Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix eller Elpex?


Antewest

Recommended Posts

Hej

 

Efter några säsonger då jag inte åkt klassiskt på sommaren tänkte jag återuppta denna ljuvliga träningsform...

Vilka rullskidor ska jag köpa? Jag vill ha en stabil träningsskida med goda diagonalegenskaper och skön känsla... Har åkt på Elpex Wasa och team tidigare. Hur är dessa jämfört med Swix Roadline eller flex?

Blev lurad att köpa Swenor en gång men jag hatade dem och sålde efter 10 pass...

Jag är 45 år, har skidat hela livet, väger 80 kg och har god teknik på snö!

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga... vad var fel på Swenor? Jag stakar enbart just nu och tycker diagonal är svårt.

De jag hade Fibreglass typ 2007 var väldigt riktningsinstabila och var omöjliga att diagonala med... Jag stakar aldrig ett helt pass varken på snö eller asfalt. Gillar kuperad terräng.
Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga... vad var fel på Swenor? Jag stakar enbart just nu och tycker diagonal är svårt.

Håller med, trots att jag är en "diagonalare" på snöskidor, så blir det mest stakning på rullskidor eller stakning med frånskjut. I längre backar kan man diagonala, men det är inte samma sak som på snöskidor. Jag upplever rullskidor klassiskt som enformigt och tråkigt jämfört med snöskidor. Kan hålla med om att det är svårt att hålla riktningen på klassiska rullskidor, men tror inte att Swenor är sämre än andra. Har testat Elpex 610 och Skigo XC och båda drog snett ung som mina Carbonfibre.

Link to comment
Share on other sites

Skejtrullskidor är ju helt klart roligare. Har bara åkt skejt på rullskidor de senaste 3 åren.

Nu vill jag dock variera med klassiskt ibland. Jag såg dessa idag! Vad tror ni om dem?

https://www.skistart.com/swe/sommar/rullskidor/rullskidor/swix-triac-carbon-classic.html?utm_source=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord

 

Swix skriver Triac på en produkt och kan genast ta dubbla priset. Är det inte ett pannband så är det rullskidor. Swix roadline kostar ju 1899 på XXL just nu. Jag tror inte triacskidorna håller dubbelt så länge eller är dubbelt så bra. Jag är själv en riktig prylfantast men skulle ändå inte pynta så mycket. Satsa på roadline!

Link to comment
Share on other sites

Swix skriver Triac på en produkt och kan genast ta dubbla priset. Är det inte ett pannband så är det rullskidor. Swix roadline kostar ju 1899 på XXL just nu. Jag tror inte triacskidorna håller dubbelt så länge eller är dubbelt så bra. Jag är själv en riktig prylfantast men skulle ändå inte pynta så mycket. Satsa på roadline!

Dubbelt så bra? Kanske. Om åkkänslan är dubbelt så bra och det är dubbelt så roligt att åka på dem så har jag inga problem att betala dubbelt så mycket.. Utvecklingen på klassiska rullskidor har ju inte gått i rasande takt kan man lugnt säga. Elpex Wasas snarlika föregångare kom redan 1987, och den skidan är fortfarande en av de bästa... en hel del försök att förbättra produkten har ju kommit, men de flesta har varit mer eller mindre misslyckade. Vad som verkar ovanligt lovande med denna skida är den avsevärt lägre vikten, låg tyngdpunkt, bra vibrationsdämpning och riktningsstabilitet samtidigt som stabiliteten inte kompromissats bort. Men jag skulle verkligen vilja testa den innan jag köper..

http://www.milslukernblogg.no/2018/11/swix-triac-carbon-classic/

Link to comment
Share on other sites

Dubbelt så bra? Kanske. Om åkkänslan är dubbelt så bra och det är dubbelt så roligt att åka på dem så har jag inga problem att betala dubbelt så mycket.. Utvecklingen på klassiska rullskidor har ju inte gått i rasande takt kan man lugnt säga. Elpex Wasas snarlika föregångare kom redan 1987, och den skidan är fortfarande en av de bästa... en hel del försök att förbättra produkten har ju kommit, men de flesta har varit mer eller mindre misslyckade. Vad som verkar ovanligt lovande med denna skida är den avsevärt lägre vikten, låg tyngdpunkt, bra vibrationsdämpning och riktningsstabilitet samtidigt som stabiliteten inte kompromissats bort. Men jag skulle verkligen vilja testa den innan jag köper..

http://www.milslukernblogg.no/2018/11/swix-triac-carbon-classic/

Ovanstående blogg är mer att betrakta som reklam för skidan - har svårt att tro att materialet i stommen skulle påverka riktningsstabiliteten - tror det har mer med hjulen och ev. spann på skidan att göra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...