Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix nya superrullskidor


Carlos

Recommended Posts

Swix triac carbon classic - svindyra, jag vet, men blir grymt sugen pga gått länge och väntat på att något ska hända på utvecklingssidan för rullskidor (såg dem också nämnas i annan tråd.) Någon som vet ngt om dem? Det enda jag öht hittar är http://www.milslukernblogg.no/2018/11/swix-triac-carbon-classic/- ringde därför själv en erfaren försäljare som testat både skejt och klassiskt. Hans slutsats: skejten underbara med en känsla utöver det vanliga, men de klassiska: förvisso lätta men pga att bindningen sitter några cm längre bak än vanligt var det som att köra ett stort fraktfartyg (sa han). Dessutom blir det någon form av visslande missljud vid stakning pga den enhetliga konstruktionen. Han avrådde från köp - trots att de var fantastiska att diagonala med. Någon som hört något annat? Så grymt sugen, snygga är de ju i alla fall...https://www.swixsport.com/en/rollerskis/rollerskis-classic/rollerskis-classic-carbon/swix-triac-carbon-classic/
Link to comment
Share on other sites

Sätt bindning längre fram för lite bättre balans då. Skidan är ju förborrad för Salomon och Rottefella typ deras alu skidor och där kan man ju få till en bra montering av bindning. Jag har iaf ett par på gång hem, ser direkt om det är möjligt till en bra / balanserad montering.
Link to comment
Share on other sites

Sätt bindning längre fram för lite bättre balans då. Skidan är ju förborrad för Salomon och Rottefella typ deras alu skidor och där kan man ju få till en bra montering av bindning. Jag har iaf ett par på gång hem, ser direkt om det är möjligt till en bra / balanserad montering.

 

Ser fram emot att få höra vad du tycker om dem - skriv gärna när du testat!

Link to comment
Share on other sites

Sätt bindning längre fram för lite bättre balans då. Skidan är ju förborrad för Salomon och Rottefella typ deras alu skidor och där kan man ju få till en bra montering av bindning. Jag har iaf ett par på gång hem, ser direkt om det är möjligt till en bra / balanserad montering.

Har du hunnit testa!?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Då har jag provat dom på lite mer och jag gillar dom skarpt. Låga med en nära backe /plan följsam känla. Man åker mer med terrängen så att säga...inte lika stående uppe på känsla som andra skidor. Underbara i diagonal och stakning frånskjut. I ren stakning så är dom både stabile och följsamma. Har dom som favoriter bland rullskidor jag har och har haft.
Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite nyfiken på vad du har åkt på tidigare?

 

Just nu har jag ett par Swenor Fibreglass med 4:or (senare modellen med bättre gafflar) och ett par Swix RoadLine C3(3:or) förutom dom här nyare från Swix

 

Tidigare rullat igenom en del par ... Swenor Alutech och Carbonfibre, Swix (Pro Ski)Flex, Marwe 700xc, Bones CL Carbon

 

Eplex har jag bara provat och där wasan och evolution som ingen av dom föll mig i smaken.

 

Säkert glömt något par som provats lite kort men valts bort tidigare eller inte finns kvar på marknaden då det var några år sen jag började rulla skidor

Link to comment
Share on other sites

Jämför du med Inlines så kommer vi nog in på parametrar som inte direkt har med dessa eller några andra rullskidor att göra

 

Specefikt rullskidor så är iaf inte hjulen här platta i profil som en del senare elpex och swenor beroende på modell.....och då lite luriga vid vanlig väg med lut/ avrinning sidled

Link to comment
Share on other sites

Jämför du med Inlines så kommer vi nog in på parametrar som inte direkt har med dessa eller några andra rullskidor att göra

 

Specefikt rullskidor så är iaf inte hjulen här platta i profil som en del senare elpex och swenor beroende på modell.....och då lite luriga vid vanlig väg med lut/ avrinning sidled

Jag har inte jämfört med inlines utan bara undrade om det var någon skillnad i kurs jfr med dina tidigare rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Men vad är det för skillnad mot andra rullskidor med rundade (ej platta hjul) som gör att de inte drar snett ? På bild ser jag ingen större skillnad.[/quote

 

Vet inte riktigt vart du vill veta mer om dom...jag själv upplever inte någon störande sneddragning med dom . Om du har problem generelt ...även med rundande så kan jag tyvär inte säga varken det ena eller det andra om varför det är så. Jag har inte haft störande problem med något sådant.

 

Känns som det kan diskuteras i en annan tråd där vägar, vinklar, balans, åkstil, rätt/fel monterade hjul/gafflar mm ev påverkar

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte bara att det var av allmänt intresse om det är värt att lägga ut 6000 för ett par rullskidor och vad man får som inte andra rullskidor har. Fast det är nog bättre med ett neutralt test av likvärdiga rullskidor - självklart säger ju leverantören att just hans märke är det bästa - för att få reda på om de extra tusenlapparna är värda att lägga ut. (för egen del är det inte aktuellt att köpa några fler rullskidor, så jag talar inte i egen sak)

Hoppas att du får många trevliga turer på dina superrullskidor, så du kommer väl förberedd till vinterns turer i "vita spår" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...