dag. Föreslår att du börjar med att borsta tänderna på ett ben.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 136 inlägg

Det är ingen nackdel med stabila pjäxor när man åker rullskidor. Jag brukar åka i skatepjäxor när jag åker rullskidor och många åker i kombipjäxor.

Hasse67

Hasse67

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Skatepjäxor låter inte dumt i kombination med balansträning tack för tipsen.

Skickat från min iPad med Tapatalk

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 137 inlägg

Nja, skatepjäxor lär inte träna upp dina vrister. Och man kan inte diagonala i skatepjäxor. Åker du med klassiska pjäxor på vintern så tycker jag du ska göra det på sommaren också. Om du är supersvag så att du inte har någon styrsel så skulle jag köra kortare pass med klassiska pjäxor för att träna upp styrkan.

Själv har jag iofs kombipjäxor på vintern men bara om jag enbart stakar.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 452 inlägg
Genom att åka rullskidor förslagsvis

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 504 inlägg

Själv kör jag ibland med klassiska pjäxorna när jag skejtar på vintern. jag tycker att på träning ska vi just träna, skillnad på tävling.

Att träna upp hela foten (styrka, balans, funktion, rörlighet) tycker jag som sjukgymnast är en god investering. Vi tränar ju resten av kroppen så varför ska inte fötterna tränas?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 563 inlägg

Gå på lina, det är fantastiskt bra träning för både fötter och balans. 

Jag är nyfrälst, skaffade en slackline och spände upp mellan två träd i trädgården. Hur kul som helst. Går att hitta för under 500:- med allt du behöver. (Det är ju bara ett lite extra brett spännband) 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 381 inlägg

Gå på lina, det är fantastiskt bra träning för både fötter och balans. 

Jag är nyfrälst, skaffade en slackline och spände upp mellan två träd i trädgården. Hur kul som helst. Går att hitta för under 500:- med allt du behöver. (Det är ju bara ett lite extra brett spännband) 

= Ingemar Stenmark nr 2 ! ;) alt balansplatta ? alt hopprep ? mm

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 394 inlägg

I det här fallet kan man nog istället använda det mest kända Ingemar-citatet. Det är helt enkelt bara att åka. Det löser sig. Garanterat. 

------------------
- Hel och ren? -

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Faktumet att asfalterade vägar sluttar ut mot kanten spelar ju också in. Detta för att i möjligaste mån undvika vattenplaning. 

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 563 inlägg

Fast du kommer garanterat ha roligare på en lina än på en balansplatta. Träning som är kul håller längre

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 504 inlägg

Dessutom tycker jag att balansplattan är överskattad. Fotens muskler och leder får jobba väldigt lite, blir mest fotled och underben

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 inlägg
Vi är alla olika och utvecklas olika fort men med tålamod tror jag att snudd på alla klarar balansen och styrkan som behövs genom den allra enklaste träningen. Att åka rullskidor.

Fel idrott men Carl Lewis sa en gång i tiden att man börjar med tävlingsdistans som träning och lägger till moment först när utvecklingskurva planar ut, t ex andra distanser, styrka, teknik, annan idrott.
Så bara åk... det blir bättre!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar