Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Styrka i fotled vid rullskidor


Hasse67

Recommended Posts

Balansträning! Finlir. Det handlar om neuromuskulär kontroll snarare än muskelstyrka, även om olika obalans mellan muskelgruppers styrka kan spela in. Börja med att stå på ett ben. Öka svårighetsgraden allteftersom: rör på huvudet, blunda, mjukare underlag, etc. Kolla på ýoutube. Svårigheten, som vanligt är att få det gjort, varje dag. Föreslår att du börjar med att borsta tänderna på ett ben.
Link to comment
Share on other sites

Nja, skatepjäxor lär inte träna upp dina vrister. Och man kan inte diagonala i skatepjäxor. Åker du med klassiska pjäxor på vintern så tycker jag du ska göra det på sommaren också. Om du är supersvag så att du inte har någon styrsel så skulle jag köra kortare pass med klassiska pjäxor för att träna upp styrkan.

 

Själv har jag iofs kombipjäxor på vintern men bara om jag enbart stakar.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag ibland med klassiska pjäxorna när jag skejtar på vintern. jag tycker att på träning ska vi just träna, skillnad på tävling.

Att träna upp hela foten (styrka, balans, funktion, rörlighet) tycker jag som sjukgymnast är en god investering. Vi tränar ju resten av kroppen så varför ska inte fötterna tränas?

Link to comment
Share on other sites

Gå på lina, det är fantastiskt bra träning för både fötter och balans. 

Jag är nyfrälst, skaffade en slackline och spände upp mellan två träd i trädgården. Hur kul som helst. Går att hitta för under 500:- med allt du behöver. (Det är ju bara ett lite extra brett spännband) 

Link to comment
Share on other sites

Gå på lina, det är fantastiskt bra träning för både fötter och balans. 

Jag är nyfrälst, skaffade en slackline och spände upp mellan två träd i trädgården. Hur kul som helst. Går att hitta för under 500:- med allt du behöver. (Det är ju bara ett lite extra brett spännband) 

= Ingemar Stenmark nr 2 ! ;) alt balansplatta ? alt hopprep ? mm

Link to comment
Share on other sites

Vi är alla olika och utvecklas olika fort men med tålamod tror jag att snudd på alla klarar balansen och styrkan som behövs genom den allra enklaste träningen. Att åka rullskidor.

 

Fel idrott men Carl Lewis sa en gång i tiden att man börjar med tävlingsdistans som träning och lägger till moment först när utvecklingskurva planar ut, t ex andra distanser, styrka, teknik, annan idrott.

Så bara åk... det blir bättre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...