Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakintervaller inför Vasan


blå extra

Recommended Posts

Jag har tänkt börja köra stakintervaller inför Vasaloppet så fort snön kommer, och undrar vad som är bäst, korta eller långa intervaller. Alltså intervallens längd, vila och antal upprepningar. Jag kör två pass i veckan på gymet ( 75min) o kör då triceps, axlar, rygg o mage, bröst, vader med tunga vikter o c:a 8 x4 upprepn. Ett distanspass löpning på c:a två timmar+ några "halvhårda" löppass på 8-12km. Någon som har ett bra tips?
Link to comment
Share on other sites

Jag rekomenderar att köra en sk. pyramid dvs enligt 12344321 vila minst hälften av intervallens längd. De korta intervallerna håller du högre tempo på och förslagsvis uppför en lämplig backe.
Vore jag dig så skulle jag bytt ut något av löppassen mot rullskidor. Speciellt nu under hösten sept-nov där det är viktigt att vara väl förbered för första snöpassen.
Link to comment
Share on other sites

Om målet är Vasaloppet skulle jag rekommendera att köra distanspass på rullskidor/stakpass och intervallpassen med inriktning på benmuskler (backgång).
I Vasaloppet står man ju och nöter stakning i timmar och aktiverar benen i korta/långa intervaller (backar). Distanslöpningen är iofs bra för centrala kapaciteten.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Pask
Syftet med intevall träning tror jag främst är att höja mölksyratröskeln samt att förbättra den centrala kapaciteten dvs öka hjärtats pumpkapacitet och lungornas volym. Det ska ju göras i tempo som ligger på 85- 95% av maxpuls.
Då är det ju givet att man får ösa på rätt bra för att komma upp i den hjärtfrekvens och då krävs det oftast en backe.
Det du skriver om att man borde träna tempot i stakningen tycker jag man bäst gör i kortare tempolopp alternativt i naturliga intervaller under rullskidpassen.

Jag har själv svårt att komma upp tillräckligt i puls genom att bara öka tempot i stakningen. Till och med stakning i uppförsbackar tenderar att ligga lite lågt i puls och jag får ligga på rätt hårt med hög frekvens för att komma upp till 85% av maxpuls.
Link to comment
Share on other sites

kan du inte komma upp i mer än 85% av maxpuls i stakning har du ett problem att jobba på om du vill bli bra stakåkare. Dom bästa stakåkarna kan ligga på 95% av max. Att inte köra stakintervaller är ungefär som att ge fan i att träna det som är viktigaste om man åker långlopp. En marathonlöpare kör knappast bara långpass?? Bara för att du inte når samma puls som löpning uppför är det inte värdelöst utan målet är ju att höja mjölksyratröskeln mha av intervallträning. 1 intervallpass på bena och 2 på stakning (korta och långa alt tempo) är min rekomendation. Ök är viktigare än bena för långlopp
Link to comment
Share on other sites

Nick, jag antar att det var mitt inlägg du kommenterade.
Jag kör ett till två stakintervall pass i veckan och har aldrig påstått att man ska strunta i dem. Läs gärna igen.
Min erfarenhet är att det är svårt att få upp pulsen riktigt när jag stakåker. Det är väl så att man har en "maxpuls" för olika grenar. Ibland är det nog så att den aktiva muskelmassan är för liten för att pulsen ska gå riktigt högt.
Jag kan komma upp i över 90% i stakintevaller men det kräver fräsha muskler och en lång backe. Har jag styrketränat dagen innan och kör på förfullt så tar musklerna slut innan jag drabbas av "andnöd".
Jag är väl ingen riktigt bra stakåkare men jag försöker förbättra mig. Satsar på under 4:20 i nästa vasalopp så helt kass är jag inte.
Jag ser inte det som något stort problem att jag inte kommer upp högre i puls utan det funkar ofta så för mig att pulsen stiger under tuffa backpartier med diagonal teknik och när jag orkar gå över till stakåkning så sjunker pulsen fast jag tar i lika mycket. Benen behöver inte syresättas i samma utsträckning.
Att lungornas volym inte ökar har ironman helt rätt i. Däremot kan man öka syreupptagningförmågan, det var så jag skulle ha uttryckt det.

Det där du Nick skrev om att de bästa stakåkarna ligger på 95% av max är nytt för mig och då undrar jag hur länge de orkar ligga på den nivån. Du får gärna bifoga en länk eller annat matnyttigt om detta.
Link to comment
Share on other sites

Gustav
Jag håller med om att det är svårt att få upp pulsen i stakningen, och denna aspekt av stakintervaller har jag inte brytt mig så mycket om när jag har kört intervaller inför Vasaloppet. Det är säkert så att man kan ersätta stakintervaller med "kortare temoplopp eller naturliga intervaller", men för mig har stakintervaller fungerat bra för att få upp tempot och vänja mig vid högt stakningstempo under lite längre tid.

Mycket av anledningen till att jag kört intevaller är så enkel som att jag hittade en vägsnutt med bra asfalt för stakning, tyvärr bara 1,3 km lång. Det blev 4-minutersintervaller fram och tillbaka...
Link to comment
Share on other sites

Gustav
Var inte menat som ett påhopp på dig.. Jag tycker bara att det verkar som att dom flesta kör intervaller på löpning/skidgång och inte på rullskidor. Att dom bästa stakåkarna har en syratröskel på 95% har jag läst nånstans HC holmberg kanske??.. kör jag stakintervaller brukar jag ligga på 158-168 beroende på hur hårt och hur fräsch jag är. Har aldrig över 180 på en kort löp/skidtävling i högsta puls. Skulle tro att jag har 185 i max kanske. löp/skejt/diagonalintervaller brukar jag ligga på 165-175... så ca 7slags skillnad ungefär.
Var själv under 200 ifjol på Vasan tid 4.2x men tycker att jag har enormt mycket att förbättra på stakningen
Link to comment
Share on other sites

Hej
Har prövat lite olika intervaller nu senaste veckan och mätt pulsen under tiden.
Det jag vill tipsa om är intervaller på roddmaskin. Ingen bra teknikträning för vasan men för att piska upp syreupptagningen så är det ju pulsen man tittar på.
Under roddintervaller kom jag upp i 93-96% av max och har kört 4x4 intervaller samt 2344432.
Ett par dagar senare testade jag stakintervaller (5X4)och kom då upp i 89% av max. Det är ju bra träning men är det dåligt väder så är rodd ett klart intressant allternativ., (tycker jag:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...